Tematem spotkania były propozycje zmian dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa na terenie należącym do PKP (m.in. budynki, tory, pociągi, perony). Projekt rządowy, który jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, zakłada włączenie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei, nie zastrzeżonych do kompetencji zarządów i przewoźników kolejowych, do obowiązków Policji.
Natomiast w projekcie poselskim zaproponowano utworzenie Straży Kolejowej, która będzie odrębną państwową umundurowaną formacją.
Związkowcy przedstawili swoje stanowisko i zgłosili propozycje rozpoczęcia debaty nad możliwością przyznania funkcjonariuszom SOK dodatkowych uprawnień, co w ich ocenie spowodowałoby odciążenie Policji. Chcą także, aby w przypadku wchłonięcia Straży Ochrony Kolei przez Policję określić przelicznik, zgodnie z którym okres wypracowany w Straży będzie się liczył jako lata pracy w Policji.
Minister Adam Rapacki powiedział, że Straż Ochrony Kolei ze względu na powierzone zadania pełni bardzo ważną rolę w systemie ochrony bezpieczeństwa publicznego. Zapewnił także, że strona rządowa gotowa jest do dalszych rozmów i negocjacji nad kształtem formacji, a o ostatecznych rozstrzygnięciach zadecyduje Parlament.
W spotkaniu uczestniczyli również zastępca Komendanta Głównego Policji gen. Waldemar Jarczewski, zastępca Komendanta Głównego SOK Józef Zajkowski oraz naczelnik Wydziału Nadzoru i Koordynacji Służb Porządku Publicznego Andrzej Sprycha.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym SOK znajduje się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej).
MSWiA/IN
Zobacz także: Bezpieczna podróż Wieszjak.pl