Co powinna zawierać etykieta?

Maria Szadkowska
rozwiń więcej
Etykieta produktu spożywczego
Ostatnimi czasy w nurcie dbania o zdrowie i sylwetkę coraz więcej konsumentów zwracają uwagę na etykiety i to nie tylko po to, aby wiedzieć, jaki produkt kupują ale też czy spełnia on ich wymagania pod względem składu czy procesu technologicznego.

Co powinno być na etykiecie?

Kupując każdy towar konsument na podstawie etykiety produktu powinien mieć możliwość porównania składu podobnych produktów. W tym celu wszystkie informacje dotyczące zakupu powinny spełniać określone normy na czele z zamieszczeniem pisemnych opisów, zrozumiałych dla przeciętnego użytkownika, nieprzesłoniętych elementami graficznymi oraz jeśli towar jest kupowany w Polsce jego etykieta powinna być w języku polskim.

Etykieta produktu spożywczego powinna zwierać:

- Nazwę produktu np. sok porzeczkowy, wraz z postacią produktu lub procesem technologicznym, któremu został poddany np. ananas w plastrach.

- Na opakowaniu powinna znajdować się nazwa i adres producenta względnie importera.

- Niektóre produkty powinny zawierać dodatkowo kraj pochodzenia jak np. warzywa czy miód.

- Obligatoryjna jest także data przydatności do spożycia bądź data minimalnej trwałości tak, aby konsument mógł wiedzieć jak długo może przechowywać produkt i spożywać go bez uszczerbku na zdrowiu.

- W formie obrazkowej lub pisemnej powinny znaleźć się informację, w jakich warunkach produkt powinien być przechowywany, aby nie utracić swoich właściwości.

- Najważniejsze dla wielu osób, czyli skład. W kolejności od największej do najmniejszej zawartości danej substancji wraz z substancjami dodatkowymi takimi jak barwniki czy konserwanty mogą być wymienione zarówno w pełnej nazwie jak i w postaci oznaczenia numerycznego np. E-621

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Fit czy Light

Wiele firm idąc za trendem na zdrowe odżywianie i odchudzanie wprowadza „lżejsze” kalorycznie odpowiedniki swoich produktów lub produkuje linie towarów skierowanych specjalnie do osób odchudzających się i dbających o dietę. Warto zwrócić uwagę na ten opis, ponieważ nie wszystkie zwroty typu fit, slim itp. oznaczają obniżoną zawartość tłuszczy lub cukrów. Dyrektywy wprowadzone przez Unię Europejską jako produkt nisko tłuszczowy definiują taki, który ma mniej niż 3g tłuszczu na 100 g zaś niskocukrowy powinien zawierać mniej niż 5g cukru na 100g. Do takich produktów wolno użyć sformułowania light na etykiecie, acz niestety łatwo ominąć ten wymóg, wprowadzając klienta w błąd, poprzez zastosowanie wymienionych wcześniej określeń podobnych.

Prawa konsumenta


Informacje dodatkowe o produkcie

Niejeden z nas widząc napis – „zawiera śladowe ilości orzechów arachidowych” na żelkach, lizaku czy innym produkcie, który potencjalnie nie miał nawet szans zetknąć się na półce z orzechami arachidowymi, uśmiecha się z pobłażaniem rozważając zdolności intelektualne producenta. Po co więc jest ten czasem nieco irracjonalnie brzmiący napis? Otóż, pomimo iż nie zdarza się to często a grupa osób narażona na to jest niewielka (ok. 5% populacji) możliwe jest wystąpienie reakcji uczuleniowej ze skutkiem śmiertelnym. W przypadkach skrajnych może wystarczyć śladowa ilość orzechów, ponieważ nie tylko alergen arachidowy nie tylko jest odporny na obróbkę termiczną, ale dodatkowo wystarczy ilość rzędu paru mikrogramów do wywołania alergii. Współcześnie, gdy wiele produktów o bardzo różnym składzie wytwarzanych jest w tej samej fabryce nietrudno, więc o przypadkowe zanieczyszczenie produktu tym silnym alergenem. Producenci zamieszczając tego rodzaju informację starają się zabezpieczyć przed wypłacaniem odszkodowania rodzinie osoby, która spożyła ich towar gdzie nie było wyżej wymienionej informacji i odniosła uszczerbek na zdrowiu wywołany wystąpieniem reakcji alergicznej. Warto, więc traktować poważnie tego typu informację na produktach, nie tylko, gdy jesteśmy uczuleni na orzechy, ale również wtedy gdy nie posiadamy potwierdzonego żadnego uczulenia.

Bezpłatna pomoc dla konsumentów

Jak widać etykieta może być źródłem bardzo potrzebnych informacji warto, więc zwracać uwagę na nią podczas zakupów, aby być świadomym konsumentem dbającym o zdrowie swoje i bliskich. Badania statystyczne przeprowadzone przez Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie pokazują, że większość Polaków nie czyta etykiet robiąc zakupy a część z osób robiących to nie rozumie informacji na nich zawartych. W większości kryterium wyboru to tylko cena zaś skład jest nieistotny dla statystycznego Kowalskiego.

Moja firma
Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

pokaż więcej
Proszę czekać...