Pułapki w ubezpieczeniach OC i AC

Anna Malinowska
Prawnik
rozwiń więcej
kancelaria prawna on line LexOmni.pl
usługi prawne on line
rozwiń więcej
ubezpieczenia OC i AC, pułapki / Fotolia
Naprawienie szkody, zgodnie z dyspozycją art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego, polega na zwrocie kosztów, poniesionych przez poszkodowanego oraz korzyści (tylko w wypadku odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych), które mógłby osiągnąć, gdyby nie doszło do szkody.

Wykupując ubezpieczenie, mamy nadzieję, że zapewniona przez nie ochrona ubezpieczeniowa ma bardzo szeroki zakres i w każdej sytuacji zostanie wypłacone należne nam odszkodowanie w związku z powstałą szkodą.

Niestety, często zdarza się, że osoba wykupująca ubezpieczenie nie zapoznała się w trakcie podpisywania umowy z tzw. ogólnymi warunkami ubezpieczenia, które stanowią integralną częścią każdej polisy ubezpieczeniowej.

Zazwyczaj jest to bardzo obszerny dokument napisany zawiłym językiem, zawierający szczegółowe informacje na temat, kiedy i w jakim zakresie ubezpieczenie przysługuje oraz w jakich przypadkach ubezpieczyciel będzie mógł odmówić wypłaty odszkodowania bądź je obniżyć.

Zbyt szybka jazda samochodem oraz brak zapiętych pasów

Bardzo często zdarza się, że towarzystwa ubezpieczeń obniżają wypłatę odszkodowania z powodu przekroczenia prędkości przez ubezpieczonego. Powyższe uszczuplenie w odszkodowaniu może zostać dokonane w granicach od 25% do nawet 40%.

Inną sytuacją, w której ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania bądź ją ograniczyć,  zależy od tego, czy ubezpieczony miał zapięte pasy.

Czy opłaca się wykupić OC i AC w różnych towarzystwach ubezpieczeniowych

Zwrot kosztów za holowanie pojazdu

Dosyć kontrowersyjną kwestią związaną z wypłatą odszkodowania z ubezpieczenia jest zwrot kosztów poniesionych w związku z holowaniem pojazdu. Zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika Ubezpieczonych, nie ma wręcz wątpliwości, że poszkodowanemu należy się zwrot kwoty, którą musiał wydać na holowanie pojazdu do warsztatu w miejscu zamieszkania, jeżeli pojazd po kolizji nie nadawał się do dalszej jazdy.

Zazwyczaj problemy pojawiają się w sytuacji, gdy posiadacz pojazdu żąda od ubezpieczyciela zwrotu kosztów, poniesionych w związku z holowaniem, w kwocie znacznie przekraczającej standardową cenę na danym rynku lokalnym.

Zgodnie z ogólnie panującym poglądem wyrażonym w art. 826 § 1 Kodeksu cywilnego, należy pamiętać, przede wszystkim, że poszkodowany powinien podejmować działania zmierzające do zmniejszenia rozmiarów szkody. Jeżeli istnieje możliwość skorzystania z usług tańszego przedsiębiorcy działającego na rynku lokalnym,  poszkodowany powinien skorzystać właśnie z jego usług.

Przy zakupie dobrowolnego ubezpieczenia AC należy dokładnie zapoznać się z treścią ogólnych warunków ubezpieczenia w kwestii zwrotu kosztów za holowanie pojazdu. W  dokumencie tym powinna być dokładnie opisana procedura, jak należy postępować w sytuacji unieruchomienia samochodu, gdzie zadzwonić oraz ewentualnie, z usług jakiego przedsiębiorcy należy skorzystać w celu zholowania pojazdu. 

Kluczyki, badanie techniczne, brak prawa jazdy

Przy ubezpieczeniu AC towarzystwo ubezpieczeń może uzależnić wypłatę odszkodowania od spełnienia pewnych warunków, które będę opisane we wspomnianych już ogólnych warunkach ubezpieczenia.

W przypadku kradzieży samochodu zdarza się, że ubezpieczyciel uzależni wypłatę odszkodowania od dostarczenia kompletu oryginalnych kluczyków oraz dokumentów, takich jak dowód rejestracyjny.

Zdarzają się również sytuacje, w których wypłata rekompensaty za szkodę będzie uzależniona od aktualnego badania technicznego, braku prawa jazdy bądź jego zatrzymania.

Kiedy nie dostaniesz pieniędzy z polisy OC lub AC? Poradnik

Opóźnienie w spłacie raty

Opłata za ubezpieczenie może być dokona jednorazowo bądź w systemie ratalnym. Przyjmując drugą opcję, nieopłacenie kolejnej raty bądź opłacenie jej już po terminie może spowodować wygaśnięcie ubezpieczenia.

