Na czym polega państwowy system preferencji w Rosji

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
rozwiń więcej
Na czym polega państwowy system preferencji w Rosji
Jeżeli trudnisz się prowadzeniem działalności polegającej na importowaniu lub eksportowaniu towarów do Rosji, warto abyś zainteresował się państwowym systemem preferencji. Kiedy można uzyskać przywileje z niego wynikające?

Przez państwowy system preferencji Federacji Rosyjskiej rozumie się zbiór zasad, określających warunki i tryb udzielania przez Federację Rosyjską przywilejów przy opłacaniu wwozowych ceł na zagraniczne towary, pochodzące z konkretnych krajów (grup krajów). Na mocy ustawy FR „O taryfie celnej” w stosunkach polityczno-handlowch Federacji Rosyjskiej z innymi państwami dopuszcza się wprowadzanie ulg (preferencji) w taryfie celnej Federacji Rosyjskiej w postaci:

• wprowadzenia kwot taryfowych na preferencyjny wwóz towarów rolniczych, których odpowiedniki są produkowane (wydobywane, uprawiane) w Federacji Rosyjskiej;
• zwolnienia z wwozowych opłat celnych, obniżenia stawek wwozowych opłat celnych wobec towarów, pochodzących z państw, które tworzą razem z FR strefę wolnego handlu, unię celną lub podpisały umowy o przyszłym utworzeniu takiej strefy lub unii;
• zwolnienie z wwozowych opłat celnych, obniżenie stawek wwozowych opłat celnych na towary pochodzące z krajów rozwijających się, które korzystają z państwowego systemu preferencji Federacji Rosyjskiej, rewidowanej co jakiś czas (ale nie rzadziej niż co 5 lat);

Zgodnie z artykułem 36 Ustawy Federacji Rosyjskiej „O taryfie celnej” preferencyjna taryfa stosowana jest wobec:
• towarów pochodzących z krajów rozwijających się, które korzystają z państwowego systemu preferencji Federacji Rosyjskiej; na towary te obowiązuje wwozowa opłata celna o wysokości 75% aktualnych stawek celnych;
• towarów pochodzących z krajów najmniej rozwiniętych, które należą do grupy beneficjentów państwowego systemu preferencji Federacji Rosyjskiej; towary te korzystają z przywileju bezpłatnego wwozu;
• towarów, pochodzących z państw, które tworzą razem z Rosją strefę wolnego handlu lub unię celną, lub które podpisały porozumienie o utworzeniu takiej strefy bądź unii.

Polecamy: Jak uniknąć podwójnego opodatkowania prowadząc firmę w Rosji i Polsce

Aby uzyskać „przywilej preferencyjności”, należy przedstawić dokumenty (świadectwo pochodzenia, zaświadczenie o pomocy humanitarnej i in.). Preferencyjne stosunki z Polską reguluje „Porozumienie o ujednoliconych zasadach, określających pochodzenie towarów z krajów rozwijających się przy udzieleniu ulg taryfowych w ramach Państwowego Systemu Preferencji”.

Polecamy: serwis Firma za granicą

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...