Jak określić wielkość przedsiębiorstwa przy ubieganiu się o dotacje

Michał Turczyk
rozwiń więcej
inforCMS
Przedsiębiorcy mikro, mali i średni (MSP) otrzymają zdecydowaną większość środków z funduszy unijnych na lata 2007-2013 przeznaczonych dla przedsiębiorców m.in. na wzrost innowacyjności i nowe inwestycje. Jak prawidłowo określić, czy firma, która planuje ubiegać się o dotację, jest mikro, małym czy średnim przedsiębiorcą?

Sektor MSP faworyzowany jest przede wszystkim w zakresie możliwego poziomu dofinansowania przedsięwzięć, który w większości województw w Polsce sięga 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Równocześnie część programów ustanowionych zostało jedynie na potrzeby sektora MSP, a w wielu innych przedsiębiorstwa te będą preferowane poprzez dodatkowe punkty w ocenie wniosków. Warto sprawdzić dokładnie, czy nasze przedsiębiorstwo może korzystać z przywilejów dostępnych dla sektora MSP w Polsce. Jednocześnie należy mieć świadomość, iż odpowiedzialność za prawidłowe określenie wielkości przedsiębiorstwa spoczywa na samym przedsiębiorcy, który w procesie ubiegania się o wsparcie składa oświadczenie dotyczące przynależności do sektora MSP.

Deklaracja przedsiębiorcy w odniesieniu do wielkości przedsiębiorstwa opiera się na obliczeniu trzech wskaźników dotyczących prowadzonej działalności gospodarczej, tj. wielkości zatrudnienia (ilość tzw. rocznych jednostek roboczych), rocznego obrotu oraz sumy bilansu.

Mikroprzedsiębiorcą jest firma, która zatrudnia do dziesięciu pracowników, ma roczny obrót lub bilans do 2 mln euro. Małym przedsiębiorcą jest firma, która zatrudnia do 50 pracowników, ma roczny obrót lub bilans do 10 mln euro. Natomiast średnim przedsiębiorcą jest firma, która zatrudnia do 250 pracowników i ma roczny obrót na poziomie do 50 mln euro lub roczny bilans na poziomie do 43 mln euro.

Dane określane są na ostatni dzień zatwierdzonego roku obrachunkowego. W przypadku firm niezależnych dane dotyczą jedynie badanego przedsiębiorstwa. Natomiast firmy powiązane oraz należące do grup kapitałowych mają znacznie dalej idące obowiązki. Zobowiązane są bowiem do wliczenia do danych swojego przedsiębiorstwa danych wszystkich przedsiębiorstw powiązanych kapitałowo.

W przypadku przedsiębiorstw partnerskich (powiązanie między 25 a 50 proc. udziałów) odpowiednie dane doliczane są do wysokości określonej stosunkowo do wielkości udziałów. Należy tu wziąć pod uwagę przedsiębiorstwa związane z przedsiębiorstwami partnerskimi w stosunku do przedsiębiorstwa badanego. W przypadku przedsiębiorstw związanych (powiązanie ponad 50 proc. udziałów) doliczane są pełne dane tych przedsiębiorstw oraz dane przedsiębiorstw związanych i partnerskich w stosunku do przedsiębiorstwa związanego.

MICHAŁ TURCZYK

starszy konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego, Accreo Taxand

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...