Odmowa zawarcia umowy kredytu przez bank, który wydał promesę

Maciej Rewieński
Adwokat, dr nauk prawnych, ekspert w dziedzinie sądowego postępowania cywilnego i karnego.
rozwiń więcej
inforCMS
Zagadnienie odpowiedzialności banku wobec osoby, której wydał promesę w istocie sprowadza się do zapytania, czym jest promesa udzielenia kredytu w prawie polskim?

Niestety przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe nie definiują instytucji przyrzeczenia udzielania kredytu, co oznacza, że o treści zobowiązania banku każdorazowo decyduje treść wydanej promesy (i okoliczności w jakich została wydana).

W literaturze przedmiotu podnosi się, i słusznie, iż sama promesa nie jest umową, zaś jej prawny charakter może być różny. Można bowiem spotkać się z promesami, których treść należałoby traktować za potwierdzenie zakończenia rokowań zmierzających do zawarcia umowy, można spotkać się z treściami promes, które zawierają oświadczenie banku potwierdzające wolę zawarcia przez bank umowy kredytu na określonych warunkach i w określonym czasie (a więc określając najważniejsze postanowienia umowy kredytu, należałoby ją traktować jako ofertę), wreszcie można spotkać się z takimi promesami, których treść można byłoby uznać za przedwstępną umowę udzielenia kredytu.

Najczęściej spotykanymi są promesy, które należałoby traktować jako ofertę oraz takie, których treść można byłoby zakwalifikować jako umowę przedwstępną. W sytuacji więc, w której bank wystawił promesę kredytu, a następnie, w okresie ważności promesy odmówił zawarcia umowy kredytu na warunkach określonych promesą, niedoszłemu kredytobiorcy przysługiwać mogą określone roszczenia.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż roszczenia te można konstruować wyłącznie w oparciu o treść promesy w danej sprawie oraz mieć na względzie, iż banki często konstruują treść promes w ten sposób, aby nie być bezwzględnie związanym obowiązkiem zawarcia umowy kredytu – stąd też często w treści promes można znaleźć zastrzeżenia na korzyść banków, np. „bank będzie związany treścią promesy, o ile w okresie jej ważności nie zmieni się sytuacja na rynku walutowym”. Nie oznacza to jednak, iż klient nie ma możliwości obrony przed odmową zawarcia umowy kredytu.

Jeśli z treści danej promesy będzie wynikało, iż stanowi ona ofertę, bank będzie nią związany w okresie ważności promesy. Sprawa jednak może się skomplikować, jeśli bank będzie chciał ją odwołać – w niektórych przypadkach przepisy k.c. dopuszczają taką możliwość. Jeśli zaś z treści danej promesy będzie można wywieść, iż należy ją traktować za umowę przedwstępną, niedoszły kredytobiorca będzie mógł, w ciągu roku od dnia wystawienia promesy, żądać zawarcia umowy kredytu, wyznaczając bankowi termin do jej zawarcia.

Niezależnie od tego, czy traktowalibyśmy treść danej promesy za ofertę, czy też za umowę przedwstępną, w przypadku uchylenia się przez bank od zawarcia umowy kredytu, niedoszłemu kredytobiorcy przysługują roszczenia odszkodowawcze, które będzie mógł realizować na drodze postępowania sądowego lub w wybranych przypadkach przed Arbitrem Bankowym działającym przy Związku Banków Polskich (jeśli niedoszły klient banku jest konsumentem, a wartość przedmiotu sporu nie przekracza kwoty 8 000 zł).

dr Maciej Rewieński

Adwokat

ban

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...