MG: Polsce zależy na dobrych stosunkach z Azerbejdżanem

inforCMS
- Intensywne kontakty między naszymi krajami na szczeblu rządowym świadczy o wadze, jaką Polska przywiązuje do rozwoju stosunków z Azerbejdżanem. Chcemy, aby dobry klimat polityczny przeniósł się na realne działania w sferze gospodarczej – powiedział podsekretarz stanu w MG Marcin Korolcem podczas spotkania z ministrem przemysłu obronnego Azerbejdżanu Yavarem Yamalovem.

Rozmowy odbyły się 16 lutego br. w MG. Strony zadeklarowały chęć rozwijania wzajemnej współpracy inwestycyjnej oraz zwiększenia wymiany handlowej. Przedstawiciele strony polskiej zauważyli, że zainteresowanie wejściem na rynek azerbejdżański wykazują firmy związane głównie z branżą transportową, budowlaną oraz energetyczną.

Wiceminister Korolec wskazał na zasadnicze elementy przewagi konkurencyjnej naszego kraju jako potencjalnego partnera w interesach.

– Mamy jedno z najmłodszych i najlepiej wyedukowanych społeczeństw w Europie, a stabilna sytuacja gospodarcza korzystnie wpływa na rozwój przedsiębiorczości, przemysłu i usług – podkreślił.

Przypomniał też o sukcesach polskiego eksportu na arenie międzynarodowej.

- Nasi przedsiębiorcy podejmują aktywne działania biznesowe, a polskie produkty są znane na całym świecie. Konkurują one nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością i różnorodnością – zaznaczył.

Minister przemysłu obronnego Azerbejdżanu Yavar Yamalov zwrócił uwagę na ogromny, ale nie do końca wykorzystany potencjał obu krajów. Powołując się na podpisaną w 2005 r. umowę międzyrządową, przypomniał, że jednym z jej najważniejszych postanowień było utworzeniePolsko-Azerbejdżańskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej.

- Komisja stanowi płaszczyznę rozmów na temat perspektyw rozwoju naszych kontaktów - stwierdził. - Służy również inicjowaniu nowych projektów i obszarów wzajemnych zainteresowań - dodał.

Przypomniał również, że ostatniemu posiedzeniu Komisji przewodniczył wicepremier Waldemar Pawlak.

Ważnym tematem, omawianym podczas spotkania, była współpraca w sektorze przemysłu obronnego. Jako przykład korzystnych relacji w tym zakresie została zaprezentowana polska firma Jakusz, która ma realizować dostawy specjalistycznego sprzętu dla azerbejdżańskiego partnera.

Inne, wskazane przez stronę polską potencjalne obszary współpracy obejmują m.in. zaopatrzenie w nowoczesny sprzęt logistyczny i telekomunikacyjny, środki transportu, a także urządzenia służące do obserwacji oraz ochrony obiektów.

Od 1 maja 2004 roku stosunki gospodarcze Polski z Azerbejdżanem reguluje Umowa o Partnerstwie i Współpracy zawarta pomiędzy UE i Azerbejdżanem, której postanowieniami objęte zostały nowe państwa członkowskie UE.

W okresie styczeń-listopad 2009 roku obroty handlowe miedzy oboma krajami wyniosły 84 mln dol. (w tym eksport prawie 76 mln , oraz import ponad 8 mln). Najważniejszą pozycją w eksporcie do Azerbejdżanu była aparatura odbiorcza do TV.

MG/IN

Zacz także: Finanse i rozwój Wieszjak.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...