Modele banków internetowych - jak to wygląda w praktyce?

Kamil Rogala
rozwiń więcej
Głównym czynnikiem, który ma wpływ na rozwój nowego bądź już obecnego na rynku banku, jest odpowiedź na pytanie, jaką formę bankowości przyjąć. Czy wchodząc na rynek, nowy bank powinien funkcjonować wyłącznie w Internecie, czy może prowadzić równocześnie działalność stacjonarnych oddziałów? Wybór formy funkcjonowania jest kwestią strategii i planów danego banku. Problem ten tyczy się nie tylko banków nowych, wchodzących na rynek, ale i takich, które zamierzają rozszerzyć pole swojej działalności.

Podstawowym typem banku elektronicznego, jest tradycyjna placówka z możliwością dostępu do konta przez Internet. Polega to na wykorzystaniu Internetu przez tradycyjne banki, jako kolejnego kanału dystrybucji produktów i usług. Jest to dość popularne rozwiązanie stosowane dziś przez większość banków. Umożliwia to klientom na komunikacje z bankiem poprzez Internet, często bez dodatkowych opłat czy konieczności otwierania nowego rachunku. Należy jedynie wypełnić stosowny formularz w jednym z oddziałów, aby usługa dostępu przez sieć stała się aktywna. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania dla klienta jest natomiast fakt, iż może on korzystać z różnych kanałów dostępu w zależności od potrzeb i sytuacji, w jakiej się znajduje. Jeszcze parę lat temu oferowanie usług przez Internet świadczyło o nowoczesności banku. Dziś jest raczej czymś oczywistym i oczekiwanym przez klientów.

Zobacz również: Jak kontrolować pracę dysku twardego?

Kolejnym typem bankowości jest internetowy oddział tradycyjnego banku. Polega to na wydzieleniu odrębnego, niezależnego oddziału, który odpowiedzialny jest za usługi w sieci. Jest to mniej wygodne od poprzedniej formy. Należy bowiem otworzyć kolejny rachunek w oddziale internetowym. Jednak z drugiej strony oferta oddziału internetowego może być dużo korzystniejsza. Jest to swego rodzaju połączenie zalet banku tradycyjnego i czysto internetowego z pewnymi wadami m. in. konieczność otwarcia nowego rachunku.

Kolejnym modelem banku jest bank czysto wirtualny. Jest to instytucja działająca wyłącznie w Internecie, nieposiadająca tradycyjnych oddziałów oraz co oczywiste zatrudniająca znacznie mniej pracowników. Oczywiście wszelkie operacje finansowe wykonywane przez klientów oraz kontakt z bankiem odbywają się poprzez Internet. Oprócz tego, niektóre z banków internetowych wykorzystują dodatkowo inne elektroniczne kanały dystrybucji, które mają stanowić jedynie formę wsparcia np. telefon. Aby otworzyć rachunek w banku internetowym, należy wydrukować umowę udostępnioną na stronie banku, a następnie po zapoznaniu się z nią i podpisaniu wysłać na adres siedziby banku. Po kilku dniach nastąpi otwarcie konta i aktywacja dostępu do niego przez sieć. 

Zobacz również: Rogueware – jak nie dać się oszukać przez fałszywy antywirus?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...