Jak opakowanie wpływa na sprzedaż produktu

opakowanie wpływ na sprzedaż
Minęły czasy, w których opakowania były projektowane tylko po to, by oznaczyć i zabezpieczyć produkt. Obecnie stały się one integralną częścią strategii budowania marki i całego procesu zakupu. Kilka tricków w tworzeniu opakowań może zwiększyć obroty.

Opakowanie musi zaciekawić konsumenta

Coraz częściej produkt oglądamy w sklepie stacjonarnym, po czym kupujemy go online. Łączenie handlowych światów – wirtualnego i rzeczywistego – czyli inaczej phygital obserwujemy już od dawna. Obecnie przewiduje się jednak, że będzie on jednym z najważniejszych kierunków definiujących oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. Dlatego tak ważne jest przyciągnięcie wzroku konsumenta oraz zbudowanie jego pozytywnego doświadczenia zakupowego. Jak to zrobić?

Sztuka, a jest nią zdecydowanie projektowanie opakowań produktowych, często koresponduje z otaczającą nas rzeczywistością. Nie raz podkreśla istotne problemy, a czasem, wręcz przeciwnie, pozwala się od nich odciąć – wskazuje Anna Olipra, CEO GlobalSM. Chcąc unowocześnić wizerunek swojej marki i dotrzeć do nowej grupy docelowej warto zacząć od opakowania. Dodanie jedynie znaczka „nowość” na dotychczasowym opakowaniu, które samo z siebie nic nowego nie wnosi, trudno uznać za wiarygodne i autentyczne, co jednocześnie w obecnych czasach oznacza, że takie działania zwyczajnie nie będą skuteczne – dodaje.

Współczesne znaczenie opakowania to nie tylko ochrona produktu. To właśnie ono jako pierwsze przyciąga konsumenta i wpływa na decyzje zakupowe podejmowane w punkcie styku klienta z produktem. Ostatnie lata pokazały nam, że przyszłość na nikogo nie czeka i w celu utrzymania się na rynku musimy nadążać za zmianami, dlatego konieczne jest dostosowanie opakowań do trendów i zmieniających się preferencji odbiorców.

Jak opakowanie buduje przewagę? Trzy sposoby

Jednym elementem przekonania do siebie odbiorcy będzie właśnie opakowanie zaprojektowane i wyprodukowane z najnowszymi trendami. Trzy kierunki, które mogą zdecydować o przewadze marki w 2023 roku:

Opakowanie ekologiczne, najlepiej z recyklingu

Śmiało możemy powiedzieć, że opakowania są w pewnym sensie podobne do mody. Trendy zmieniają się, ale istnieją również takie, które zyskują ponadczasową wartość. Jednym z nich – od pewnego czasu ­– jest tworzenie produktów o niskim wpływie na środowisko. Marki i firmy są w tej chwili wręcz zmuszone, aby ich działania były bardziej zrównoważone i przyjazne dla naszej planety – wskazuje Beata Grosicka, Business Development Director, GlobalSM.

Istotne w tym przypadku jest efektywne projektowanie, w którym duże znaczenie ma np. cykl życia opakowania. Ecodesign to potężne narzędzie, które już teraz pozwala wyprzedzić konkurencję i zdobyć zaufanie odbiorcy – dodaje. 

W ramach hasła “zrównoważony packaging” rozumieć można zarówno: wykorzystywanie tworzyw z recyklingu, ograniczenie elementów opakowania do niezbędnego minimum czy na przykład formy opakowań pozwalające na bardziej efektywny transport i tym samym ograniczenie emisji CO2. Ciekawym trendem jest również powrót do opakowań wielokrotnego użytku. W 2023 roku zapewne wiele firm będzie komunikowało takie działania. 

Opakowanie nieszablonowe, oryginalne, nowatorskie

W erze masowej produkcji coraz silniejsze jest pragnienie posiadania czegoś wyjątkowego i jedynego w swoim rodzaju. Jest to jedną z przyczyn rosnącego zainteresowania sztuką i rękodziełem. Zmęczeni wszechobecnym konsumpcjonizmem i niską jakością produktów coraz chętniej wyszukujemy rzeczy unikalnych i robionych ręcznie. Jakość co prawda idzie w parze z ceną, jednak świadomość wartości tak wytwarzanych dóbr jest coraz większa. W roku wyjątkowo wysokiej inflacji uświadamiamy sobie również, jak wiele zbędnych i słabej jakości rzeczy kupujemy na co dzień.

Moda na handmade odbija się również w produktach wytwarzanych na szeroką skalę. Charakteru unikalności mają nadawać takie materiały etykiet jak: szary czy brązowy papier, naturalne materiały np. drewno, płótno czy sznurek. Kolorystyka w tym przypadku jest minimalistyczna, a całość wyróżnia się na tle reszty kolorowych, błyszczących opakowań na sklepowej półce. Estetyka DIY staje się popularniejsza również dzięki rosnącej modzie na lokalność.

Zapewnić na opakowaniu, że produkt nie pochodzi z Rosji. Albo podkreślić polskie pochodzenie

Doświadczenia związane z wojną w Ukrainie zwróciły uwagę konsumentów na kwestię pochodzenia marek i ich produktów oraz miejsce ich wytworzenia. Coraz bardziej liczy się dla nas wspomniana lokalność i wspieranie polskich producentów. Pod względem opakowań konsumenci szukają zatem tych towarów, które opisane są jako produkt polski.  Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome pod wieloma kwestiami, dlatego marki za jedną z głównych zasad działań w 2023 roku powinny uznać transparentność i autentyczność.

Źródło: GlobalSM

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...