Co zrobić jeśli nie przedłużyłeś domeny w terminie?

NetArt
rozwiń więcej
Trudniejsze może się okazać przywrócenie firmowej domeny, gdy przedsiębiorca zorientuje się po dłuższym czasie, np. 13. dniach.
Mimo iż po wygaśnięciu domeny istnieje możliwość jej przywrócenia przez pewien czas, lepiej upewnić się, że do takiej sytuacji nie dojdzie. Co zrobic zatem jeśli nie przedłużyłeś domeny w terminie?  Jakie konsekwencje niesie za sobą brak przedłużenia domeny dla przedsiębiorcy?

Co w przypadku domeny polskiej

Do grupy domen polskich należą domeny najwyższego poziomu .pl, a także subdomeny regionalne oraz funkcjonalne. Zarządzane są one przez NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), której rozporządzenia regulują kwestie przedłużenia okresu abonamentowego polskich adresów WWW.

Domeny polskie, których okresu abonamentowego nie przedłużono, blokowane są na okres ok. 15 dni. W tym czasie istnieje możliwość jedynie przywrócenia ich dotychczasowego Abonentowi. Dlatego jeżeli firma zorientuje się, że nie przedłużyła domeny w ciągu 1 - 2 dni od zakończenia ważności usługi, jej przywrócenie nie jest trudne. Zazwyczaj wystarczy wtedy skontaktować się z usługodawcą oraz uiścić opłatę za kolejny okres abonamentowy. Aby jak najszybciej powrócić do normalnego trybu funkcjonowania domeny, warto przesłać rejestratorowi potwierdzenie dokonania przelewu (e-mailem bądź faksem). Skróci to czas pomiędzy wpłatą środków a ich zaksięgowaniem na koncie rejestratora, a więc tym samym okres, w którym firmowa strona WWW nie działa.

Nieco trudniejsze może się okazać przywrócenie funkcjonowania firmowej domeny, gdy przedsiębiorca zorientuje się po dłuższym czasie, np. 13. dniach. Po takim okresie rejestrator nie może zagwarantować, że domena zostanie przywrócona, nawet po przesłaniu potwierdzenia dokonania przelewu, ponieważ okres kwarantanny to ok. 15 dni. Może się okazać, że domena została już zwolniona do ponownej rejestracji.

Tak więc, kiedy od wygaśnięcia usługi minęło więcej niż 10 dni należy skontaktować się z registrarem, w celu otrzymania informacji o aktualnym stanie domeny. Firma powinna także systematycznie sprawdzać status domeny w bazie WHOIS. W trakcie trwania kwarantanny (wspomniane wyżej 15 dni) przy adresie podana będzie informacja „po zakończeniu okresu rozliczeniowego”. Firma powinna obserwować status bardzo dokładnie, a gdy tylko domena zostanie zwolniona do ponownej rejestracji – zarejestrować ją. W innym wypadku ktoś inny mógłby zakupić adres, a przedsiębiorstwo nie miałoby żadnych podstaw do ubiegania się o jego zwrot. 

Przeczytaj również: Jak uruchamiać programy z klucza USB?

Co w przypadku domeny .eu

Administracją, a więc i kwestiami przedłużeń w przypadku domen europejskich zajmuje się EURid (Europejski Rejestr Nazw Domen Internetowych).

Domeny .eu usuwane są nie, jak domeny polskie – ostatniego dnia okresu abonamentowego, a ostatniego dnia miesiąca, w którym kończy się okres rejestracji danego adresu WWW. Od momentu usunięcia domena blokowana jest na okres 40 dni. W tym czasie firma może starać się u rejestratora o przywrócenie domeny. EURid pobiera jednak opłaty od rejestratorów za przedłużenie okresu rejestracji adresu WWW, który objęty jest kwarantanną w wysokości ok. 4 €. Dlatego w przypadku niektórych rejestratorów może się okazać, iż pobierana jest wtedy dodatkowa opłata od klientów.

Warto więc jeszcze przed rejestracją domeny .eu dowiedzieć się, jaka opłata dodatkowa obowiązuje u danego rejestratora. W natłoku obowiązków każdemu może zdarzyć się zapomnieć o prolongacie usługi bądź wpłacić środki na konto rejestratora zbyt późno (i np. nie zdążą one zostać zaksięgowane). Warto jednak upewnić się, że firma nie będzie musiała ponosić dodatkowych, bardzo wysokich kosztów za odzyskanie domeny.

Co z domenami globalnymi?

Domeny globalne to adresy WWW zakończone rozszerzeniami: .com, .biz, .net, .info oraz .org. Zarządzane są one przez różne instytucje, jednak do wszystkich stosowana jest ta sama zasada odnośnie przedłużeń. Analogicznie do domen polskich, adresy globalne blokowane są dzień po zakończeniu okresu abonamentowego. Ich kwarantanna trwa aż do 75 dni, jednak przywrócenie możliwe jest przez 30 pierwszych dni. Po tym okresie najlepiej kontaktować się z rejestratorem bądź sprawdzać poprzez dostępne na stronach registrarów wyszukiwarki aktualny stan domeny i dokonać rejestracji natychmiastowo po jej zwolnieniu.

Mimo iż po wygaśnięciu domeny istnieje możliwość jej przywrócenia przez pewien czas, lepiej upewnić się, że do takiej sytuacji nie dojdzie. W tym celu warto sprawdzić w regulaminie, przed rejestracją jakiekolwiek domeny, czy usługodawca przypomina Abonentom o zbliżającym się upływie okresu abonamentowego.

Autor: Sebastian Pacanek – Kierownik Biura Obsługi Klienta w NetArt

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...