ZUS wypełni za płatnika formularze ubezpieczeniowe

Od 1 marca br. płatnicy opłacający składki na własne ubezpieczenia, którzy przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe w formie papierowej, nie będą musieli samodzielnie wypełniać formularzy ubezpieczeniowych.

Dokumenty utworzą za nich pracownicy sal obsługi klientów na podstawie informacji uzyskanych prze płatników oraz, przy wspomaganiu oprogramowania KSI ZUS.

W tej chwili papierowe dokumenty ubezpieczeniowe wypełnione i dostarczane przez małych przedsiębiorców wprowadzane są do systemu komputerowego w obecności osoby składającej dokument. Jeśli w trakcie jego elektronizacji pracownik sali obsługi klientów zauważy błąd, dokument jest korygowany na bieżąco przy kliencie. Po autoryzacji przez płatnika danych zawartych w dokumencie zostaje on zapisany w systemie.

Od 1 marca 2010 roku będzie jeszcze łatwiej: dokumenty ubezpieczeniowe, takie jak ZUS DRA ,wypełniał będzie przy pomocy aplikacji pracownik ZUS w obecności przedsiębiorcy. Utworzenie dokumentów poprzedzone zostanie potwierdzeniem tożsamości płatnika oraz jego identyfikacją w systemie w oparciu o numer NIP.

Płatnik podaje również pozostałych dane niezbędne do utworzenia prawidłowych dokumentów (wymagane przy wypełnianiu danego typu formularza). Wprowadzone rozwiązanie obsługi dokumentów ubezpieczeniowych ma na celu usprawnienie obsługi klientów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości danych wprowadzanych do systemu.

Proces tworzenia każdego typu dokumentu został zaprojektowany w sposób minimalizujący czynności wykonywane przez pracownika odpowiedzialnego za jego elektronizację.

Dokumenty rozliczeniowe tworzone są na podstawie wyszukanych w systemie dokumentów rozliczeniowych wskazanego płatnika za okresy wcześniejsze, identyfikowane z kontem płatnika składek i ubezpieczonego oraz bezpośrednio dowiązywane do konta.

Oprogramowanie zapewnia wsparcie w zakresie wyszukiwania i podpowiadania danych ubezpieczonych zgłoszonych przez płatnika, tworzenia kompletów pierwszorazowych i korygujących, weryfikacji identyfikatora okresu rozliczeniowego na dokumencie, aktualizacji i podpowiadania minimalnych podstaw wymiaru składek, wysokości wykazanych kwot składek na poszczególne ubezpieczenia oraz weryfikacji międzyformularzowej.

Od 31 marca 2009 r. ZUS realizuje również zadania nałożone ustawą o swobodzie działalności gospodarczej tzw. "jedno okienko". Wprowadzono kolejne zmiany umożliwiające - przy maksymalnym wsparciu aplikacji - sporządzanie przez pracowników bezpośredniej obsługi klientów dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie otrzymanych z organów ewidencyjnych wniosków EDG dotyczących rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jej likwidacji, zawieszenia lub wznowienia oraz zmian wpisu do ewidencji.

Dokumenty sporządzane są w powiązaniu z danymi zapisanymi w systemie Zakładu. Dodatkowo generowane są pisma do płatników informujące o utworzonych przez ZUS dokumentach ubezpieczeniowych.

W każdym miesiącu pracownicy Zakładu wprowadzają do systemu KSI ZUS około 1,2 mln. papierowych dokumentów ubezpieczeniowych dostarczonych przez płatników składek.

ZUS/IN

Zobacz także: Ubezpieczenia.wieszjak.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...