Jak wypromować lokalny biznes?

widoczni.com
Agencja marketingu internetowego
rozwiń więcej
Jak wypromować lokalny biznes? /Fot. shutterstock.com / www.shutterstock.com
Od wielu lat w Polsce panuje moda na lokalne biznesy. Porzucamy sieciówki na rzecz lokalnych kawiarni, restauracji, sklepów i punktów usługowych. Popularność takich miejsc po części budują ich klienci, polecając je sobie wzajemnie. Jednak w głównej mierze sukces wynika z dobrze zbudowanego wizerunku i odpowiedniej promocji firmy na długo przed otwarciem.

Wykorzystaj media społecznościowe

Facebook to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do promowania firm lokalnych. Warto stworzyć fanpage dla swojej firmy jeszcze zanim oficjalnie rozpoczniemy działalność. Można w ten sposób stopniowo budować napięcie i sprawić, że otwarcie nowego lokalu czy sklepu będzie wyczekiwane. Nie obejdzie się również bez oferty specjalnej. W dniu otwarcia na klientów powinny czekać zniżki i gratisy. Na przykład restauracja może tego dnia do każdego dania dodać napój gratis, sklep oferować karty rabatowe, a siłownia bezpłatną konsultację trenera.

Dlaczego warto zainwestować w Facebooka?

Oto wybrane funkcje Facebooka, które przydadzą się przy promocji firmy lokalnej:

  • oznaczenie firmy jako lokalnej przy zakładaniu fanpage'a – dzięki temu trafi do odpowiedniej kategorii, co ułatwi odnalezienie jej w wyszukiwarce Facebooka
  • stworzenie wydarzenia na Facebooku dotyczącego otwarcia firmy lub innych okazji
  • dodanie oferty i usług w specjalnych zakładach na fanpage'u – mogą zawierać cenę, opis usług, korzyści dla klienta
  • zastosowanie płatnej promocji – możliwość zawężenia lokalizacji użytkowników, którzy zobaczą reklamę, np. do wybranego miasta lub promienia km wokół firmy.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Czy za wszystko muszę płacić?

Plusem Facebooka jest mimowolne rozprzestrzenianie się informacji o firmie. Gdy użytkownik polubi fanpage, skomentuje go, zaznaczy wzięcie udziału w wydarzeniu lub zamelduje się w danym miejscu, zobaczą to jego znajomi. Facebook podpowiada potencjalnie interesujące strony po polubieniu fanpage'a. Tą drogą także można zyskać zupełnie bezpłatne rekomendacje. Co więcej, one zawsze są powiązane tematycznie, np. osoba, która polubi salon urody w Poznaniu, otrzyma rekomendację polubienia innych, podobnych miejsc z Poznania.

Pozycjonowanie lokalne w Google

Popularną metodą dotarcia do użytkowników jest pozycjonowanie lokalne w Google. W efekcie optymalizacji strony firma wyświetla się w top 10 użytkownikom z okolicy. Na przykład użytkownik z Łodzi, który wpisze w wyszukiwarkę frazę „fryzjer damski koloryzacja”, zobaczy w wynikach wyszukiwania salony fryzjerskie z Łodzi. Użytkownicy z innych miast zobaczą zupełnie inne wyniki wyszukiwania na tę samą frazę – dopasowane do ich lokalizacji oraz historii wyszukiwania.

Najważniejsze zasady lokalnego SEO

Pozycjonowanie lokalne bazuje na frazach związanych z ofertą, ale przy tym wskazujących lokalizację. Wiąże się to z rozbudową treści strony w teksty, które zawierają takie frazy. Poza tekstami ofertowymi czy poradnikowymi, nazwa lokalizacji w naturalny sposób powinna wystąpić w zakładce kontakt, a także w stopce strony. Przy czym istotna jest spójność danych, dlatego warto zadbać o to, aby adres firmy występował w takiej samej formie zarówno na całej stronie internetowej, jak i na zewnętrznych portalach: na Facebooku, w Google Maps, w katalogach adresowych i innych miejscach, które pozwalają na publikację adresów firm. Dane powinny zawierać więc:

  • nazwę firmy – zawsze w tej samej formie, różne formy to dla Google różne firmy
  • adres siedziby – jeśli ulegnie zmianie, pamiętaj o aktualizacji we wszystkich katalogach
  • numer telefonu – najlepiej stacjonarny z numerem kierunkowym.

Zobacz: Mała firma

Obecność w Google Maps

Ważnym elementem lokalnego pozycjonowania firmy jest dodanie jej do Google Maps. Jest to bezpłatne, wystarczy posiadać stały adres, pod który Google wyśle kod weryfikujący daną lokalizację. W efekcie strona pojawi się nie tylko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale również w wynikach wyszukiwania Google Maps wraz z linkiem do witryny, opisem, godzinami otwarcia, a także ustawieniem trasy dojazdu na mapie i innymi informacjami, które ułatwią dotarcie użytkownikom.

Budowanie społeczności

Lokalne firmy mają potencjał do budowania społeczności. Na wagę złota jest więc angażowanie się w lokalne inicjatywy, wspierania rozwoju miasta, edukacji i aktywne uczestnictwo w życiu okolicy. Początkiem takich działań jest jednak obecność na Facebooku i widoczność w Google, które rozpalają pierwszą iskierkę zainteresowania u klientów.

Autor: Anna Zalewska, widoczni.com

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...