Czy przedsiębiorca musi przyjąć zwrot towaru sprzedanego w internecie?

Konrad Krzyszkowski
rozwiń więcej
Przedsiębiorca musi przyjąć zwracany towar.
Nabycie towaru w internecie związane jest z zawarciem umowy sprzedaży. Kupującemu przysługują w związku z tym specyficzne uprawnienia, m.in. do zwrotu towaru bez podania przyczyny. Czy przedsiębiorca musi przyjmować go z powrotem?

Taką umowę określa się mianem umowy zawartej na odległość i podlega ona odrębnej regulacji zawartej w ustawie z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Umowa sprzedaży w formie tradycyjnej nie daje klientowi takich uprawnień jak zakupy przez internet. Korzystający z e-handlu ma 10 dni, od dnia w którym otrzymał zamówiony towar, aby dokonać jego zwrotu bez konieczności podawania przyczyny. Wymogiem jest złożenie oświadczenia we wskazanym terminie, zawierającego deklarację zwrotu towaru. Oznacza to, że kupującemu w sklepie internetowym przysługuje ustawowe prawo do zwrócenia zakupionego na odległość towaru.

Przedsiębiorca nie może ograniczyć tego prawa, a kupujący może dokonać zwrotu w dowolnej formie. Zgodnie z dotychczasową praktyką i normami prawnymi nie jest możliwe zastrzeżenie kwoty odstępnego, tj. sumy jaką miałby zapłacić kupujący w przypadku zwrotu.

Zasadą jest, że kupujący może zwrócić każdy towar za wyjątkiem produktów, których użycie wyklucza oddanie towaru w stanie nienaruszonym (przykładem mogą być towary spożywcze).

Polecamy: Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje kupującego o jego uprawnieniach, to 10-cio dniowy termin na odstąpienie od umowy ulega wydłużeniu do 3 miesięcy. Okres ten liczony jest od dnia, w którym nastąpiło wydanie rzeczy. Przedsiębiorca może doprowadzić do skrócenia wskazanego okresu, przez poinformowanie kupującego. Jeżeli ten otrzyma informacje, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

Jeżeli klient zgłosi zamiar odstąpienia od umowy nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów z wyjątkiem kosztów transportu zwracanego towaru, które to klient zobowiązany jest ponieść. Można się jednak umówić, aby to sprzedający za nie zapłacił.

Warto pamiętać jednocześnie, że w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową konsument ma prawo żądać naprawy towaru albo domagać się wymiany na towar zgodny z umową. Jeżeli naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jej przeprowadzenie jest bardzo kosztowne (naraża kupującego na niedogodności) nabywca może żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.

Polecamy: Czy Sanepid może kontrolować e-sklepy?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...