Branża winiarska walczy o uregulowanie sprzedaży przez internet

wino / wino / ShutterStock

- Handel alkoholem przez Internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam na zapanowaniu nad tym chaosem i jasnych zasadach dla wszystkich - mówią przedsiębiorcy z branży winiarskiej i apelują o uregulowanie kwestii sprzedaży ich produktów przez internet. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. Na ewentualnych zmianach najbardziej zyskaliby mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru, którzy bez możliwości sprzedawania swoich produktów za pomocą internetu – są praktycznie skazani na niebyt. Najdobitniej pokazał to czas pandemii. 

Winiarstwo w Polsce 

„Polskie winiarstwo rośnie w siłę”, „Polska winnica to przyszłość”, „Boom na polskie wino” – to nagłówki tylko niektórych tytułów prasowych. Od kilku lat trwa zachwyt nad rozwojem polskich winnic, a temat z uwielbieniem podejmują rozmaite media. Polskie wino zaczęło być synonimem luksusu i wyrafinowanego gustu. Także temat enoturystyki cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Ci, którzy obserwują tę dziedzinę gospodarki wiedzą, że winiarstwo rozwija się u nas znakomicie. 

Dynamicznie rośnie liczba małych, lokalnych producentów. Większość z tych miejsc bazuje na bezpośrednich kontaktach z klientami indywidualnymi. Latem, kiedy ludzie podróżują, winnice odwiedza wielu turystów – sprzedaż funkcjonuje dobrze. Gorzej jest poza sezonem. 

- Trudno spodziewać się, że konsumenci będą przyjeżdżać po wino do winnicy, często położonej kilkadziesiąt lub więcej kilometrów od miejsca ich zamieszkania - tłumaczy dr Katarzyna Korzeń, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Klastra Enoturystycznego. - Najczęstsze pytanie, które słyszę od konsumentów na prowadzonych przeze mnie degustacjach to: czy można to wino zamówić przez internet? Podobnie jest, gdy enoturyści wracają w domu do butelek, które przywieźli ze sobą z wakacji - nabyli w winnicach lub na winiarskich festiwalach. Po ich wypiciu chętnie zamówiliby kolejne z dostawą do domu. Gdy nie mają takiej możliwości sięgają po inne wina, łatwiej dostępne – możliwe do nabycia przez internet – mówi Katarzyna Korzeń. 

Walka o e-handel

Polski Klaster Enoturystyczny i Wielkopolskie Stowarzyszenie Winiarzy, czyli organizacje reprezentujące łącznie blisko 60 polskich winnic, postanowiły połączyć siły ze Związkiem Pracodawców Polska Rada Winiarstwa i wspólnie zawalczyć o e-handel dla swoich produktów. Pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Ministerstwa Rolnictwa. 

- E-handel alkoholem rozwija się z roku na rok, przybierając coraz szerszą skalę. W Unii Europejskiej poprzez sklepy internetowe sprzedawane jest około 6% napojów alkoholowych. W Polsce działalność taka prowadzona jest na szeroką skalę, jednak ciągle w sposób nieuporządkowany odpowiednimi regulacjami – czytamy w dokumencie.

(…) Uregulowanie zasad funkcjonowania sklepów internetowych z alkoholem, poprzez jasne wskazanie warunków w ustawie, pozwoliłoby uzyskać nad e-commerce kontrolę i zagwarantowałoby działanie sklepów zgodnie ze spójnymi i odgórnie ustalonymi standardami. Jest to w naszej opinii rozwiązanie absolutnie niezbędne w aspekcie interesu zdrowia publicznego. 

Apelujemy zatem o określenie w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi reguł, na podstawie których podmioty dysponujące zezwoleniem na sprzedaż detaliczną lub hurtową napojów do 4,5% zawartości alkoholu i piwa oraz napojów powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) przyjmowałyby i realizowałyby zamówienia składane na odległość. 

Przypomnijmy, że aktem regulującym kwestie sprzedaży alkoholu jest „Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”, czyli dokument, który powstał ponad 40 lat temu. 

- Nietrudno wyobrazić sobie, że ustawa jest, delikatnie rzecz ujmując, niedostosowana do tego, jak aktualnie funkcjonuje rynek. Nie wspominając o Internecie i rozwoju nowoczesnych metod sprzedaży, o których twórcom wspomnianej ustawy nawet się nie śniło. Sytuację należy koniecznie jednoznacznie uregulować i wprowadzić jasne, jednakowe dla wszystkich zasady – uważa dr Katarzyna Korzeń, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Klastra Enoturystycznego

Mali producenci mają najtrudniej

Zmian, o które walczy branża winiarska, najpilniej potrzebują mali, krajowi producenci wina, miodu pitnego czy cydru. E-commerce ułatwiły dostęp do produktów niszowych, lokalnych, koneserskich. Takie są np. jakościowe wina owocowe z Manufaktury DiWine, wytwarzane z porzeczek, agrestu czy dzikiej róży. 

- Sprzedaż bezpośrednia, na której w tej chwili opieramy swoją działalność, ogranicza skalę i zwiększa koszty dotarcia do klienta – tłumaczy Marcin Bańcerowski, współwłaściciel firmy DiWine. - Przekłada się to bezpośrednio na cenę produktu dla konsumenta. Jest on droższy, co skutkuje tym, że rzadziej znajduje się w koszyku zakupowym. W ostatecznym rozrachunku konsument wybiera produkt zagraniczny, który poza tym, że dzięki dużej skali jest tańszy w produkcji, to dodatkowo mając tę skalę, ma lepszą dystrybucję i niższy koszt dotarcia do klienta. Jeżeli ograniczymy koszt dotarcia do klienta, a w tym może pomóc sprzedaż przez internet, to damy szansę na obniżenie cen polskich produktów manufakturowych - uważa Marcin Bańcerowski.

