Firma wyróżnia przedsiębiorcę na rynku

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
rozwiń więcej
inforCMS
Każdy przedsiębiorca działa pod firmą, która go wyróżnia. Nie może ona wprowadzać konsumentów w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu i miejsca jego działalności oraz źródeł zaopatrzenia.

Przedsiębiorca ma prawo do ochrony swojej firmy, czyli nazwy, pod którą prowadzi działalność gospodarczą lub zawodową i występuje w obrocie gospodarczym. Musi ją jednak określić w taki sposób, aby wyróżniała go na rynku. Nie może też wprowadzać w błąd co do osoby przedsiębiorcy, przedmiotu oraz miejsca jego działalności, a także źródeł zaopatrzenia.

Przedsiębiorca sam ustala nazwę swojej firmy. Powinna ona składać się z określenia, które indywidualizuje przedsiębiorcę, oraz z różnych dodatków fakultatywnych. Jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną, to firmą jest jego imię i nazwisko. Do firmy może też włączyć pseudonim oraz określenia wskazujące na przedmiot działalności i miejsce jej prowadzenia. Imienia i nazwiska nie może jednak zastąpić pseudonimem, ani zamiast imienia używać tylko pierwszej litery.

Gdy firma zawiera nazwiska wspólników, to po utracie członkostwa przez wspólnika jego nazwisko może zostać w nazwie, tylko gdy wyrazi na to zgodę na piśmie. Natomiast w razie śmierci wspólnika taką zgodę na piśmie powinni wyrazić jego małżonek i dzieci.

Natomiast przedsiębiorca, który jest osobą prawną, jako firmy używa nazwy i określa w niej formę prawną podaną w całości lub w skrócie. Może też posługiwać się skrótem firmy. Na przykład zamiast określenia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może posługiwać się skrótem sp. z o.o. Oprócz tego nazwa osoby prawnej może wskazywać także przedmiot jej działalności, siedzibę oraz inne określenia dowolnie obrane. Nazwa może zawierać nawet nazwisko albo pseudonim osoby fizycznej, pod warunkiem że ukazuje to związek tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorstwa. Osoba ta musi jednak wyrazić zgodę na piśmie na zamieszczenie swojego nazwiska albo pseudonimu, gdyby zaś już nie żyła, to taką zgodę musi wyrazić jej małżonek albo dzieci.

Firmę ujawnia się w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej. Gdyby uległa zmianie, to również tę zmianę należy ujawnić w rejestrze, do którego jest lub będzie wpisany przedsiębiorca. Jednak osoba prawna, która przekształca się na przykład ze spółki jawnej w spółkę z o.o., ma prawo zachować dotychczasową nazwę, ale powinna zmienić określenie wskazujące na jej formę prawną.

Przedsiębiorca może posiadać oddziały. Nie może jednak wówczas dla określenia oddziału używać takiego samego oznaczenia jak dla firmy, ponieważ wprowadzałoby to w błąd co do jego tożsamości. Dlatego nazwa oddziału musi zawierać firmę przedsiębiorcy w pełnym brzmieniu oraz określać siedzibę oddziału.

Osoba, która nabyła przedsiębiorstwo, ma prawo prowadzić je pod dotychczasową nazwą, pod warunkiem że umieści dodatek wskazujący na firmę lub nazwisko nabywcy. Strony mogą jednak umówić się inaczej.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...