Instytucja klauzul abuzywnych ma chronić konsumentów w wypadku zawierania umów przez przystąpienie. Najczęściej źródłem niedozwolonych postanowień są regulaminy, ogóle warunki umów czy wzorce umowne. Podobnie rzecz się miała w wypadku branży ubezpieczeniowej. Mówi o tyn najnowszy raport Prezesa UOKiK.
Zobacz: Kto i kiedy odpowiada za nakłanianie do popełnienia szkody i pomoc przy jej wyrządzeniu?
Kogo kontrolowano?
Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowały 13 zakładów ubezpieczeniowych, a co za tym idzie prawie 600 wzorców umownych.
Pod lupą kontrolerów znalazły się:
- AXA Życie,
- CARDIF Polska,
- Aviva, COMPENSA,
- EUROPA,
- HDI-Gerling Życie,
- PZU Życie,
- ING, NORDEA Polska,
- WARTA,
- LINK4 Life,
- Sopockie TU na Życie ERGO HESTIA
- PRAMERICA Życie TU i Reasekuracji.
Przedmiotem kontroli były nie tylko umowy ubezpieczenia na życie ale również polisy posagowe, rentowe, wypadkowe i chorobowe oraz produkty zabezpieczające przyszłość dzieci.
Wnioski
Wnioski z kontroli okazały się niezbyt pocieszające. W większości kontrolowanych przedsiębiorstw stosowane były praktyki niezgodne z prawem. Chodzi tu o stosowanie zapisów umownych, które krzywdziły konsumentów.
Zobacz serwis: Windykacja
Do zapisów takich zaliczyć można:
- nieprecyzyjne postanowienia, które można dowolnie interpretować,
- postanowienia umożliwiające ubezpieczycielowi zmianę zakresu świadczeń,
- wyłączenie odpowiedzialności po osiągnięciu przez ubezpieczonego pewnego wieku.
Po kontroli
Organy UOKiK skierowały do sądu wiele postanowień umownych, w celu uznania ich za niedozwolone. Część przedsiębiorców dobrowolnie wycofała się ze stosowania sprzecznych z prawem zapisów.
Można mieć nadzieję, że kontrola ta przyniesie realne korzyści dla konsumentów. Będą oni mocniej chronieni przed działaniem duży jednostek gospodarczych.