Coraz więcej kart zbliżeniowych

Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych
rozwiń więcej
Michał Sadrak
rozwiń więcej
Z miesiąca na miesiąc rośnie popularność kart zbliżeniowych używanych zazwyczaj do małych transakcji nie przekraczających 50 zł. Polskie banki wydały już ponad 240 tys. takich kart.

Karty zbliżeniowe wprowadził do swojej oferty mBank. Jako pierwszy, bo dwa lata temu, zaczął wydawać je Bank Zachodni WBK. Potem dołączył ING Bank i Alior Bank. W sumie te trzy banki wprowadziły już na rynek ponad 240 tys. takich kart.

Pozwalają one na dokonywanie płatności na małe kwoty, za które trzeba zazwyczaj zapłacić gotówką. Przydają się gdy kupujemy gazetę, ciastko czy (co gorsza) hamburgera. Zapłacenie takiego rachunku kartą w wielu punktach będzie niemożliwe, bo sklepy nie chcą przyjmować płatności plastikowymi pieniędzmi na niewielkie kwoty. Z kolei w przypadku gotówki może się pojawić problem braku drobnych na wydanie reszty. Karta zbliżeniowa pozwala ominąć te niedogodności, a do tego jest dużo szybszym sposobem płacenia niż wyjmowanie i wyliczanie gotówki czy płacenie tradycyjną kartą, gdzie trzeba składać podpis lub wstukiwać PIN.

Karty zbliżeniowe wyposażone są w mikroprocesor. Chcąc dokonać płatności wystarczy zbliżyć kartę z chipem do specjalnego terminalu. Sama płatność trwa krócej niż sekundę, a cała transakcja zaledwie kilka sekund. W ten sposób można dokonywać płatności nie przekraczających 50 zł. Przy większych kwotach trzeba będzie zatwierdzić transakcję PIN-em. Jeśli chcemy zapłacić kartą zbliżeniową za granicą, to wartość transakcji w krajach strefy euro nie może przekroczyć 20 euro oraz 10 funtów w Wielkiej Brytanii.

Karty zbliżeniowe w ofercie banków

Bank

Nazwa karty

Organizacja

Rodzaj karty

Opłata za kartę

Alior Bank

Alior Bank MC Silver Lotnicza

MasterCard

kredytowa

wydanie: 0, wznowienie: 100, 50 lub 0 zł (zależnie od wysokości transakcji w poprzednim roku)

Alior Bank

Debit MasterCard PayPass

MasterCard

debetowa

wydanie: 10, miesięczna opłata: 3 zł

BZ WBK

Karta pre-paid Maestro PayPass

MasterCard

przedpłacona

karta z doładowaniem do 75 zł – 0 zł, karta z doładowaniem powyżej 75 zł – 15 zł

BZ WBK

Karta Visa Electron<30 payWave

Visa

debetowa

miesięczna opłata: 3 lub 1 zł (zależnie od liczby transakcji)

BZ WBK

Karta MasterCard PayPass

MasterCard

kredytowa

2,5% przyznanego limitu (maks. 58 zł) lub 0 (w pierwszym roku zwolnienie po 3 trans. bezgot., w kolejnych latach: trans. na min. 12 tys. zł)

ING Bank Śląski

Karta Maestro zbliżeniowa ING

MasterCard

debetowa

Opłata miesięczna: Konto VIP – 0 zł, Direct  i Student – 3 zł, Komfort – 4 zł, Standard – 7 zł. W każdym z przypadków opłata może wynosić 0 zł pod warunkiem wykonania trans. na min. 100 zł

mBank

MasterCard PayPass Debit

MasterCard

debetowa

opłata miesięczna: 1,5 zł lub 0 (wykonanie trans. bezgot. na min. 300 zł)

mBank

masterCard PayPass Standard

MasterCard

kredytowa

opłata miesięczna: 3,5 zł

Źródło: Open Finance

Polskie banki oferują karty zbliżeniowe zarówno przy współpracy z organizacją MasterCard (system PayPass), jak i z Visą (system PayWave). Jak na razie to MasterCard stworzył najbardziej rozbudowany system akceptacji kart zbliżeniowych. W terminale akceptujące płatności PayPass wyposażono m.in. lokale McDonald’s, Coffee Heaven i McCafe oraz sklepy Żabka, Empik i salony Ruchu – w sumie ok. trzy tysiące punktów. Niebawem sieć ma się powiększyć także o Wawa Taxi. Swoją sieć akceptacji rozbudowuje również Visa. Problem polega jednak na tym, że oba systemy akceptacji nie są do końca kompatybilne. Dla przykładu w Coffee Heaven zapłacimy zarówno kartą Visa jak i Mastercard, ale już w Żabce zadziała tylko karta z logo MC. To może być poważny problem dla rozwoju technologii kart zbliżeniowych. Polacy przyzwyczaili się już, że terminale i bankomaty działają zarówno w systemach MasterCard i Visa. Jeśli zauważą, że zasada ta nie obowiązuje w przypadku kart zbliżeniowych, mogą się do nich zniechęcić.

Wybierz kartę kredytową

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...