Cyfrowy Polsat zmieni praktykę

Nabycie praw do publicznej transmisji imprez sportowych nie może zależeć od zakupu innych produktów – uznała prezes UOKiK i zakwestionowała działania Cyfrowego Polsatu. Spółka dobrowolnie zobowiązała się do usunięcia skutków kwestionowanej praktyki i niestosowania jej w przyszłości.

W 2009 roku Urząd wydał 25 decyzji antymonopolowych, w których przedsiębiorcy zobowiązali się do zmiany niezgodnych z prawem praktyk. W latach 2004-2008, tylko w sprawach dotyczących naruszenia konkurencji, UOKiK wydał ponad 40 tego typu decyzji – to najwięcej spośród krajów Unii Europejskiej. Takie rozstrzygnięcie pozwala przedsiębiorcom uniknąć sankcji finansowej, o ile wywiążą się ze wszystkich nałożonych zobowiązań.

Postępowanie antymonopolowe przeciwko Cyfrowemu Polsatowi zostało wszczęte w ubiegłym roku po analizie informacji znajdujących się na stronach internetowych przedsiębiorcy, jak również skarg napływających do urzędu. Dotyczyły one warunków sprzedaży praw do publicznego odtwarzania relacji z Euro 2008, na których sprzedaż wyłączność miał Cyfrowy Polsat. Chcąc pokazywać rozgrywki, właściciele pubów, czy restauracji musieli zawrzeć umowę ze spółką.

UOKiK ustalił, że spółka uzależniała sprzedaż praw do publicznego odtwarzania rozgrywek od zakupu dekodera oraz usługi wsparcia technicznego. W związku z tym przedsiębiorcy musieli ponosić dodatkowe koszty, płacąc za ofertę, z której mogli skorzystać tylko podczas trwania mistrzostw.

Zastrzeżenia UOKiK budzą oferty, w których przedsiębiorca posiadający pozycję dominującą uzależnia zawarcie umowy od spełnienia dodatkowych warunków przez kupującego (np. obowiązkowego zakupu innych produktów).

W toku postępowania Cyfrowy Polsat zobowiązał się m.in. do odkupienia dekoderów od tych przedsiębiorców, którzy będą tym zainteresowani, a także zwrotu kosztów usługi wsparcia technicznego wszystkim przedsiębiorcom – bez względu na to czy nadal posiadają dekoder. Ponadto spółka zobowiązała się w przyszłości do niestosowania kwestionowanej przez prezes UOKiK praktyki.

Sprawozdanie z realizacji tego zobowiązania Cyfrowy Polsat będzie musiał składać przy okazji trzech kolejnych licencjonowanych imprez sportowych, do których będzie miał wyłączność do sprzedaży praw do publicznego odtwarzania. A w przypadku pozostałych zobowiązań – w ciągu 120 dni od momentu odebrania decyzji.

W związku z tym, Prezes Urzędu nie nałożyła na przedsiębiorcę kary finansowej, która mogłaby wynieść do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Jednak sankcje finansowe mogą pojawić się w sytuacji, gdy spółka zobowiązana do zmiany praktyki z różnych powodów nie wykona decyzji. Wówczas maksymalna sankcja finansowa to 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu zobowiązania.

UOKiK/IN

Zobacz także: Konsument i umowy Wieszjak.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...