Pozycjonowanie stron – Google wprowadza zmiany

Pozycjonowanie stron – Google wprowadza zmiany
Coraz liczniejsze nadużycia ze strony SEO doprowadziły do zmiany zasad pozycjonowania stron przez Google. Wysokiego miejsca w wyszukiwarce nie zapewnią już standardowe działania, jak keywords czy dobra optymalizacja. Warto więc śledzić na bieżąco działania pozycjonerów i brać pod uwagę wskazówki Google.

Według wielu wskazówek dla webmasterów, celowe i nieetyczne wpływanie na pozycje stron w wynikach wyszukiwania uznaje się za manipulację. Wśród nich znajduje się m.in. zakaz umieszczania na stronie ukrytych treści czy linków, jak również stosowania innych sztuczek mających na celu poprawienie jej rankingu. Google nie tylko ostrzega przed konsekwencjami takich działań, ale także nakłada kary za niestosowanie się do powszechnie obowiązujących zasad. Choć wiadomo, że pozycjonerzy stron nie mogliby istnieć bez wyszukiwarki Google, to jednak czy Google straciłoby, gdyby pozycjonerów nie było w ogóle?

Zmiany w Google

Jeszcze kilka lat temu manipulacja wynikiem w Google była bardzo łatwa, a wysokie wypozycjonowanie strony nie było większym problemem. Wystarczyła dobra optymalizacja, umieszczenie odpowiednich słów kluczowych w meta tagu keywords oraz kilka dodatkowych standardowych działań, aby strona mogła osiągać przyzwoite miejsce w wyszukiwarkach.

Dodatkowy wpływ na taki stan rzeczy miała nie tylko mała konkurencja, ale także algorytm Google. To jednak przeszłość. Stosowane kiedyś działania jak nadużywane przez pozycjonerów meta keywords, dziś nie mają już wpływu na pozycje w wyszukiwarce. To jednak jedna z wielu zmian, jaka zaszła podczas transformacji wyszukiwarki na przełomie ostatnich lat.

- Aktualnie na pozycję strony wpływa ok. 200 czynników, z których większość jest tajemnicą firmy z Mountain View. Wszystkie wprowadzane na przestrzeni kilku lat zmiany były podyktowane wzrostem liczby stron w Internecie oraz coraz liczniejszymi nadużyciami ze strony branży SEO – mówi Sebastian Kopeć,  specjalista ds. pozycjonowania z firmy Procreate.

Pozycjonerzy posiłkowali się coraz to nowszymi metodami umieszczania swojej witryny na pierwszych miejscach w tzw. SERPach.

Dlatego też wskazówki jakościowe dla webmasterów określają zestaw zasad, które według Google są dozwolone, a nawet pożądane, aby strona naturalnie, wskutek swojej wysokiej jakości znalazła się wysoko w  pozycjach wyszukiwania.

Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia kampanii promocyjnej

W zamyśle Google wielokrotne zmiany algorytmu miały na celu przede wszystkim dostarczenie internaucie jak najlepszych wyników. Jednocześnie wprowadzanie ich obniżało skuteczność działań niektórych firm pozycjonujących. Które z nich najdotkliwiej odczuły wprowadzone zmiany?

W pierwszej kolejności Google zajęło się „najcięższymi” nadużyciami stosowanymi przez pozycjonerów typu cloaking (wyświetlanie robotom wyszukiwarek innej treści niż internaucie), ukrywanie treści, czy też montowanie na swojej stronie programów zaliczanych do SWL (systemy wymiany linków).

Jak monitorować skuteczność kampanii linków sponsorowanych

Dla etycznie działających podmiotów, które nie korzystają z tzw. Black Hat Seo zmiany te nie były tak drastyczne i nie powodowały nieodwracalnego zniknięcia w czeluściach sieci stron pozycjonowanych przez agencje SEO. Aktualnie Google radzi sobie z tym bardzo dobrze i potrafi w ciągu kliku godzin zareagować na zmiany na stronie. Ostatnie zmiany w algorytmie, czyli aktualizacje Pandy oraz Pingwin wprowadziły chyba najwięcej zamieszania w historii „małżeństwa” Google z SEO. Jak się jednak okazało, pomimo tych zmian co lepsze agencje SEO są w stanie poradzić sobie z przywróceniem wyniku pozycjonowania stron, które ucierpiały podczas wdrożenia algorytmu, a także z dalszą promocją swoich klientów.

Wujek Google robi porządki

Na początku 2012 roku Google obarczyła karą internetowe porównywarki cen za nadużywanie praktyk wychodzących poza White Hat Seo. Firmy te były więc po części zmuszone wzmocnić swoje budżety AdWords.  Dla Google - której 97% wpływów w 2011 to reklamy AdWords - sytuacja nie jest bez znaczenia. Inną kwestią jest także to, że usunięcie porównywarek cenowych jest dla monopolisty znakomitą okazją do wdrożenia własnej porównywarki cen.

Zmiany tzw. „czyszczenia” SERPów rozpoczęte od porównywarek zostały później powtórzone wobec innych portali i zapewne będą się jeszcze powtarzać. Można przypuszczać, że firma, która spada z wysokich pozycji, będących dla niej głównym źródłem przychodów, większość budżetu przeznaczonego na marketing przeniesie z działań SEO na reklamę AdWords.

- Takie stopniowe zmiany znakomicie stymulują rynek linków sponsorowanych i na pewno też nie zagrażają ogłaszanemu od dłuższego czasu schyłkowi branży SEO. Mamy tu jeszcze wiele do powiedzenia i do zrobienia, choć dla niektórych z nas droga ta może być mniej lub bardziej wyboista – mówi Sebastian Kopeć z Procreate.

Związek pozycjonerów z Google jest burzliwy, lecz nieunikniony. Mimo wielu zmian, które dokonały się w wyszukiwarce na przełomie lat, trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie obu stron bez siebie. Aby skutecznie pozycjonować stronę www w sieci, warto na bieżąco śledzić wszystkie zmiany, które dokonują się w środowisku SEO i elastycznie dopasowywać je do swoich potrzeb.

Sylwia Dziwińska

PRELITE Public Relations

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...