Budżet państwa na 2013 rok przyjęty przez Radę Ministrów

budżet państwa 2013, ustawa budżetowa 2013 / Fotolia
27 września 2012 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2013 rok. Deficyt budżetowy ma nie przekroczyć 35,5 mld zł. Zamrożony pozostanie fundusz wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej.

Projekt budżetu państwa na 2013 r. zakłada, że dochody wyniosą 299.385. 300 tys. zł, wydatki nie będą wyższe niż 334.950.800 tys. zł, a deficyt nie przekroczy 35.565.500 tys. zł. Projekt uwzględnia również budżet środków europejskich: dochody – 81.403.652 tys. zł tys. zł i wydatki – 75.249.104 tys. zł (nadwyżka to 6.154.548 tys. zł).

Dochody budżetu państwa 2013

Prognoza dochodów na 2013 r. oparta jest na niższej niż w 2012 r. dynamice wzrostu PKB (2,2 proc. w porównaniu z 2,5 proc.). Oznacza to, że realne tempo wzrostu PKB w 2013 r. prognozowane jest na 2,2 proc.
Na potrzeby projektu budżetu na 2013 r. przyjęto następujące założenia dotyczące podstawowych wskaźników makroekonomicznych: realny wzrost PKB (o 2,2 proc.), średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,7 proc.), wzrost spożycia ogółem (o 5 proc. w ujęciu nominalnym), realny wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej (1,9 proc.), wzrost zatrudnienia w gospodarce (0,2 proc.).

W 2013 r., w stosunku do roku bieżącego, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z PIT: wzrośnie z 49,11 do 49,27 proc., w przypadku CIT – ten udział pozostanie na poziomie z tego roku, czyli wyniesie 22,86 proc.

Jeśli chodzi o najistotniejsze zmiany podatkowe planowane na 2013 r. będą to: ograniczenie 50 proc. kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich i pokrewnych; włączenie spółek komandytowo-akcyjnych do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; zakładany wzrost akcyzy na papierosy o 5 proc.; likwidacja ulgi internetowej (oczekiwane skutki budżetowe w 2014 r.); zmiany dotyczące przyznawania ulgi na wychowywanie dzieci (oczekiwane skutki budżetowe w 2014 r.).

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Natomiast 2013 r. będzie pierwszym, w którym zostaną zaobserwowane skutki wprowadzenia ulgi w postaci odliczenia od dochodu wpłat na indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE).

Planuje się, że dochody podatkowe wyniosą 266.982.697 tys. zł, tj. o 5,1 proc. nominalnie więcej niż w 2012 r. Na kwotę tę składają się dochody m.in. z następujących podatków:
VAT – 126.414.509 tys. zł,
akcyza – 64.543.730 tys. zł,
CIT – 29.638.450 tys. zł,
PIT – 42.936.000 tys. zł,
podatek od wydobycia niektórych kopalin – 2.200.000 tys. zł.

Dochody niepodatkowe zaplanowano na 30.806.651 tys. zł. Będą to:
• dochody z dywidend od udziałów Skarbu Państwa w spółkach oraz z wpłat z zysku –5.860.010 tys. zł,
• dochody z cła – 2.001.000 tys. zł,
• wpłaty z zysku NBP – 401.900 tys. zł,
opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe –20.160.479 tys. zł,
• wpłaty jednostek samorządu terytorialnego – 2.383.262 tys. zł.

Prognozuje się, że w 2013 r. dochody ze środków Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegających zwrotowi wyniosą 1.595.952 tys. zł, tj. 0,1 proc. PKB.


Wydatki budżetu państwa 2013

Do ustalenia planu wydatków budżetowych na 2013 r. zastosowano tymczasową dyscyplinującą regułę wydatkową (chodzi o mechanizm ograniczający wzrost wydatków publicznych). Elementem wzmacniającym efekt tej reguły będzie utrzymanie w 2013 r. zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej. Zastosowanie reguły dyscyplinującej jest niezbędne w celu zahamowania wzrostu długu publicznego w Polsce.

Poziom wydatków oszacowano na podstawie m.in. następujących założeń: wydatki na obronę narodową – co najmniej 1,95 proc. PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy; waloryzacja emerytur i rent wskaźnikiem wynoszącym ok. 104,4 proc.; wydatki na infrastrukturę transportu lądowego w wysokości nie niższej niż 18 proc. planowanych na 2013 r. wpływów z akcyzy od paliw silnikowych; subwencja dla samorządu terytorialnego obejmująca skutki podwyżek dla nauczycieli z 2012 r.

W wydatkach zaplanowano także środki na finansowanie i współfinansowanie programów oraz projektów realizowanych z udziałem pieniędzy unijnych, a także środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA.

Limit wydatków budżetowych na 2013 r. jest wyższy o 1,9 proc. od planowanego na 2012 r. Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2013 r. wyniesie 19,8 proc. wobec 20,4 proc. w 2012 r., co oznacza spadek o 0,6 punktu procentowego.

Na wydatki złożą się:
• dotacje i subwencje – 157,4 mld zł,
• świadczenia na rzecz osób fizycznych – 24,5 mld zł,
• wydatki bieżące jednostek budżetowych – 62,5 mld zł,
• wydatki majątkowe – 16,2 mld zł,
• obsługa długu Skarbu Państwa – 43,5 mld zł,
• środki własne UE – 17,8 mld zł;
• współfinansowanie projektów z udziałem środków UE – 13,1 mld zł.

Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w wydatkach mają stanowić dotacje i subwencje (47 proc.), następnie wydatki bieżące jednostek budżetowych (18,7 proc.) oraz obsługa długu Skarbu Państwa (13 proc.).

Ponadto w projekcie budżetu państwa przewidziano środki na zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego w kwocie 320 mln zł. Dodatkowo zwiększono wydatki na żłobki o 50 mln zł, tj. do 101 mln zł.

Deficyt budżetu państwa 2013

Przyjmuje się, że w 2013 r. deficyt budżetowy nie przekroczy 35,5 mld zł. Przy jego określaniu wzięto pod uwagę, że prognozy wzrostu gospodarczego na przyszły rok dla UE są obecnie słabsze od formułowanych w tym roku na wiosnę, które były podstawą przygotowania „Założeń do projektu budżetu państwa na rok 2013”. W konsekwencji niższe niż zakładano w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa dochody budżetu państwa nie pozwalają na utrzymanie zakładanego wcześniej poziomu deficytu (32 mld zł).

Zgodnie z projektem ustawy budżetowej, w 2013 r. realizowanych ma być 56 programów wieloletnich, na które zaplanowano wydatki budżetowe w wysokości 9.291.360 tys. zł. Prywatyzacja spółek skarbu państwa w 2013 r. będzie wykonywana zgodnie z przyjętym przez rząd w marcu 2012 r. „Planem prywatyzacji na lata 2012 -2013”.

Źródło: KPRM

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...