Kupujemy monitor LCD

Sebastian Górski
rozwiń więcej
Kupujemy monitor LCD
Na zakup monitora LCD może sobie dziś pozwolić praktycznie każdy, kto dysponuje kwotą rzędu kilkuset złotych. Jeszcze kilka lat temu tego typu produkt był dobrem luksusowym, na które stać było nieliczne grono użytkowników komputerów. Przed zakupem monitora LCD warto zbadać rynek i sprawdzić, który z oferowanych modeli najlepiej zaspokoi Twoje potrzeby.

Przy wyborze monitora LCD zwróć szczególną uwagę na poniższe parametry:

1. Przekątna ekranu

Oferta rynkowa pozwala wybrać dla siebie model monitora LCD o przekątnej ekranu od 15 do nawet 30 cali. Wszystko zależy od zasobności portfela oraz zastosowania:

  • do pracy biurowej wystarczy model 17- lub 19-calowy;
  • jeśli myślisz o bardziej multimedialnym wykorzystaniu (oglądanie filmów, gry komputerowe), rozważ zakup większego monitora o przekątnej ekranu od 19 do 22 cali;
  • profesjonalistom, którzy na co dzień pracują z grafiką komputerową, programami do projektowania wspomaganego komputerowo, edytorami audio lub wideo, polecamy zakup egzemplarza z minimum 23-calowym wyświetlaczem.

Pozostaje jeszcze wybór między ekranem tradycyjnym (proporcje 4:3), a panoramicznym (proporcje 16:9 lub 16:10). Zaletą tych drugich jest nie tylko większa wygoda pracy z dokumentami. Lepiej ogląda się na nich filmy, ale również coraz więcej gier komputerowych jest projektowanych dla trybu panoramicznego.

2. Parametry matrycy

Obecnie produkowane matryce monitorów LCD dostępne są w dwóch typach:

  • typ TN, czyli najpopularniejsza i zarazem najtańsza technologia produkcji, posiadająca najszybszy czas reakcji (o tym niżej). Matryca TN nadaje się do większości typowych zastosowań domowych oraz biurowych;
  • typ MVA lub PVA, to bardziej zaawansowana i droższa technologia produkcji matryc, które oferują lepsze odwzorowanie kolorów oraz szersze kąty widzenia (o tym niżej). Mają za to wolniejszy czas reakcji niż matryce TN. Nadają się głównie do zastosowań profesjonalnych.

Ważne są również następujące parametry matrycy:

  • współczynnik kontrastu, podawany w postaci proporcji (przykładowo 900:1) określa rozpiętość, między najjaśniejszym i najciemniejszym pikselem. Im wyższa wartość, tym lepiej;
  • czas reakcji matrycy, podawany w milisekundach (ms), określa szybkość reakcji pikseli na zmianę obrazu. Im mniejsza wartość, tym lepszy obraz, pozbawiony efektu tzw. smużenia;
  • kąty widzenia, podawane w stopniach określają maksymalne kąty, pod którymi można patrzeć na monitor bez utraty widoczności i jakości obrazu. Podawane są oddzielnie dla odchylenia w poziomie oraz pionie. Im wyższa wartość, tym lepiej;
  • rozdzielczość, określająca liczbę pikseli w pionie oraz poziomie. W przypadku monitorów LCD podawana jako rozdzielczość nominalna, czyli maksymalna i jednocześnie taka, w której jakość obrazu jest najlepsza.

3. Złącza

Jednym z najistotniejszych czynników decydujących o zakupie konkretnego monitora LCD jest oczywiście pakiet złącz, które umożliwiają podłączenie do komputera lub innego urządzenia (przykładowo projektora). W tym zakresie masz do wyboru:

  • D-Sub, czyli najprostsze złącze analogowe, spotykane w najtańszych monitorach, które przy stosunkowo niewielkiej rozdzielczości zapewnia przyzwoitą jakość obrazu;
  • DVI, czyli złącze cyfrowe oferujące wyższą jakość obrazu i polecane szczególnie w przypadku monitorów o większej przekątnej ekranu. Pamiętaj, że korzystanie z tego złącza wymaga odpowiedniej karty graficznej w komputerze, która również obsługuje standard DVI. Monitory z tego typu złączem są droższe;
  • HDMI, czyli najnowsza technologia zaprojektowana pod kątem oglądania obrazu w wysokiej jakości (standard HD). Monitory wyposażone w złącze HDMI są najdroższe.