Orzecznictwo sądów 

Jak wyjaśnia Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, orzecznictwo sądów administracyjnych w kwestii sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem internetu było niejednolite. Niemniej jednak, od kilku lat dopuszcza jednak taką działalność. 

- Analizując wyroki, jakie zapadały od 2018 roku, widzimy, że w ocenie NSA, z treści ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nie jest możliwe wywiedzenie zakazu prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – zauważa Magdalena Zielińska. 

- Zapisy ustawy dotyczą bowiem warunków prowadzenia działalności gospodarczej, regulując w szczególności wymogi odnośnie punktów sprzedaży napojów alkoholowych, ale nie formułują wymogów co do formy zawarcia umowy sprzedaży. Zdaniem NSA, „nieuprawnione jest stanowisko (…), że skoro ustawodawca wprost i wyraźnie nie dopuszcza prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych na odległość przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, to znaczy, że taka sprzedaż jest niedozwolona. Prawidłowe rozumowanie prawnicze zmierzające do dokonania wykładni spornych przepisów powinno bowiem opierać się na założeniu odwrotnym, tzn. na przyjęciu, że skoro ustawodawca wprost i wyraźnie nie uregulował 2 takiej formy sprzedaży, to znaczy że nie wprowadził w tym zakresie ograniczeń konstytucyjnej wolności i taka forma jest dopuszczalna” – tłumaczy Prezes ZP PR.

Kupienie wina przez internet nie takie łatwe

Co do tego, że sprzedaż produktów winiarskich przez internet można prowadzić bezpiecznie, branża nie ma żadnych wątpliwości. - Na dostawę alkoholu zakupionego przez internet trzeba czekać co najmniej dobę – tłumaczy Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina. – Poza tym kupienie alkoholu online przez osobę niepełnoletnią nie jest takie proste. Trzeba mieć konto w banku lub kartę kredytową, podać adres, numer komórki itp. Na samym końcu jest kurier, który paczkę komuś wręcza. I to po stronie firm kurierskich spoczywa obowiązek wylegitymowania odbiorcy, podobnie jak to robi sprzedawca w sklepie. Ci, którzy są przeciwni sprzedaży w Internecie, tracą sedno sprawy. To nie jest kanał, w którym alkoholik kupuje tanie wino. Takie dostanie od ręki w sklepie spożywczym czy na stacji benzynowej – uważa Prezes Domu Wina. . 

Dziś, w sytuacji, gdy w ustawie nie ma stosownych zapisów dotyczących e-handlu, administracja rządowa traktuje to jako zakaz. Z orzecznictwa sądów wynika jednak co innego, dlatego nie jest tajemnicą, że działalność taka jest prowadzona na szeroką skalę. Jak to możliwe?

- Obecnie duzi producenci oraz podmioty wyspecjalizowane w sprzedaży wina wynajdują sposoby na sprzedaż produktów alkoholowych przez internet. Niezależnie od interpretacji legalności i nielegalności niektórych działań, można tak skonstruować formalną stronę działalności sprzedażowej, żeby ewentualne niekorzystne interpretacje niejasnych przepisów nie wpłynęły znacząco na działalność podmiotu sprzedającego. Niektórzy wręcz „wliczają sobie w koszty” ewentualne kary, które mogą zostać na nich nałożone. Mali producenci są w dużo gorszej sytuacji. Nie mają ani możliwości, ani potencjału ekonomicznego na „kombinowanie”. Zazwyczaj nie decydują się na prowadzenie sprzedaży zdalnej, bo obawiają się ewentualnych konsekwencji finansowych oraz przede wszystkim utraty możliwości sprzedaży w ogóle. Dla małych winnic może to oznaczać koniec ich działalności – tłumaczy dr Katarzyna Korzeń, Przewodnicząca Zarządu Polskiego Klastra Enoturystycznego.

Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW dodaje natomiast: - Sprzedaż napojów alkoholowych za pośrednictwem internetu jest legalna w krajach Unii Europejskiej i jak wskazują analizy, nie przynosi wzrostu konsumpcji. Sklepy internetowe stają się po prostu z roku na rok coraz bardziej popularne i zastępują zakupy w sklepach stacjonarnych. W Polsce natomiast handel alkoholem przez internet przypomina dziś prawdziwy Dziki Zachód, zależy nam więc na zapanowaniu nad tym chaosem i wprowadzeniu jasnych zasad dla wszystkich – konkluduje Magdalena Zielińska. 

Apel branży winiarskiej nie jest jedynym postulatem, jaki w ostatnim czasie pojawił się w sprawie e-handlu winem przez internet. W lipcu sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła dezyderat, w którym poruszono konieczność pilnego uregulowania tej kwestii.

***

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa –  największa organizacja w kraju, zrzeszająca podmioty branży winiarskiej. Wśród jej Członków znajdują się czołowi producenci, importerzy oraz dystrybutorzy win, miodów pitnych oraz napojów winiarskich, jak i inne przedsiębiorstwa związane z rynkiem wina w Polsce. Misją  PRW jest działanie na rzecz sukcesu gospodarczego i wzrostu znaczenia branży winiarskiej w Polsce oraz troska o konsumentów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

oprac. Kinga Olszacka
rozwiń więcej
Moja firma
Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA
07 lis 2024

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?
05 lis 2024

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?
05 lis 2024

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?
04 lis 2024

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]
04 lis 2024

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości
04 lis 2024

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?
30 paź 2024

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?
30 paź 2024

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu
30 paź 2024

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie
29 paź 2024

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

pokaż więcej
Proszę czekać...