Najwięcej zadłużonych firm na Śląsku, najmniej na Podkarpaciu

Zadłużenie firm województwa
W województwie śląskim prawie 11,5 proc. firm jest zadłużona. Z kolei najmniejszy odsetek zadłużonych przedsiębiorstw przypada na Podkarpaciu. Z najwyższymi kwotami zalegają firmy mazowieckie - ich przeciętny dług to ponad 37 tys. zł - wynika z przekazanego PAP badania Rzetelnej Firmy i KRD.

Rzetelność przedsiębiorców według województw

W celu obiektywnej weryfikacji rzetelności firm w poszczególnych województwach, eksperci Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wzięli pod uwagę: zadłużenie w KRD w przeliczeniu na 1000 firm działających w danym regionie, średnie zadłużenie przypadające na jednego dłużnika oraz odsetek dłużników w województwie w stosunku do wszystkich działających tu firm. "Im mniejsze zaległości, tym więcej punktów i wyższa pozycja danego regionu w rankingu. Po zsumowaniu wszystkich kategorii, uzyskano wskaźnik, który pokazuje poziom rzetelności polskich przedsiębiorców.

Najbardziej rzetelni przedsiębiorcy we wschodnich województwach

W zestawieniu najlepiej zaprezentowały się województwa podlaskie (42 pkt.) i podkarpackie (40 pkt.). Trzecie miejsce na podium zajęło województwo lubelskie (35 pkt.). Najgorzej zaś wypadł Śląsk, który we wszystkich kategoriach znajdował się wśród trzech najniżej ocenianych regionów. Przedsiębiorcy z tej części Polski uzyskali łącznie zaledwie 5 pkt. Na przedostatnim miejscu znalazły się firmy z województwa mazowieckiego (7 pkt.), a niechlubne podium zamknęły województwa kujawsko-pomorskie oraz pomorskie (po 13 pkt.) - podano w badaniu Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długu.

Najwyższa zaległość do oddania na Mazowszu

Pod względem najwyższej kwoty do oddania najgorzej wypadło województwo mazowieckie z długiem opiewającym na ponad 2 mld zł. W dalszej kolejności znalazły się firmy ze Śląska (1,2 mld zł) i Wielkopolski (925 mln zł). Najmniejsze łączne zadłużenie posiadają firmy z Podlasia (153 tys.), Opolszczyzny (159 tys.) i województwa świętokrzyskiego (177 tys.).

Przeciętnie najwięcej do zwrotu mają firmy mazowieckie (nieco ponad 37 tys. zł), następnie z przedsiębiorstwa z Małopolski (35 tys. zł) i Śląsk (34,7 tys.). Najmniejsze średnie zadłużenie przypadło województwu zachodniopomorskiemu (28,2 tys. zł), lubuskiemu (29,5 tys. zł) i dolnośląskiego (29,6 tys. zł). "Niestety dla przedsiębiorców z tego ostatniego, była to jedyna kategoria, w której zaprezentowali się tak dobrze" - zauważyli autorzy.

Cytowany w informacji prasowej ekspert Rzetelnej Firmy Andrzej Kulik podkreślił konieczność oceny przedsiębiorców z uwzględnieniem kilku wskaźników, co zobrazował przykład Dolnego Śląska. "Firmy z tego regionu wypadły bowiem bardzo dobrze w zestawieniu uwzględniającym średnie zadłużenie w bazie KRD, a równocześnie miały drugi najgorszy wynik w statystyce pokazującej odsetek zadłużonych. Kolejnym dowodem jest województwo małopolskie, gdzie sytuacja była odwrotna: bardzo wysokie średnie zadłużenie szło w parze z korzystnym współczynnikiem wszystkich firm zalegających ze spłatą zobowiązań w województwie" - wskazał Kulik.

Zadłużenie rozpatrywane na różnych płaszczyznach

"Średnie zadłużenie przypadające na jednego dłużnika to jednak nie wszystko" - zaznaczyła Rzetelna Firma. Eksperci porównali odsetek notowanych w KRD dłużników ze wszystkich województw: im niższy poziom tego wskaźnika, tym wyższe miejsce w rankingu rzetelności. "Najlepiej pod tym względem wyglądają firmy z Podkarpacia. Tylko niespełna 7 proc. z nich figuruje w bazie danych Krajowego Rejestru Długów. Dobrze wypadli także przedsiębiorcy z Małopolski i Podlasia, gdzie odsetek zadłużonych to niewiele ponad 7 proc. wszystkich firm" - wymienia Rzetelna Firma. Z najwyższym odsetkiem zadłużonych firm borykają się województwa Śląskie (11,43 proc.), Dolnośląskie (11,08 proc.) i Kujawsko-Pomorskie (10,97 proc.).

Autorzy zestawienia podzielili też łączny dług w konkretnym województwie na 1000 działających tam firm. Pod tym względem najlepiej prezentuje się województwo podlaskie (niespełna 2,2 mln zł). Na drugim miejscu znalazły się firmy z Podkarpacia (ponad 2,2 mln zł), a ostatnie miejsce na podium przypadło województwu małopolskiemu (prawie 2,5 mln zł) - wymienili. Jak wskazali, najgorzej wypadły firmy ze Śląska (blisko 4 mln zł), Mazowsza (ponad 3,9 mln zł) oraz województw: kujawsko-pomorskiego i pomorskiego, w których zadłużenie na 1000 firm wyniosło ponad 3,6 mln zł.

Rzetelna Firma to program zrzeszający 40 tys. przedsiębiorstw. Celem programu jest promocja uczciwości w biznesie i budowa wizerunku firm, jako wiarygodnych i wypłacalnych. Członkowie programu otrzymują Certyfikat Rzetelności, który potwierdza brak niespłaconych zobowiązań notowanych w Krajowym Rejestrze Długów BIG SA.

Krajowy Rejestr Długów to platforma wymiany informacji gospodarczej, która zbiera i udostępnia dane na temat sytuacji finansowej konsumentów oraz firm.

Moja firma
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?
24 maja 2024

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia
24 maja 2024

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?
23 maja 2024

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0
23 maja 2024

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy
22 maja 2024

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat
22 maja 2024

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”
22 maja 2024

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców
21 maja 2024

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?
16 maja 2024

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument
16 maja 2024

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

pokaż więcej
Proszę czekać...