Mobilne aplikacje – czy to się opłaca?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
Płatne aplikacje wydają się być doskonałym sposobem na zarobienie pieniędzy w mobilnym Internecie. fot. Fotolia
Mobilny Internet to bardzo ważna pozycja w nadchodzącym roku. Być może ta odmiana Internetu zakróluje i wszystkie firmy obecne dotychczas w Internecie „stacjonarnym” przeniosą się do mobilnego odpowiednika. Czy mobilne aplikacje firmowe to sposób na zarobek?

Ekspansja mobilnego Internetu przypomina nieco historię telefonii komórkowej. Gdy do naszego kraju wielkimi krokami wchodziły sieci komórkowe, nikt specjalnie nie wierzył, że wyprą one telefony stacjonarne. Dziś niemal każdy posiada telefon komórkowy, a telefony stacjonarne wytrzymały próbę czasu jedynie w urzędach i firmach.

Internet mobilny również opanuje rynek. To tylko kwestia czasu i od nas zależy, czy będziemy cierpliwie czekać na rozwój wydarzeń, czy aktywnie weźmiemy w tym udział. A warto zaznaczyć, że można na tym również zarobić. Zarabiać w mobilnym Internecie na wydawanym przez siebie kontencie można na dwa sposoby: oferując płatny kontent lub emitując reklamy. Oczywiście każdy sposób ma swoje wady i zalety, o których oczywiście trzeba pamiętać.

Polecamy: Microsoft Office 2010 – jak się odnaleźć po przesiadce z Office 2003?

Płatne aplikacje – o czym pamiętać?

Płatne aplikacje wydają się być doskonałym sposobem na zarobienie pieniędzy w mobilnym Internecie, ale, trzeba spełnić co najmniej kilka warunków. Po pierwsze stworzona przez nas aplikacja powinna mieć globalny potencjał. Co to znaczy? Otóż tego typu aplikacja powinna być użyteczna dla użytkowników w więcej niż jednym kraju. Taki aspekt znacząco zwiększa szanse na jej pobranie i wpływy wydawcy. Dla porównania, w kraju mamy około 4, może 5 milionów użytkowników mobilnego Internetu. Jeśli nasza aplikacja będzie miała globalny potencjał, mamy do dyspozycji prawie 1,5 miliarda potencjalnych użytkowników.

Kolejnym warunkiem powinna być unikalność aplikacji, która powinna się wyróżnić od tego, co już jest dostępne. Niestety spełnienie tego warunku może być niezwykle trudne, gdyż na całym świecie jest już dostępnych ponad 400 000 aplikacji mobilnych. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić lepszą wersję istniejącej aplikacji, uważając przy tym, aby nie pokusić się o plagiat. Poza tym funkcjonalność naszej aplikacji musi być warta swojej ceny. Nikt nie zapłaci za aplikację, która się do niczego nie nadaje. W takim przypadku użytkownik wybierze podobny, ale darmowy produkt, nawet, jeśli będzie on emitował reklamy.

Dostępność aplikacji

Kolejną ważną zasadą, do której warto się zastosować to dostępność aplikacji. Nasza aplikacja powinna być dostępna w AppStore, Adroid Markecie czy Ovi Store. Użytkownik powinien łatwo na nią trafić. Dobra dostępność oznacza nakłady na komunikację reklamową, żeby ilość pobrań utrzymywała aplikację w czołówce najpopularniejszych. Kolejnym warunkiem jest stworzenie aplikacji na kliku platformach systemowych, między innymi Ssymbian, macOS, android, palm, Windows mobile etc.

Zobacz również: Hasła SMS – czy nadal są bezpieczne?

Oczywiście spełnienie tych wszystkich warunków może być bardzo trudne do zrealizowania. Możemy oczywiście spełnić przynajmniej jeden z nich, lub zastanowić się nad inną formą rozpowszechniania aplikacji mobilnych, czyli oferowanie użytkownikom darmowej aplikacji i sprzedanie sieciom reklamowym mobilnej powierzchni.

Aplikacje darmowe – czy to się opłaca?

W tym przypadku zarobek uzależniony jest od reklam. Zarobimy tym więcej pieniędzy, im wyemitujemy więcej reklam, czyli odsłon, klików, leadów etc. W tym przypadku nakłady pracy są o wiele mniejsze niż w przypadku płatnych aplikacji mobilnych. Warto również zaznaczyć, że darmowa aplikacja jest chętniej pobierana przez odbiorców. Taka aplikacja, nawet jak spadnie z czołówki pobieranych, często jest już zainstalowana na sporej liczbie telefonów, a to dalej jest atrakcyjne dla reklamodawcy.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...