Jaka jest cena podpisu elektronicznego? Zyski i straty w firmie

Podpis elektroniczny to dane elektroniczne, których używa się do podpisywania e-dokumentów.
Trend dotyczący wdrażania e-podpisu w firmie rozprzestrzenia się bardzo dynamicznie. Jak rozwiązania te wpływają jednak na finanse firmy i ile kosztuje podpis elektroniczny?

Dlaczego rośnie popularność e-podpisu?

Wzrost zainteresowania e-podpisem wynika z tego, że świadomość ludzi na temat korzyści, które wiążą się z cyfryzacją procesów biznesowych rośnie. Wygoda, bezpieczeństwo, oszczędność czasu i ekologia to tylko niektóre z powodów, które przekonują przedsiębiorców do rezygnacji z papieru na rzecz e-dokumentów i e-podpisu.

Polecamy: Ulgi na rozwój i innowacje w PIT i CIT. Zmiany 2021

Od czego zależy cena e-podpisu i czy jest ważna?

Koszt podpisu elektronicznego w dużej mierze zależy od relacji, do których będzie on wykorzystywany, ponieważ różne relacje mogą wymagać innego rodzaju e-podpisu. Na rynku dostępne są różne rozwiązania, które należy dostosować do: przepisów prawa; wymaganego poziomu bezpieczeństwa dokumentów; kwalifikacji pracowników, klientów i kontrahentów; procesów firmowych, w taki sposób, żeby były maksymalnie zoptymalizowane. Każde z tych rozwiązań, oprócz sposobu użytkowania i charakterystyki, różni się również ceną.

Niektóre z dostępnych na rynku rozwiązań w zakresie podpisu elektronicznego:

  • zwykły podpis elektroniczny/ kwalifikowany podpis elektroniczny;
  • e-podpis jednorazowy lub służący do podpisania kilku dokumentów miesięcznie/ abonament na określony czas;
  • e-podpis wymagający czytnika, karty kryptograficznej i oprogramowania/ mobilny podpis elektroniczny.

Warto zwrócić uwagę na to, że koszt e-podpisu nie powinien być najważniejszym kryterium wyboru, a jego dopasowanie do potrzeb przedsiębiorstwa. W przypadku odpowiedniego doboru narzędzia oszczędności będą największe. Przykładowo cena kwalifikowanego podpisu elektronicznego wynosi około 300zł na rok (kwota będzie inna u różnych dostawców), jednak podpisywanie z jego pomocą wymaga doświadczenia i większej ilości godzin roboczych niż w przypadku zwykłego podpisu elektronicznego. Przy opatrywaniu dokumentu zwykłym e-podpisem potrzebna jest jedynie umiejętności obsługi poczty elektronicznej i kilka kliknięć. Zakładając, że jego cena jest taka sama, koszty zwrócą się szybciej – poprzez zaoszczędzony czas i brak potrzeby podnoszenia kwalifikacji pracowników.

Chcesz dowiedzieć się więcej o podpisie elektronicznym? Pobierz bezpłatny ebook "Podpis elektroniczny w Twojej firmie. Jak zdepapieryzować swój biznes i zarządzać dokumentami online"

Ile można zaoszczędzić przy podpisie elektronicznym?

W przypadku, gdy firma obsługuje 600 dokumentów rocznie i korzysta z papierowego obiegu dokumentów, koszty które się z nim wiążą to 23 160zł. Elektroniczny obieg dokumentów pozwala na zamknięcie się w kwocie 8 250zł, daje to oszczędności równe 14 910 zł rocznie. Bezpośredni wpływ na tak dużą różnicę w kosztach ma możliwość zrezygnowania z wysyłek kurierskich, archiwizowania, drukowania i obsługiwania papierowych wersji dokumentów przy wykorzystaniu podpisu elektronicznego. W e-Booku “Podpis elektroniczny w Twojej firmie. Jak zdepapieryzować swój biznes i zarządzać dokumentami online” przedstawione są dokładniejsze wyliczenia i założenia, które zostały do nich przyjęte. Z publikacji można się również dowiedzieć jak najlepiej wprowadzić e-podpis w firmie.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...