Na ogół każda firma okazuje zainteresowanie doroczną imprezą branżową, bo udział w niej pozwala wymienić doświadczenia i bezpośrednio przyjrzeć się temu, co nowego się w branży dzieje.
- Firmy działające na wolnym rynku są z natury podmiotami biorącymi udział w imprezach targowych. Budowanie pozycji na rynku nie jest możliwe bez udziału w targach - uważa Alojzy A. Kuca z Polskiej Korporacji Targowej.
Małe firmy najczęściej nie mają rozbudowanego działu marketingu. I to właśnie targi oferują największe możliwości dla rozwoju sprzedaży. Potwierdzają to międzynarodowe badania Benchmark Research. Wynika z nich, że dla firm targi mają unikalną wartość właśnie ze względów marketingowych, bo: umożliwiają spotkanie z klientami znanymi i potencjalnymi; pozwalają na profesjonalną prezentację produktów; angażują odbiorców, którzy mogą zadawać pytania wystawcy i wyrażać swoją opinię; dają możliwość nawiązywania nowych kontaktów z klientami i kontrahentami; są okazją do wprowadzenia na rynek i wypromowania nowych produktów, kreowania wizerunku firmy oraz tworzą możliwości do zwiększenia sprzedaży.
W Polsce każdego roku odbywa się kilkaset imprez targowych. Największe imprezy są organizowane w Poznaniu, Kielcach i w Krakowie. Firmy zainteresowane wystawą mogą znaleźć mniejsze imprezy w swoim województwie, a nawet powiecie. Z danych Polskiej Korporacji Targowej wynika, że od początku bieżącej dekady systematycznie rośnie zainteresowanie targami wśród małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza małych podmiotów, które osiągają obroty około 1 mln zł rocznie.
Ubyło natomiast większych firm o obrotach powyżej 10 mln zł, a zwłaszcza od 25 do 100 mln zł. Najchętniej uczestniczą w targach firmy produkcyjne. Wśród wystawców mniej jest firm typowo handlowych.
NAJPOPULARNIEJSZE IMPREZY TARGOWE W 2007 ROKU
• Budma, targi budownictwa - ponad 1,3 tys. wystawców
• Innowacje - Technologie - Maszyny - blisko 1,3 tys. wystawców
• Polagra, targi wyrobów spożywczych i gastronomii - ponad 1,3 tys. wystawców
• Poleko, targi ekologiczne - ponad 1 tys. wystawców
• Targi Techniki Motoryzacyjnej - blisko 500 wystawców
• Meble, targi mebli - ponad 420 wystawców
ILE KOSZTUJE UDZIAŁ W TARGACH
Cena powierzchni wystawienniczej wynosi od 100 do 600 zł brutto za 1 mkw. i obejmuje:
• czynsz najmu powierzchni na okres targów,
• montaż zabudowy stoiska targowego,
• koszt zużycia energii elektrycznej, wody i innych mediów,
• przydział tzw. teczki wystawcy pakietu informacji o targach,
• koszt udziału w imprezach towarzyszących targom.
Do tego dochodzą koszty:
• przygotowania wystawy produktów,
• transportu, spedycji,
• delegacji dla pracowników obsługujących wystawę,
• wynajmu specjalistycznego personelu dla celów marketingowych.
SKUTECZNOŚĆ INSTRUMENTÓW MARKETINGOWYCH
Zestawienie skuteczności instrumentów marketingowych
(instrumenty skuteczne)
• internet - 14 proc.
• targi/wystawy - 12,5 proc.
• czasopisma branżowe - 11 proc.
• promocja w miejscu sprzedaży - 10 proc.
• sprzedaż bezpośrednia - 9 proc.
• reklama zewnętrzna - 7,5 proc.,
• prezentacje firmowe dla zaproszonych specjalistów - 7 proc.
• dzienniki (prasa codzienna) - 6 proc.
• telewizja - 5,5 proc.
• prasa targowa - 5 proc.
Źródło: Pentor
KRZYSZTOF POLAK
krzysztof.polak@infor.pl
OPINIE
DARIUSZ MICHALAK
dyrektor wydziału targów, Targi Kielce
Nieustannie badamy motywy, jakimi kierują się wystawcy, prezentując swoje oferty na targach. Często powtarzają się opinie, że decyduje chęć spotkania się z klientami, możliwość zaprezentowania nowego produktu i porównania go z konkurencyjnym, a także poszerzenie rynków zbytu i grup odbiorców.
Dominują cele ściśle marketingowe, a więc związane z budowaniem przez firmę swojej pozycji na rynku i kreowaniem wizerunku. Wystawcy dbają o swoją promocję. Wykorzystują w tym celu różne środki, z których najbardziej widocznym jest sposób aranżacji stoiska - ma to kluczowe znaczenie dla efektywnego udziału w targach.
IWONA KASPRZAK
dyrektor marketingu, Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi to inwestycja, a dobre przygotowanie to połowa sukcesu. Dlatego firma, która zamierza wziąć udział w takiej imprezie, najpierw powinna starannie określić cele prezentacji na targach, wybrać stoisko i przygotować ofertę. Kluczowe jest poinformowanie o obecności na imprezie obecnych i potencjalnych klientów oraz kontrahentów. Należy pamiętać o przygotowaniu pracowników do profesjonalnej obsługi stoiska. Liczy się ich zdolność do przekazywania informacji i prezentowania oferty. Oprócz oficjalnych kontaktów podczas imprezy wystawcy często przygotowują wieczorne spotkania branżowe, na które zapraszają swoich partnerów. Jeśli zależy nam na premierze produktu, to powinna ona mieć specjalną oprawę.