Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja

Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja /fot. Fotolia
Nieruchomości to najbardziej wartościowy składnik firmowego majątku. Trudności w rozliczeniu transakcji związanych z ich udziałem biorą się jednak nie tyle z ich wartości, ile z konieczności jednoczesnego uwzględnienia przepisów prawa podatkowego, bilansowego oraz cywilnego.

Podatnicy, którzy dokonują zbycia nieruchomości zaliczonych do środków trwałych, uzyskują przychód z działalności gospodarczej. Zasada ta nie dotyczy przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności m.in. budynków mieszkalnych oraz lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość (art. 14 ust. 2c updof). Zbycie wymienionych nieruchomości nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej. Przychód uzyskany z tego tytułu stanowi przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof, czyli przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości. W artykule omawiamy zasady zbywania firmowych nieruchomości, których skutkiem jest powstanie przychodu z działalności gospodarczej.

1. Moment powstania przychodu ze sprzedaży nieruchomości

Moment powstania przychodu z tytułu sprzedaży firmowej nieruchomości należy wyznaczać na zasadach ogólnych określonych przez art. 12 ust. 3a updop oraz art. 14 ust. 1c updof. Powstaje on w dniu wydania rzeczy, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przy czym przez wydanie rzeczy (nieruchomości) należy rozumieć czynność związaną z przeniesieniem prawa własności. Zgodnie z art. 155 § 1 i art. 158 Kodeksu cywilnego umowę sprzedaży nieruchomości, której skutkiem jest przeniesienie własności nieruchomości, uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Z tego powodu dla celów podatku dochodowego datę sprzedaży nieruchomości wyznacza data sporządzenia aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości. Innymi słowy, w dniu sporządzenia tego aktu powstaje przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Sprzedaż nieruchomości skutkuje powstaniem przychodu podatkowego. Przychód ten powstaje w momencie podpisania aktu notarialnego.

Jak wyjaśnił Dyrektor IS w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2016 r., sygn. ITPB3/4510-595/15/DK, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego, ani umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy kupna-sprzedaży (nawet jeśli została sporządzona w formie aktu notarialnego), ani dokonanie przedpłat wynikających z tej umowy, nie powodują przeniesienia prawa własności nieruchomości. Po stronie zbywcy nieruchomości przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie podpisania aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Sprzedaż nieruchomości firmowej – rozliczenie podatkowe i ewidencja

W artykule m.in.:

  • Koszty związane z odpłatnym zbyciem nieruchomości
  • Skutki sprzedaży nieruchomości w VAT
  • Sposób ujęcia w ewidencji księgowej

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...