Z badań wynika, że co trzecie ankietowane przedsiębiorstwo (32,1 proc.) współpracowało z ośrodkami naukowo-badawczymi (ON-B), najczęściej były to uczelnie wyższe i instytuty badawcze. Współpracę podejmowały firmy i dotyczyła ona przede wszystkim nowego/ulepszonego produktu, procesu, doradztwa (w zakresie różnych obszarów działalności firmy), doskonalenia zawodowego pracowników przedsiębiorstwa oraz standardów zarządzania jakością.
Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy
Współpraca polegała na zlecaniu prac badawczych, ekspertyz, podpisywaniu umów/porozumień (w tym sponsoring, granty, staże, praktyki, szkolenia, doradztwo) czy realizacji projektów celowych. Finansowana była najczęściej ze środków własnych i krajowych publicznych. Jakie były korzyści tej współpracy? Dla 94 proc. firm to zwiększenie asortymentu produktów/ usług, możliwość wejścia na nowe rynki, poprawa jakości oferowanych produktów/usług oraz dostęp do specjalistycznej wiedzy. Powodowało to wzrost wielkości przychodów przedsiębiorstw, najczęściej do 10 proc.
Dla 28 proc. firm barierą utrudniającą współpracę z ON-B był brak wiedzy, ofert i środków finansowych. Mimo wskazanych barier, firmy planują podjąć współpracę z otoczeniem naukowym.
Źródło: PKPP Lewiatan