Poprawia się koniunktura w przemyśle

Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.
rozwiń więcej
inforCMS
Z comiesięcznego badania koniunktury gospodarczej, przeprowadzanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że oceny stanu i perspektyw sytuacji w przemyśle są coraz lepsze. Nieco gorzej wygląda jednak koniunktura w handlu detalicznym i budownictwie. W usługach jest różnie.

We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle wyszedł na plus i wynosił 2 punkty. W sierpniu osiągnął wartość minus 1, a w lipcu minus 4. Poprawa jest więc widoczna i ma charakter dosyć trwałej tendencji. Przedsiębiorcy nienajlepiej oceniają bieżącą sytuację, ale z optymizmem patrzą na perspektywy wzrostu produkcji i portfela zamówień w przyszłości. W ocenach obecnej i przyszłej sytuacji finansowej firm ich optymizm jest znacznie mniejszy. Największym pesymizmem charakteryzowały się oceny sytuacji w branży odzieżowej, sprzętu transportowego, metali, maszyn i urządzeń. O wiele lepiej koniunkturę postrzegali producenci papieru, artykułów spożywczych, napojów, wyrobów tytoniowych, mebli, wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, wyrobów chemicznych.

W budownictwie już w sierpniu ogólny klimat koniunktury nieznacznie poprawił się w porównaniu z poprzednimi miesiącami, choć wciąż był gorszy niż w sierpniu ubiegłego roku. Wynosił minus 5 pkt. i we wrześniu pozostał na tym samym poziomie. O optymizmie wśród przedsiębiorców wciąż trudno było mówić. Nie spodziewają się oni poprawy w najbliższej przyszłości. Jako największe bariery w swej działalności w dalszym ciągu wymieniają oni konkurencję ze strony innych firm i wysokie koszty zatrudnienia. Nieco mniej pesymistycznie niż w lipcu oceniali popyt na swoje usługi. W porównaniu do sierpnia ubiegłego roku ten ostatni czynnik pogorszył się najbardziej dynamicznie. Generalnie we wszystkich aspektach badania koniunktury lepsze oceny płyną z firm większych, zatrudniających ponad 250 pracowników.

Bardzo podobnie bariery w działalności oceniały w sierpniu firmy handlowe. Ogólny wskaźnik koniunktury w ich przypadku w sierpniu wzrósł do 3 punktów z minus 2 w lipcu. Jednak we wrześniu wyliczenia wskazują na zero, a więc na pogorszenie ocen w porównaniu z poprzednim miesiącem. Jednak prognozy na najbliższe miesiące nie są już tak złe, jak w sierpniu.

W usługach sytuacja jest dość zróżnicowana. Najbardziej optymistycznie, podobnie jak w sierpniu, oceniają ją przedstawiciele firm związanych z usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi. Gorsze były oceny w pozostałej działalności usługowej oraz w usługach transportowych i związanych z gospodarką magazynową.

Z badań tych płynie jeszcze jeden, wspólny dla wszystkich branż i dziedzin działalności wniosek: lepiej radzą sobie i bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość firmy większe, zatrudniające powyżej 250 pracowników.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...