Nikt nie chce, aby ktoś marynował jego czas, podobnie jak my sami denerwujemy się gdy inni marynują nasze cenne chwile. Pracodawca nie lubi, jak jego pracownicy poświęcają czas w pracy na zajęcia nie związane z obowiązkami służbowymi, kiedy spóźniają się do pracy i na spotkania lub gdy nie potrafią wykonać zadania w wyznaczonym terminie.
Pomijam tu oczywiście sytuacje wyjątkowe, kiedy spóźnienie wynika z przyczyn niezależnych: awaria samochodu, korek spowodowany wypadkiem, spóźnienie pociągu. Niewybaczalnym błędem jest jednak gdy takie sytuacje zdarzają się notorycznie.
Naucz się uprzedzać o spóźnieniach
Jeśli wiesz, że spóźnisz się do pracy zadzwoń do firmy i uprzedź o tym kolegów i szefa. Koledzy na pewno będą zaniepokojeni tym, co się z Tobą dzieje. Ponadto jeśli w tym czasie zadzwoni do Ciebie klient nie będą potrafili mu udzielić informacji na Twój temat.
Podobnie postępuj w momencie kiedy wiesz, że nie wyrobisz się na czas ze zleconym zadaniem. Odpowiednio wcześniej poinformuj o tym swojego przełożonego, wyjaśnij z jakiego powodu wynika opóźnienie oraz zaproponuj rozsądny, nowy termin. Tym razem jednak musisz zrobić wszystko, aby dochować terminu.
Zobacz: Telepraca – wizerunek pracownika
Praktyczne wskazówki
Jak nauczyć się kontrolować swój czas i dotrzymywać terminów? Oto kilka praktycznych rad, które pomogą Ci to osiągnąć:
- Jeśli korzystasz z tradycyjnego notatnika, pamiętaj, aby wszystko zapisywać w jednym miejscu. Nie używaj kilku notatników, np. w pracy jednego, a w domu drugiego, ponieważ możesz przeoczyć niektóre sprawy. Najlepiej jakbyś zaczął korzystać z kalendarzy elektronicznych w swoim komputerze lub telefonie komórkowym. Urządzenie to będzie Ci w odpowiednim momencie przypomniało o zbliżającym się terminie wykonania pilnego zadania i powiadamiało o kolejnym;
- Każdy dzień pracy zacznij od sporządzenia szczegółowego planu działania. Oszacuj na początku czas, jaki będziesz potrzebował na wykonanie określonych zadań. Trzymaj się go bezwzględnie;
- Jeśli wiesz, że nie zdążysz czegoś zrobić na dany termin, nie obiecuj, że to zrobisz. Przecież doba nagle nie rozszerzy się o kolejne godziny, a Ty tylko możesz zacząć być postrzegany jako osoba niesłowna i ignorująca polecenia służbowe;
- Umiejętnie oszacuj, które z wyznaczonych Ci zadań są absolutnym priorytetem, zacznij od nich, a dopiero jak je skończysz, pomyśl o kolejnych;
- Jeśli masz coś pilnego do wykonania, postaraj się, aby nikt Ci nie przeszkadzał. Skorzystaj w tym czasie z poczty głosowej, aby nie tracić czasu na odbieranie telefonów. Po skończonej pracy natychmiast oddzwoń do wszystkich jak najszybciej;
- Dbaj o porządek na swoim biurku, nie zapisuj ważnych wiadomości na małych karteczkach przyklejanych wokół komputera. Te najbardziej pilne sprawy mogą Ci się wtedy pomieszczać z już nieaktualnymi;
- Pamiętaj, że miejsce pracy to nie jest najlepsze miejsce na długie, luźne pogawędki z koleżankami czy kolegami z pracy, ani na prywatne rozmowy przez telefon czy załatwianie prywatnych spraw.
Zobacz: CV – pierwsze wrażenie jest najważniejsze
Kierując się tymi zasadami nie tylko zdążysz ze wszystkim na czas, ale także zbudujesz swój dobry wizerunek w firmie.