Wszyscy beneficjenci projektów realizowanych ze wsparciem funduszy UE w toku realizacji inwestycji, jak i w okresie jej trwałości, muszą być przygotowani na kontrole: końcowe, warunkujące wypłatę ostatniej transzy dotacji i finalnego zatwierdzenia przedsięwzięcia, a także inne kontrole planowe i doraźne. W praktyce każdy beneficjent może spodziewać się przynajmniej 1 kontroli w toku realizacji dofinansowanego przedsięwzięcia.
Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!
Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania
Instytucje kontrolujące
Kontrole wdrażania programu operacyjnego prowadzone są przez Instytucje Zarządzające (Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w programach centralnych, urzędy marszałkowskie w programach regionalnych), która deleguje swoje uprawnienia na m.in. Instytucje Pośredniczące i Wdrażające oraz Regionalne Instytucje Finansujące.
Ponadto kontrole mogą być prowadzone także przez:
- Komisję Europejską (KE)
- Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO)
- Urząd Kontroli Skarbowej (UKS)
- Najwyższą Izbę Kontroli (NIK)
- Regionalną Instytucję Obrachunkową (RIO)
W niektórych programach wsparcia występuje obowiązkowy audyt zewnętrzny projektu (realizowany przez niezależnego audytora posiadającego odpowiednie kwalifikacje).
|
Zakres kontroli
Przeprowadzanie kontroli ma na celu weryfikację m.in.:
- Prawidłowości ponoszenia wydatków kwalifikowanych w projektach, w tym zgodności z zasadami wspólnotowymi i krajowymi, a także postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu
- Prawidłowości prowadzenia obowiązków sprawozdawczych (istotne w szczególności w tych projektach, w których beneficjent rozlicza się w sposób uproszczony tj. do wniosku o płatność przedstawia tylko zestawienie poniesionych wydatków, bez potwierdzających je dokumentów)
- Rzeczowego efektu realizacji projektu – w tym, czy zadeklarowane wydatki zostały faktycznie poniesione a roboty budowlane wykonane,
- Spełnienia innych zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie (np. obowiązków w zakresie informacji i promocji, terminowej realizacji projektu, osiągnięcia celów projektu)
|
Możliwe konsekwencje wykrycia nieprawidłowości
- Decyzja o zwrocie części dofinansowania wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych
- Rozwiązania umowy o dofinansowanie przez instytucję finansującą i zwrot całości dofinansowania wraz z odsetkami
- Nałożenie korekt finansowych
- Wykluczenie na 3 lata z możliwości korzystania z programów pomocowych finansowanych ze środków europejskich
- Odpowiedzialność karna w przypadku poświadczenia nieprawdy, przedłożenia poświadczającej nieprawdę dokumentacji lub niepoinformowania, mimo obowiązku, właściwego podmiotu o sytuacji mogącej mieć wpływ na wstrzymanie albo ograniczenie wysokości udzielonego wsparcia
|
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Jak potwierdzić status podatkowy usługobiorcy z UE?
Zapraszamy Państwa również na webcast, podczas którego eksperci Deloitte oraz instytucji zaangażowanej w realizację kontroli projektów omówią następujące zagadnienia:
- Typy kontroli i wynikające z nich obowiązki dla beneficjentów
- Główne rodzaje ryzyk i nieprawidłowości w projektach
- Konsekwencje stwierdzenia nieprawidłowości podczas kontroli
- Jak skutecznie przygotować się do kontroli?
- Dalsze kroki po zakończeniu projektu. Jak kontynuować korzystanie z finansowania publicznego i uczynić je łatwiejszym do zarządzania w latach 2014-20?
Informacje oraz rejestracja znajdują się na stronie.
Agnieszka Radzikowska
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 511 07 69
aradzikowska@deloitteCE.com
Anna Wibig
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 07 20
awibig@deloitteCE.com
Łukasz Janiga
Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (12) 394 43 23
ljaniga@deloittece.com