Korzystanie z karty debetowej w Kanadzie nie zawsze jest bezpłatne

Magdalena Tews
rozwiń więcej
Niektóre kanadyjskie sklepy i punkty usługowe pobierają dodatkowe opłaty za transakcje z użyciem karty debetowej. Czasem trzeba też zapłacić za skorzystanie z bankomatu.

O ile w USA aż trzech na czterech konsumentów korzysta z kart debetowych przy dokonywaniu zakupów, to jednak, według najnowszych badań rynkowych, najwięcej tego typu transakcji dokonują Kanadyjczycy. Zanotowany w ostatnich latach znaczny wzrost popularności kart płatniczych wynika m.in. z powodu zawarcia przed trzema laty porozumienia pomiędzy kanadyjską Acxsys Corporation i amerykańską NYCE Payments Network. Umożliwiło ono Kanadyjczykom płacenie za pomocą kart debetowych za towary zakupione w USA. Na terenie Kanady kartą debetową płaci się najczęściej w restauracjach, kinach, muzeach i w większości sklepów.

Opłaty za korzystanie

Użytkownicy kart powinni pamiętać, że korzystanie z nich nie zawsze jest bezpłatne. Niektóre sklepy i punkty usługowe pobierają za takie transakcje dodatkową, niewielką opłatę, tzw. convenience fee. Nie jest to sprzeczne z prawem, o ile informacja o takiej opłacie i jej wysokości ukaże się na ekranie urządzenia, za pomocą którego dokonujemy transakcji. Jeżeli kupujący nie zgadza się na dodatkową opłatę, sprzedawca powinien umożliwić mu bezpłatne unieważnienie transakcji. Aby uniknąć takich sytuacji, użytkownik karty powinien uzgodnić ze sprzedawcą warunki korzystania z niej jeszcze przed dokonaniem płatności.

Warto też pamiętać, że niektóre sklepy lub punkty usługowe zastrzegają sobie minimalną wartość zakupu dokonywanego za pomocą karty. Różni się ona w zależności od rodzaju oferowanych dóbr. Najczęściej to kwota od 5 do 10 CAD.

Drogi bankomat

Z koniecznością uiszczenia opłaty convenience fee musi liczyć się także osoba, która podejmuje pieniądze z bankomatu (automated banking machine, czyli ABM). Zazwyczaj wynosi ona co najmniej 1,50 CAD i jest pobierana, gdy transakcji dokonuje się w bankomacie nienależącym do banku macierzystego.

Osoba korzystająca z bankomatu może zostać zobowiązana do pokrycia dwóch dodatkowych opłat tzw. network access fee i opłaty za dokonanie transakcji bankowej, pobieranej przez bank macierzysty. Zdarza się więc, że podjęcie pieniędzy z bankomatu kosztuje w sumie około 6 CAD.

Aby uniknąć opłat, należy dokładnie dowiedzieć się, ile transakcji jest wliczonych w miesięczną opłatę bankową. W zależności od liczby przewidywanych transakcji, użytkownik karty może wybrać najlepszą opcję zaproponowaną przez bank. Informacje na ten temat są zamieszczone w publikacji The Cost of Banking Guide, którą można znaleźć na stronie internetowej Financial Consumer Agency of Canada . Strona ta umożliwia wybranie najwygodniejszej opcji, proponując najtańsze rozwiązanie. Na zamówienie użytkownika, (złożone telefonicznie, nr 1-866-461- 3222) FCAC przesyła bezpłatnie broszurkę dotyczącą transakcji bankowych.

Dobrym sposobem na uniknięcie przynajmniej jednej z opłat jest podjęcie gotówki z konta przy dokonywaniu zakupów (tzw. cash back). W większości sklepów lub punktów usługowych istnieje taka możliwość. Podjęta z konta kwota jest wówczas doliczona do rachunku.

Minimalna wartość zakupu dokonywanego za pomocą karty wynosi zazwyczaj 5-10 CAD

Wybierz kartę kredytową

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...