Jakich polis żądają banki

Edyta Dobrowolska
rozwiń więcej
inforCMS
Bank może żądać polis: służących zabezpieczeniu spłaty kredytu, ubezpieczających zdolność kredytową osoby korzystającej z kredytu i poręczycieli oraz polisy majątkowej z zakresu ubezpieczenia nieruchomości od skutków działania żywiołów.

Najczęściej spotykaną grupę polis stosowanych w procesie kredytowania nieruchomości stanowi ubezpieczenie kredytu na czas do ustanowienia hipoteki.

Polisa zamiast hipoteki

Terminowe ubezpieczenie kredytu jest nieodzowne w przypadku kredytów o charakterze budowlano-hipotecznym, a więc takich, gdy umowa kredytowa przewiduje najpierw udzielenie kredytu budowlanego, a dopiero później, gdy dla kredytowanej nieruchomości zostanie założona księga wieczysta, przekształcenie kredytu w klasyczny kredyt hipoteczny, zabezpieczony wpisem hipoteki do księgi wieczystej. Na czas tego pierwszego etapu inwestycji ubezpieczenie kredytu stanowi zabezpieczenie traktowane na równi z hipoteką.

Ubezpieczenie kredytu stosowane jest też przy udzielaniu standardowych kredytów hipotecznych, w sytuacji gdy finansowana nieruchomość ma już założoną księgę wieczystą, ale trzeba czasu, by możliwe było dokonanie wpisu hipoteki do tej księgi. Dotyczy to zarówno zakupu nowych nieruchomości, jak i transakcji na rynku wtórnym.

Warto przy tym pamiętać, że przewidziany umową okres takiego zastępczego wobec hipoteki zabezpieczenia kredytu nie może trwać wiecznie. Zazwyczaj jest to okres dwóch-trzech lat, choć są towarzystwa ubezpieczeniowe, które oferują takie produkty nawet na pięć lat.

Życie i zdrowie kredytobiorcy

O ile ubezpieczenie kredytu na czas wpisu do hipoteki jest powszechnie stosowane przez banki, o tyle samo ubezpieczenie zdolności kredytowej nie występuje już tak powszechnie. Dopiero od niedawna banki wymagają takich zabezpieczeń, głównie zresztą od osób samotnych. Tego rodzaju polisy mają bowiem bankowi gwarantować, że w razie np. śmierci kredytobiorcy, gdy utrudnione byłoby postępowanie egzekucyjne, bank będzie mógł swoje zobowiązanie, bez potrzeby egzekucji, pokryć z polisy. Kredytobiorca jest zobowiązany do dokonania cesji polisy ubezpieczenia na życie na czas spłaty kredytu.

Z praktycznego punktu widzenia w najlepszej sytuacji są potencjalni kredytobiorcy, którzy już posiadają ubezpieczenie na życie o odpowiednio wysokiej sumie ubezpieczenia, gdyż zaciągnięcie kredytu nie wiąże się dla nich z dodatkowymi kosztami. Poza tym mogą wybrać polisę, która służy nie tylko zabezpieczeniu kredytu, ale i zaspokojeniu innych potrzeb. Najmniej korzystne są terminowe polisy na życie zawierane wyłącznie z potrzeby zabezpieczenia kredytu.

To najprostsze ubezpieczenie, pozornie niedrogie w obsłudze, nic bowiem kredytobiorcy nie daje. Gdy spłaci on kredyt, umowa ubezpieczenia wygaśnie na zasadach podobnych jak autocasco komunikacyjne.

Oferta kredytowa banków

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...