Oczywiście, w większości przypadków monitory ze średniej półki cenowej wyposażone są w przynajmniej dwa gniazda (przykładowo D-Sub oraz DVI). Wtedy nawet przy braku odpowiedniej karty graficznej ze złączem DVI, podłączysz monitor do komputera za pomocą analogowego gniazda D-Sub).

4. Opcje dodatkowe

Przy zakupie monitora zwracaj również uwagę na dodatkowe opcje:

  • hub USB, czyli dodatkowe porty USB w podstawie obudowy monitora, do których możesz podłączyć różne urządzenia;
  • zintegrowane głośniki, dzięki którym nie musisz kupować oddzielnego zestawu głośników. W większości przypadków są to głośniki o dość słabych parametrach dźwięku;
  • obrotowy ekran (PIVOT), czyli system umożliwiający zmianę orientacji wyświetlacza na pionową, czyli obrócenie go o 90 stopni. Funkcja może się przydać użytkownikom pracującym z edytorem tekstu;
  • możliwość montażu na ścianie (VESA), czyli system pozwalający na zamontowanie monitora na specjalnym uchwycie do ściany.

5. Gwarancja

Szczególnie ważne podczas zakupu monitora LCD jest sprawdzenie warunków gwarancji. Musisz liczyć się z tym, że w tego typu produktach możesz spotkać się ze zjawiskiem wypalania się pikseli. Usterka ta może się pojawić już po pierwszym włączeniu urządzenia lub po jakimś czasie pracy z nim. Wyróżniamy różne typu wypalania:

  • piksel biały, zaliczany do typu numer 1;
  • piksel czarny, zaliczany do typu numer 2;
  • sub-piksel, czyli piksel świecący na czerwono, niebiesko lub zielono, zaliczany do typu numer 3

W warunkach gwarancji zwracaj uwagę nie tylko na okres bezpłatnego serwisowania, ale również na klasę monitora, od której uzależniona jest liczba dozwolonych wypalonych pikseli, po przekroczeniu której można złożyć reklamację.

Polecamy: Nowy procesor, karta graficzna i ram - co można wymienić w notebooku?

Polecamy: Energooszczędne karty graficzne - jak skutecznie oszczędzać energię?

Podsumowanie

Monitor do biura
Zalecamy zakup monitora z matrycą typu TN o przekątnej ekranu od 17 do 19 cali. Do pracy biurowej wystarczy analogowe gniazdo D-Sub. Może się również przydać dodatkowa opcja obrotowego ekranu (PIVOT), do wygodnej pracy z dokumentami tekstowymi. Szczególną uwagę zwróć na parametr kontrastu oraz kąty widzenia. Czas reakcji matrycy nie jest w tym wypadku tak istotny. Tego typu monitor będzie najtańszy (około 500 - 700 zł).

Monitor LCD do gier i filmów
Jeśli planujesz kupno monitora LCD do zastosowań multimedialnych (filmy, gry komputerowe), model z panoramicznym ekranem o przekątnej od 19 do 22 cali to wybór optymalny. W kwestii złącz, minimum to cyfrowe DVI zapewniające lepszą jakość obrazu. Jeśli twój komputer odtwarza filmy w jakości HD, przemyśl zakup monitora ze złączem HDMI. Przy dynamicznie zmieniającym się obrazie najważniejszy jest czas reakcji matrycy. Musi być wystarczająco niski, aby nie było efektu smużenia. Istotny jest również współczynnik kontrastu. W przypadku takiego monitora LCD musisz się liczyć z większym kosztem (rzędu 1400 - 1800 zł).

Monitor do zastosowań profesjonalnych
Praca z oprogramowaniem graficznym, czy aplikacjami do projektowania wspomaganego komputerowo wymaga sprzętu z najwyższej półki. W tej sytuacji pozostaje zakup monitora wyłącznie z matrycą typu MVA lub PVA o przekątnej ekranu powyżej 22 cali. Kąty widzenia i odwzorowanie barw to najważniejsze parametry tego typu monitora LCD. Nie będą ci potrzebne dodatkowe akcesoria, takie jak wbudowane głośniki. Może się za to przydać opcja obrotowego ekranu (PIVOT). Ceny monitorów LCD dla profesjonalistów zaczynają się od kilku tysięcy złotych.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...