Umowa o kartę płatniczą

Marta Stańczak
rozwiń więcej
Parę dni temu bank zaproponował mi kartę płatniczą. Otrzymałem wzór umowy jednak nic mi ona nie mówi. Jakie elementy powinna zawierać umowa dotycząca karty płatniczej i na co szczególnie powinienem zwrócić uwagę przy podpisywaniu jej?

Umowa o elektroniczny instrument płatniczy co do zasady powinna być zawarta na piśmie i zawierać między innymi:

  • rodzaj udostępnianego instrumentu i urządzeń, z których może korzystać posiadacz dokonując operacji;
  • rodzaje operacji, których można dokonywać przy użyciu instrumentu, ewentualne ograniczenia w tym zakresie;
  • rodzaj i wysokość opłat i prowizji oraz warunki ich zmiany;
  • zasady rozliczeń z tytułu operacji w walutach obcych oraz wskazanie stosowanych kursów walut;
  • zasady obliczania odsetek;
  • zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji;
  • okres, na jaki została zawarta umowa i warunki jej przedłużania (umowa o kartę płatniczą będzie mogła być zawierana jedynie na czas oznaczony, jeśli nie będzie on określony przyjmuje się, że jest to 2 lata);
  • sposób, termin i ważne powody wypowiedzenia umowy przez wydawcę (wydawca może wypowiedzieć umowę tylko z tych wskazanych w niej powodów, termin takiego wypowiedzenia nie może być krótszy niż miesiąc);
  • sposób postępowania w przypadku utraty instrumentu (w przypadku kart płatniczych wydawca będzie musiał przyjmować zgłoszenia o utracie lub zniszczeniu karty przez całą dobę i prowadzić rejestr takich zgłoszeń);

Umowa o kartę płatniczą powinna ponadto zawierać:

  • zastrzeżenie o prawie do jednostronnej zmiany przez wydawcę limitów i ograniczeń dotyczących kwot dokonywanych operacji w przypadku nieterminowej spłaty należności przez posiadacza lub stwierdzenia zagrożenia spłaty w terminie;
  • sposób potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia o utracie karty;
  • określenie sposobu i terminów udostępniania zestawu operacji dokonanych z użyciem karty, zestawienie takie nie może być udostępniane rzadziej niż raz w miesiącu;
  • termin, nie krótszy niż 14 dni, na zgłaszanie niezgodności w powyższym zestawieniu;

Umowa może również przewidywać (zapisanie w niej takich postanowień jest warunkiem ich skuteczności):

  • obciążenie posiadacza karty kosztami związanymi z jej wydaniem, jeśli skorzysta on z przysługującego mu prawa do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania karty, pod warunkiem, że nie dokonał żadnej operacji. Poza wspomnianym prawem do odstąpienia od umowy, strony umowy mogą ją wypowiedzieć, z tym że wydawca jedynie z ważnych powodów określonych w umowie;
  • obciążenie posiadacza transakcjami dokonanymi na odległość, bez fizycznego przedstawienia karty (np. płatności przez Internet);
  • używanie karty płatniczej przez użytkownika (tzn. osobę na którą została wystawiona karta, ale która nie jest stroną umowy).

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. nr 169, poz.1385 z późn. zm.).

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...