Zazwyczaj, zgodnie z zapisami ogólnych warunków ubezpieczenia, ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się dopiero w momencie, kiedy pieniądze za składkę zostaną zaksięgowane na koncie towarzystwa ubezpieczeń.

Dlatego ważne jest, aby przelew wykonać odpowiednio wcześniej przed terminem wymagalności kolejnej raty, ponieważ w sytuacji, gdy do szkody dojdzie, zanim przelew dotrze do Ubezpieczyciela, możemy się liczyć z odmową wypłaty odszkodowania.

Podwójne OC

Warto również zapamiętać, że znajdujemy się jeszcze w okresie przejściowym między starymi a znowelizowanymi przepisami, co oznacza, że zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, w stosunku do umów ubezpieczenia zawartych do dnia 10 lutego 2012 r. włącznie, zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe.

Natomiast, gdy umowa obowiązkowego ubezpieczenia OC została zawarta 11 lutego 2012 r. lub później,  zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy.

Zniknie problem podwójnego ubezpieczenia OC

Odnosząc się do tzw. starych przepisów, ubezpieczeni muszą pamiętać, iż w przypadku niewypowiedzenia obowiązkowego ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, polisa automatycznie odnowi się na kolejne 12 miesięcy.

Według starych przepisów, wypowiedzenie umowy ubezpieczenia OC musi dotrzeć do towarzystwa ubezpieczeń najpóźniej na jeden dzień przed zakończeniem okresu ubezpieczeniowego.

Zgodnie z nowymi zasadami, w myśl art. 28 ust. 1b o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: „Nie później niż 14 dni przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, zakład ubezpieczeń jest obowiązany do wysłania ubezpieczonemu informacji o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia.”

Jednak dodać należy, iż w sytuacji, w której ubezpieczony w tym samym czasie korzysta z usług dwóch lub więcej zakładów ubezpieczeń (przy czym co najmniej jedna z umów ubezpieczenia OC została zawarta w trybie opisanym powyżej), może zostać przez niego wypowiedziana na piśmie.


Części oryginalne czy zamienniki?

Wielu ubezpieczonych nie zdaje sobie sprawy, zanim nie doświadczy szkody komunikacyjnej, jakie części będą używane do naprawy samochodu w ramach odszkodowania OC lub AC.

Zakłady ubezpieczeń często w toku likwidacji szkody powołują się na definicję części zamiennych, zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.

Definicja ta klasyfikuje części zamienne jako takie, których producent zaświadczy, że są one tej samej jakości co komponenty, które są bądź były stosowane do montażu danych pojazdów samochodowych.

Zdaniem Rzecznika Ubezpieczonych, powyższy przepis nie może ograniczać prawa poszkodowanego do uzyskania pełnej rekompensaty w związku z poniesioną szkodą. Dlatego zastępowanie w pojeździe części oryginalnych alternatywnymi jest dopuszczalne pod warunkiem, że poszkodowany wyrazi na to zgodę.

Jednakże w sytuacji braku zgody pokrzywdzonego do zastosowania części alternatywnych, sugerowanie źródeł zaopatrzenia ocenianych, jako korzystne przez ubezpieczyciela nie stwarza automatycznego uprawnienia po stronie zakładu ubezpieczeń do przyjmowania w rozliczeniu szkody cen części alternatywnych, gdy przedmiotem naprawy lub wymiany są części oryginalne pochodzące od producenta pojazdu.

Jakiekolwiek narzucanie przez Ubezpieczyciela naprawy pojazdu z użyciem części alternatywnych jest nadużyciem i nie powinno mieć miejsca.

Przed podpisaniem umowy ubezpieczenia należy dokładnie przeczytać wszystkie dokumenty dotyczące zawieranej polisy, a w szczególności ogólne warunki ubezpieczenia. Powyższe odnosi się, przede wszystkim, do sytuacji, kiedy chcemy wykupić ubezpieczenie AC.

Pamiętać należy, że jest to ubezpieczenie dobrowolne, w związku z czym zakład ubezpieczeń może nałożyć na ubezpieczonego dodatkowe obowiązki i zobowiązania, jak również zawrzeć katalog wyłączeń odpowiedzialności, czyli kiedy ubezpieczyciel będzie miał prawo odmówić wypłaty odszkodowania.

Zazwyczaj ubezpieczenie AC nie obejmuję szkód, które powstały m.in.:

- z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa ubezpieczonego oraz wszelkich innych osób, które użytkowały ubezpieczony pojazd,

- podczas kierowania autem przez osobę pijaną lub będącą pod wpływem narkotyków, środków odurzających czy substancji psychotropowych.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...