Istotnym jest poznanie reguł stosowanych w takich sytuacjach po to, by móc sobie z nimi radzić lub świadomie z nich korzystać.
Istotnym jest, by znać reguły stosowane w takich sytuacjach, gdyż to pozwala świadomie sobie z nimi radzić oraz stosować na płaszczyźnie własnej działalności gospodarczej.
R. Cialdini podaje sześć metod wywierania wpływu, do których zalicza się: 1. Reguła wzajemności; 2. Reguła zaangażowania i konsekwencji; 3. Społeczny dowód słuszności; 4. Zasada lubienia i sympatii; 5. Istnienie autorytetu; 6. Reguła niedostępności.
Polecamy: Sprzedaż ze stratą
Reguła niedostępności Zasada ta podkreśla znaczenie istnienia tzn. „bezpowrotnej okazji”, która stanowi bodziec stymulujący ludzkie działanie. Reguła ta jest wykorzystywana przede wszystkim w reklamie, gdzie przedstawia ograniczoną liczbę dostępnych na rynku produktów.
Bardzo często regułę tę mogą dostrzec kolekcjonerzy, dla których dany przedmiot będzie wartościowy tylko lub głównie, dlatego że jest rzadko spotykany. To samo dzieje się na rynku, gdy słychać o wejściu do sklepów limitowanej edycji modelu samochodu lub pióra wiecznego. Zasada ta uwidacznia się również w akcjach promocyjnych typu „tylko teraz”.
W przypadku, gdy człowiek słyszy, że coś jest trudne do zdobycia i wyjątkowe, będzie wkładał w zdobycie danego przedmiotu więcej zaangażowania niż zwykle, bo będzie czuł, że coś może go ominąć na zawsze.