Google dopłaca do YouTube

Łukasz Plewa
rozwiń więcej
Google nie chce powiedzieć, ile traci na utrzymywaniu YouTube. Według różnych szacunków gigant dopłaca do serwisu wideo od 174 do 480 mln USD. Niektórzy obserwatorzy rynku uważają, że YouTube nie ma pomysłu na przyszłość. Inni sądzą, że odgrywanie roli nieopłacalnego startupu może być korzystne.

Ponieważ Google nie podaje szczegółów na temat wyników finansowych YouTube, firmy zewnętrzne starają się zgadnąć, jakie przychody i koszty może generować ten serwis. Według wcześniejszych analiz banku Credit Suisse, YouTube w czasie tego roku straci ponad 470 mln USD.

Innego zdania są analitycy firmy RampRate, którzy szacują tegoroczne straty YouTube na 174 mln USD. Zdaniem RampRate w analizie Credit Suisse źle oszacowano m.in. koszty związane z transferem danych.

Trzeba dodać, że koszty YouTube związane z transferem najbardziej interesują wszystkich analityków. Wiadomo, że serwis musi zachować i dystrybuować 20 godzin materiałów wideo, które są do niego przesyłane co minutę. RampRate uważa, że koszty transferu danych i utrzymania infrastruktury wyniosą w tym roku dla YouTube 83 mln USD.

Analiza Credit Suisse wywołała wiele dyskusji na temat tego, czy serwisy oferujące wideo online w ogóle mogą być opłacalne. RampRate uważa, że tak. Autorzy raportu pt. YouTube: Google's Phantom Loss Leader porównują YouTube do sklepu iTunes, który początkowo również uważano za beczkę bez dna. To pozwoliło w negocjacjach z wytwórniami muzycznymi osiągnąć atrakcyjną stawkę - 0,99 USD za utwór.

Zdaniem RampRate również Google nie stara się o to, aby YouTube postrzegano jako maszynkę do pieniędzy. Gdyby tak było, to posiadacze praw autorskich oraz ich prawnicy natychmiast by chcieli mieć swój udział w zyskach.

Wizerunek przynoszącego straty startupu może - zdaniem analityków - bardzo odpowiadać firmie Google, która wciąż musi negocjować umowy z partnerami. Google może pokazać finansowy potencjał YouTube, kiedy odpowiednio korzystne umowy zostaną sfinalizowane.

- YouTube to najpotężniejsza platforma przekazu w historii - mówi Tony Greenberg z firmy RampRate. - YouTube ze 100 mln unikalnych odwiedzających w samych Stanach i 1,2 mld filmów oglądanych dziennie ma przez 365 dni w roku publiczność jak Super Bowl Sunday (ważne wydarzenie sportowe w USA - red.).

Przedstawiciel Google skomentował wnioski RampRate dla agencji Associated Press. Stwierdził, że YouTube minimalizuje straty poprzez wyświetlanie reklam. Dodał, że jego firma nie ma interesu w wyolbrzymianiu strat, gdyż dzieli się przychodami ze swoimi partnerami.

Źródło: Dziennik Internautów

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...