Czy banki wprowadzają klientów w błąd

Maciej Bednarek
rozwiń więcej
Czy można mieć pretensje do banków, że z reklam lokat nie dowiemy się wszystkiego o produkcie? Co pewien czas w mediach można usłyszeć, że banki wprowadzają klientów w błąd. To zbyt odważne i nie do końca prawdziwe stwierdzenie. Lepszym określeniem byłoby: banki w reklamie nie informują wprost o wszystkich aspektach oferty.

Nie informują, bo zazwyczaj kilkudziesięciosekundowy spot reklamy po prostu na to nie pozwala. Kampania reklamowa kosztuje grube pieniądze i trudno się dziwić, że krótki spot nie jest streszczeniem regulaminu i przede wszystkim odwołuje się do naszych emocji. Taka jest w końcu rola reklamy. Te same zasady powinny dotyczyć promocji proszku do prania, usług telekomunikacyjnych czy właśnie produktów finansowych.

To prawda, że coraz częściej przy eksponowanym, najbardziej atrakcyjnym elemencie produktu pojawiają się gwiazdki. Na przykład Millennium na 3-miesięcznej lokacie oferuje aż 8 proc. Tyle w rzeczywistości można zarobić, ale pod warunkiem skorzystania z co najmniej czterech dodatkowych produktów banku. Oprocentowanie lokaty Szczerozłotowej w Banku BGŻ wynosi 5,25 proc. Taki depozyt można założyć, jeżeli połowa środków na lokatę pochodzić będzie z innych źródeł niż pieniądze już zdeponowane w banku. Miesięczna lokata Turbo w Citi Handlowy da aż 18 proc. w skali roku, ale pod warunkiem, że kartą płatniczą zrobimy zakupy o wartości 7 tys. zł.

Podobne przykłady można mnożyć. W wielu bankach założenie lokaty wiąże się z koniecznością posiadania lub założenia rachunku. Niektóre banki wyższymi odsetkami nagradzają osoby, które namówią znajomych do korzystania z usług banku.

Prędzej czy później klient pozna szczegóły oferty. Na przykład skuszony wysokim oprocentowaniem przyniesie do banku 500 zł z myślą o świetnej lokacie kapitału. I tu dowie się, że wysokie odsetki owszem bank wypłaci, ale przy wpłacie co najmniej 50 tys. zł. Nie wgłębienie się w szczegóły oferty w tym przypadku kosztować będzie stratę czasu.

Może więc zamiast narzekać na banki, które raczej nie zmienią sposobu reklamowania swoich produktów, powinniśmy przyzwyczaić się do tego, że z dużym prawdopodobieństwem gdzieś kryje się gwiazdka. Decyzji o założeniu lokaty nie musimy przecież podejmować błyskawicznie. Zawsze szczegóły produktów można sprawdzić, choćby na bankowej infolinii. Warto uzbroić się w podstawowy zestaw pytań: czy założenie lokaty wymaga skorzystania z innego produktu? Jaka jest minimalna kwota lokaty i przy jakiej wpłacie zarobimy tyle, ile bank obiecuje w reklamie? Jaka jest maksymalna wartość depozytu? Jakie są konsekwencje zerwania lokaty? Do kiedy obowiązują promocyjne warunki?

Aktualna oferta banków

Ranking lokat terminowych (wpłata 5 tys. zł)

Lokaty 1-miesięczne

Bank

Nazwa lokaty

Odsetki netto

Oprocentowanie

Eurobank

Lokata - stałe oprocentowanie

20,25 zł

6 proc.

AIG Bank

Lokata Zysk +

18,39 zł

5,45 proc.

Raiffeisen Bank

Lokata Rewolucyjna

17,89 zł

5,3 proc.

Toyota Bank

Lokata - stałe oprocentowanie

17,72 zł

5,25 proc.

Fortis Bank

e-Lokata

16,88 zł

5 proc.

Bank Pocztowy

Lokata internetowa

16,88 zł

5 proc.

Lokaty 3-miesięczne

Bank

Nazwa lokaty

Odsetki netto

Oprocentowanie

Millennium Bank

Lokata Premia*

81,00 zł

8 proc.

AIG Bank

Lokata Direct + (w Centrum Telefonicznym)

66,83 zł

6,6 proc.

Getin Bank

Lokata z kontem (dla posiadaczy ROR e-GETIN) - oprocentowanie stałe

65,81 zł

6,5 proc.

Allianz Bank

Allianz lokata

65,81 zł

6,5 proc.

AIG Bank

Lokata Direct + (lokata terminowa)

65,81 zł

6,5 proc.

AIG Bank

Lokata Zysk +

65,81 zł

6,5 proc.

*Oprocentowanie jest uzależnione od ilości produktów/usług, z których aktywnie korzysta klient. Oprocentowanie bazowe wynosi 4 proc. w przypadku nie spełnienia żadnego warunku.

Lokaty 12-miesięczne

Bank

Nazwa lokaty

Odsetki netto

Oprocentowanie

Getin Bank

Polisa lokacyjna 'Pewne Oszczędzanie'

283,50 zł

7 proc.

DnB Nord

Polisa lokacyjna NORD fortjene

283,50 zł

7 proc.

Noble Bank

Lokata - stałe oprocentowanie

283,50 zł

7 proc.

Open Finance

Lokata internetowa Noble Bank dla Open Finance

283,50 zł

7 proc.

Lukas Bank

Polisa lokacyjna "Antidotum PRO na podatek"

275,40 zł

6,8 proc.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...