Co z samochodem wygranym na loterii? - kontrowersje podatkowe

Renata Smolak
ekspert podatkowy
rozwiń więcej
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Firma ubezpieczeniowa organizowała loterię dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które współpracują z jej agentami ubezpieczeniowymi. Nagrody wygrane przez te osoby nie są związane z działalnością gospodarczą tych osób. Skoro uzyskana w takiej loterii nagroda nie jest związana z działalnością gospodarczą to jej wartość nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. A zatem nagroda ta powinna być opodatkowana, zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Czy aby na pewno?

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikająca z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 lipca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 169/10)

Loteria promocyjna – kontrowersje podatkowe

Spółka prowadząca działalność ubezpieczeniową zamierzała zorganizować loterię promocyjną dla osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne w imieniu i na rzecz agentów ubezpieczeniowych, którzy wykonują działalność agencyjną bezpośrednio w jej imieniu i na jej rzecz, na podstawie zawartej umowy agencyjnej i udzielonego pełnomocnictwa. Uczestnikami loterii miały być przede wszystkim osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i w tym zakresie współpracują z agentami ubezpieczeniowymi spółki. Żadnego z uczestników loterii nie wiąże ze spółką umowa o pracę czy umowa zlecenia.

Zobacz: Podatki

Warunkiem udziału w loterii promocyjnej miało być zawarcie przez osoby współpracujące z agentem ubezpieczeniowym, dowolnej umowy ubezpieczenia znajdującej się w aktualnej ofercie spółki. Każda zawarta umowa stanowić miała jeden los, który weźmie udział w losowaniu nagród. Program loterii miał przewidywać cztery losowania nagród. W każdym z nich nagrodą miał być samochód osobowy. Wątpliwości spółki dotyczyły skutków podatkowych na gruncie PIT w odniesieniu do nagród uzyskanych w loterii. W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego o potwierdzenie, że uzyskane przez uczestników loterii nagrody podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ze stanowiskiem spółki nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Zdaniem organu osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wartość nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie organu analiza przepisów ustawy o PIT prowadzi do wniosku, iż w przypadku gdy nagroda lub wygrana uzyskana przez przedsiębiorcę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Przeczytaj także: Konkursy organizowane przez Internet - problem podatkowy

Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania. A zatem na spółce będącej organizatorem loterii promocyjnej nie ciążą obowiązki płatnika.

Polecamy serwis PIT

Warunki uprawniające do stosowania 10% stawki w przypadku wygranych

Na powyższą interpretację organu podatkowego spółka złożyła skargę do sądu administracyjnego, który wyrokiem z 21 lipca 2010 r. uznał, iż skarga jest zasadna. Zdaniem sądu, jeżeli zaistnieją wszystkie wymagane ustawowo elementy tj. wygrana w loterii będzie miała charakter losowy (przypadkowy) oraz uczestnicy loterii nie będą związani ze spółką organizującą loterię żadnym stosunkiem prawnym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą to wygrana w loterii podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w wysokości 10% jej wartości, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt. 2 ustawy o PIT.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 30
1. Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:
2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru.

Źródło: taxonline.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...