Kiedy i jak wynagradzać pracowników za przestój w pracy

Kiedy i jak wynagradzać pracowników za przestój w pracy /fot. Fotolia
Pracownik, który zgłasza gotowość do pracy, lecz jej nie wykonuje nie ze swojej winy, za czas takiego przestoju ma prawo do wynagrodzenia. Jego wysokość oblicza się ze stawki osobistego zaszeregowania zatrudnionego, a w przypadku osób wynagradzanych prowizyjnie stanowi ono 60% wynagrodzenia ustalanego jak za urlop wypoczynkowy. Bez względu na sposób wynagradzania pracownik zatrudniony na pełny etat nie może otrzymać za czas przestoju mniej niż kwotę obliczoną z minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Za czas przestoju powstałego z winy pracownika wynagrodzenie nie przysługuje. Zatem w takim przypadku pracodawca ma prawo wypłacić zatrudnionemu wynagrodzenie wyłącznie za czas wykonywania pracy (art. 81 § 2 w zw. z art. 80 k.p.).

Płatny przestój z przyczyn pracodawcy

Zasada, zgodnie z którą wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zostaje ograniczona, gdy z przyczyn pracodawcy (zarówno zawinionych, jak i niezawinionych, obiektywnych, jak też subiektywnych) pracownik nie wykonuje pracy, mimo że pozostawał w dyspozycji pracodawcy, gotowy do jej świadczenia. W wyroku z 18 lutego 2015 r. (sygn. akt III PK 99/14) Sąd Najwyższy stwierdził, że:

(...) Przez pozostawanie w dyspozycji pracodawcy, jako element gotowości do pracy w rozumieniu art. 81 § 1 k.p., należy rozumieć stan, w którym pracownik może niezwłocznie, na wezwanie pracodawcy podjąć pracę. Pracownik pozostający w dyspozycji pracodawcy oczekuje na możliwość podjęcia pracy na terenie zakładu pracy lub w innym miejscu wskazanym przez pracodawcę, ewentualnie w miejscu wskazanym przez siebie i podanym pracodawcy, jeżeli pracodawca bezprawnie nie dopuszcza go do pracy.

Mamy wtedy do czynienia z przestojem w pracy (sytuacją nietypową i wyjątkową), za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, mimo niewykonywania pracy (art. 81 § 1 k.p.). Prawa do otrzymania takiego wynagrodzenia nie można wyłączyć. W uchwale z 18 października 1977 r. (sygn. akt I PZP 23/77, OSNC 1978/4/67) Sąd Najwyższy uznał, że:

(...) Postanowienie umowy o pracę, wyłączające uprawnienie pracownika (...) do wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących zakładu pracy, jest nieważne.

Pracodawca prowadzi działalność usługową w miejscu, w którym często dochodzi do awarii prądu z przyczyn od niego niezależnych. Wprowadził do przepisów wewnątrzzakładowych zapis, zgodnie z którym pracownicy, którzy nie wykonywali pracy ze względu na okoliczności niezależne od pracodawcy, w tym m.in. awarie prądu, nie otrzymają wynagrodzenia za czas nieprzepracowany z powodu tych okoliczności. Postępowanie pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe, a regulacje za nieważne. Jeżeli pracownicy np. podczas awarii prądu wyrażali gotowość do pracy i oczekiwali na dyspozycje pracodawcy, nie można pozbawić ich prawa do wynagrodzenia. Za czas nieprzepracowany pracownicy powinni otrzymać wynagrodzenie przestojowe.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Kiedy i jak wynagradzać pracowników za przestój w pracy

W dalszej części artykułu m.in.:

  • Wynagrodzenie za przestój niezawiniony przez pracownika
  • Wynagrodzenie za przestój pogodowy
  • Bez wynagrodzenia za przestój z winy pracownika
  • Inna praca w czasie przestoju

Moja firma
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna
02 kwi 2025

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy
02 kwi 2025

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej
31 mar 2025

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku
31 mar 2025

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm
28 mar 2025

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?
28 mar 2025

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością
27 mar 2025

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo
26 mar 2025

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?
26 mar 2025

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje
26 mar 2025

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

pokaż więcej
Proszę czekać...