MG: rozwój sektora MŚP to priorytet rządu

inforCMS
- Małe i średnie firmy stanowią aż 99,8 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. Dlatego ważne jest tworzenie lepszych warunków rozwoju tego sektora gospodarki - powiedziała wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska podczas konferencji Komisji Gospodarki Narodowej „Mikro jest piękne”.

Wiceminister Grażyna Henclewska podkreśliła, że mikro, małe i średnie firmy są motorem rozwoju polskiej gospodarki.

– Przyczyniają się do wzrostu PKB i zatrudnienia. Ich działalność odgrywa wielką rolę zwłaszcza dla lokalnej społeczności, w której funkcjonują – zauważyła wiceszefowa MG.

Dodała, że resort gospodarki, chcąc poprawić sytuację mikro, małych i średnich przedsiębiorców, przeprowadza ankiety.

– Staramy się poruszać najbardziej aktualne dla właścicieli firm tematy, takie jak innowacyjność, kryzys finansowy, wprowadzenie euro, czy problemy na rynku pracy – wyjaśniła wiceminister Henclewska.

Ostatnie wyniki ankiet z II połowy 2009 r. wskazują, że najważniejszą przeszkodą w rozwoju przedsiębiorczości jest wysokość podatków i różnego rodzaju opłat. Na małe obroty wskazał co czwarty przedsiębiorca, to dwa razy więcej niż w latach dobrej koniunktury – 2006-2007, ale za to mniej niż w I półroczu 2009 r. Coraz mniej przedsiębiorców wskazuje jako barierę skomplikowane przepisy prawne.

Polecamy: Podatki.wieszjak.pl

– Zebrane opinie są dla nas pomocne przy tworzeniu polityk wspierających rozwój przedsiębiorczości – podkreśliła wiceszefowa MG.

Dodała, że obecnie największy nacisk kładziony jest m.in. na uproszczenie procedur administracyjnych, zwiększenie dostępności zewnętrznych źródeł finansowania, stymulowanie wejścia firm na nowe rynki, promocję eksportu oraz poprawę potencjału finansowego przedsiębiorstw.

– Aby ułatwić przedsiębiorcom dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania działalności wspieramy system funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, a także funduszy venture capital – powiedziała wiceminister Henclewska.

W latach 2007 - 2013 przedsiębiorstwa, w tym MSP, w znacznej mierze będą wspierane przez instrumenty finansowane z funduszy strukturalnych zapisane w Programach Operacyjnych „Innowacyjna Gospodarka”, „Kapitał Ludzki” oraz w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

– Tylko na realizację Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w latach 2007-2013 przeznaczono 9,7 mld euro – zaznaczyła wiceszefowa resortu gospodarki.

Wiceminister Henclewska przypomniała, że MG współpracuje m.in. z OECD w ramach podejmowanych działań na rzecz sektora MSP w Polsce. Efektem tej pracy jest raport pn. „Przegląd polityki dotyczącej rozwoju przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw na poziomach centralnym i regionalnym w Polsce”.

– OECD, poza diagnozą obecnej sytuacji, zaproponowała katalog szczegółowych propozycji rozwiązań i rekomendacji oraz najlepszych praktyk, które mogą stać się podstawą do wypracowania założeń nowoczesnej polityki wobec firm i rozwoju przedsiębiorczości – dodała podsekretarz stanu w MG.

MG/IN

Polecamy: Mała firma Wieszjak.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...