Kwartalny wzrost sprzedaży kredytów

Emil Szweda
rozwiń więcej
inforCMS
Sprzedaż kredytów hipotecznych wzrosła w II kwartale o prawie 22 proc. w porównaniu do I kwartału, jednak liczba udzielonych kredytów jest niższa niż w rekordowym II kwartale 2007 r. o prawie 11 proc.

Biorąc uwagę, że przeciętna wartość udzielonego kredytu jest wyższa o 9 proc. niż przed rokiem, można powiedzieć, że bankom niemal udało się powtórzyć rekordowe wyniki sprzedaży pod względem wartości udzielonych kredytów, mimo mniejszej liczby klientów niż w II kwartale 2007.

Drugi kwartał przerwał trwającą przez dziewięć miesięcy złą passę banków, które sprzedawały coraz mniej kredytów z kwartału na kwartał. W I kwartale mieliśmy ewidentny dołek rynkowy, kiedy sprzedaż była niższa nawet o 30 proc. niż w rekordowym II kwartale 2007 r. Porównując te dane w ujęciu rok do roku, mamy do czynienia z sytuacją, w której kwartalna sprzedaż liczby kredytów nadal jest mniejsza i to po raz trzeci z rzędu.

Zmiana liczby udzielonych kredytów

II kwartał 2008/I kwartał 2008

I kwartał 2008/IV kwartał 2007

IV kwartał 2007/III kwartał 2007

III kwartał 2007/II kwartał 2007

II kwartał 2008/II kwartał 2007

+21,9 proc.

-6,3 proc.

-16,9 proc.

-9,8 proc.

-10,7 proc.

Wyliczenia na podstawie danych nadesłanych przez: BGŻ, BZ WBK, Dom Bank, ING BSK, Kredyt Bank, mBank, Metrobank, Bank Millennium, MultiBank, PKO BP, Santander Consumenr Bank. Ankietowane banki reprezentują – według szacunków – 70-80 proc. rynku

Duży, roczny wzrost wartości kredytu

Między I i II kwartałem nie ma wyraźnych różnic co do wysokości przeciętnych zaciąganych kredytów hipotecznych, natomiast w porównaniu do stanu sprzed roku, średni kredyt opiewa na sumę o 9 proc. wyższą. Obraz rynku mieszkaniowego, który obserwujemy monitorując dane dotyczące cen transakcyjnych, potwierdza że między I i II kwartałem tego roku mieszkania czy inne nieruchomości nie zmieniły wyraźnie rynkowej wartości, natomiast ceny są wyższe od cen sprzed 12 miesięcy, choć dynamika wzrostu we wszystkich miastach, które obserwujemy spadła grubo poniżej dwucyfrowych wartości.

Wysokość przeciętnego kredytu hipotecznego

II kwartał 2008 r.

I kwartał 2008 r.

zmiana

II kwartał 2007 r.

zmiana

191 384 PLN

190 109 PLN

+0,7 proc.

174 186 PLN

+9,0 proc.

Wyliczenia (średnia ważona) na podstawie danych z banków: BGŻ, BZ WBK, Dom Bank, ING BSK, Kredyt Bank, mBank, Metrobank, Bank Millennium, MultiBank, PKO BP, Santander Consumenr Bank. Ankietowane banki reprezentują – według szacunków – 70-80 proc. rynku

Sprawdź aktualne oferty

Zestawienie cen transakcyjnych nieruchomości

miasto

cena za m2 w czerwcu

zmiana do marca 2008 r.

zmiana do czerwca 2007 r.

Warszawa

8 721 PLN

+0,45 proc.

+6,76 proc.

Kraków

6 994 PLN

-0,86 proc.

+2,15 proc.

Wrocław

6 780 PLN

+3,83 proc.

+1,64 proc.

Poznań

6 336 PLN

+2,72 proc.

+7,29 proc.

Gdańsk

6 276 PLN

+1,39 proc.

+5,63 proc.

Gdynia

6 503 PLN

+1,48 proc.

+5,16 proc.

Katowice

3 990 PLN

-0,40 proc.

+4,89 proc.

Lublin

4 781 PLN

-2,52 proc.

+5,34 proc.

Olsztyn

5 242 PLN

-0,21 proc.

+3,16 proc.

Przeważają franki szwajcarskie

Zdecydowaną różnicą jakościową, jeśli chodzi o strukturę zaciąganych kredytów hipotecznych, jest przewaga kredytów walutowych nad złotowymi. O ile przed rokiem (według nadesłanych ankiet) co trzeci kredyt zaciągany był w walutach obcych, to w II kwartale 2008 r. proporcje te uległy całkowitemu odwróceniu – tylko co czwarty kredyt zaciągany jest w złotówkach, a w niektórych bankach udział kredytów walutowych w udzielonych kredytach hipotecznych przekracza nawet 90 proc.

Ten zwrot rynkowy stosunkowo łatwo wytłumaczyć. Skoro raty kredytów złotowych są o ok. 40 proc. wyższe niż we frankach za sprawą ostatnich podwyżek stóp procentowych w Polsce (łącznie o 2 pkt proc.) kredytobiorcy zdecydowanie chętniej sięgają po kredyty we frankach – dotyczy to zarówno kredytów mieszkaniowych jak i refinansowych. Przed rokiem różnica w ratach wynosiła ok. 17 proc., co nie dla wszystkich było wystarczającą zachętą.

Ponadto część banków, która do tej pory opierała się przed wprowadzeniem kredytów w szwajcarskiej walucie do swojej standardowej oferty właśnie w II kwartale zdecydowała się na taki krok, co odbiło się w liczbie sprzedawanych przez nie kredytów (lecz kosztem innych banków, a nie rozwoju rynku).

Do tego jeszcze umacniający się złoty sprawia, że wielu kredytobiorców zdaje się liczyć nie tylko na oszczędności na miesięcznej racie, ale też na korzyści płynące z osłabienia franka, a więc na zmniejszenie stanu zadłużenia (w przeliczeniu na złote).

Kalkulator rat kredytu

Udział kredytów walutowych w udzielonych ogółem

II kwartał 2008

II kwartał 2007

73,8 proc.

32,3 proc.

Wyliczenia (średnia ważona) na podstawie danych z banków: BGŻ, BZ WBK, Kredyt Bank, mBank, Metrobank, Bank Millennium, MultiBank, PKO BP, Santander Consumenr Bank

Sprawdź aktualne oferty

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...