SEO dla małych i średnich biznesów. Jak pozycjonować firmę w sieci

pozycjonowanie seo strona www / fot.Shutterstock
Strona internetowa jest wirtualną wizytówką firmy i ważnym kanałem sprzedażowym. Pomaga zdobywać nowych klientów i zwiększać sprzedaż. Należy zadbać, aby witryna była odpowiednio zoptymalizowana, przyjazna dla internautów i zgodna z wymaganiami robotów Google. Co zrobić, aby zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania? Z pomocą przychodzą działania SEO. Czym jest SEO i na czym polega?
rozwiń >

Jak zwiększyć widoczność strony WWW w Google?

Dzisiaj każdy właściciel firmy, któremu zależy na tym, aby odnieść sukces, powinien zadbać o promocję swojego biznesu w sieci. Podstawą jest estetyczna i funkcjonalna strona WWW. Jest ona miejscem do prezentowania firmowej oferty, wirtualną wizytówką przedsiębiorstwa i ważnym kanałem sprzedażowym. Dzięki niej można pozyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż.

Czy samo posiadanie strony internetowej wystarczy? Otóż nie. Aby witryna generowała ruch i przyciągała jak najwięcej użytkowników, należy jeszcze zadbać o jej widoczność w wyszukiwarce. To, ile osób odwiedzi dany serwis po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej, zależy m.in. od tego, na której pozycji znajduje się strona w wynikach wyszukiwania Google. Im wyżej wyświetla się witryna, tym jest bardziej widoczna i więcej internautów ją odwiedza. 

Kolejność wyświetlania stron internetowych w Google nie jest przypadkowa. Ustalają ją algorytmy. Najwyżej umieszczają te witryny, które najlepiej pasują do wpisanej przez użytkownika frazy oraz są najbardziej przyjazne dla robotów wyszukiwarki i zgodne z SEO.

Aby zajmować wysokie pozycje w Google, zwiększyć ruch na stronie i zdobyć rozpoznawalność, trzeba więc zainwestować w pozycjonowanie.

- Na pozycję strony WWW w wyszukiwarce ma wpływ mnóstwo czynników, a proces optymalizacji SEO nie jest łatwy – wymaga wiedzy, umiejętności i cierpliwości. Bez wątpienia się jednak opłaca – przynosi długotrwałe efekty dla biznesu. Według naszych raportów już po 6 miesiącach działań SEO strony odwiedza średnio 26% więcej użytkowników, czyli potencjalnych klientów. Dzięki temu witryna internetowa pracuje na sukces przedsiębiorstwa – mówi Michał Wrzesiński, prezes zarządu firmy WeNet.

Co to jest SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) jest to optymalizacja stron WWW pod wyszukiwarki. To zbiór działań, które mają na celu właśnie zwiększenie widoczności danej witryny w organicznych (inaczej bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja SEO to bardzo istotny proces. Jest podstawą do wypozycjonowania strony i firmy w sieci. Trzeba jednak wiedzieć, że nie jest to czynność jednorazowa. To proces długotrwały –  zadowalające efekty można dostrzec po kilku miesiącach. Wymaga również wiedzy i umiejętności technicznych oraz prowadzenia działań na bieżąco. Powinny być one dostosowane do aktualnych wymogów wyszukiwarki.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP na ogół nie znają się na kwestiach technicznych, dlatego nawiązują współpracę ze specjalistami SEO, którzy dobierają najlepsze rozwiązania do potrzeb danej firmy.

Na czym polegają działania SEO?

Celem działań SEO jest to, aby dana witryna internetowa po wpisaniu przez użytkownika w polu wyszukiwania konkretnej frazy, pojawiała się na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Działania SEO polegają na udoskonalaniu wszystkich tych elementów na stronie, które mają znaczący wpływ na jej widoczność w Google.

Co dokładnie oceniają algorytmy, które ustalają kolejność wyświetlania stron? Otóż czynników, wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce jest bardzo wiele. Każdy właściciel firmowej strony powinien jednak wiedzieć, na które z nich należy zwrócić szczególną uwagę i z czego składa się przynajmniej podstawowa optymalizacja SEO.

Jak wypozycjonować stronę WWW?

Działania SEO dzieli się na dwa rodzaje. Pierwszym z nich są działania on-site, czyli takie, które są prowadzone na stronie. Drugi rodzaj to off-site, czyli czynności wykonywane poza optymalizowaną witryną. Działania on-site dotyczą głównie treści na stronie oraz technicznych aspektów jej działania.

Optymalizacja treści

Strona internetowa jest przyjazna dla robotów wyszukiwarki, jeśli zawiera przede wszystkim wysokiej jakości treści. Wszystkie teksty, które się na niej znajdują, powinny być unikalne, wartościowe i merytoryczne. Mają być też interesujące dla odbiorców i wyczerpywać dany temat. Teksty powinny odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów oraz na ich pytania, a przy tym być zgodne z zasadami SEO. Ważna jest oryginalność treści – na stronie nie może być żadnych duplikatów. Ponadto zarówno informacje o firmie, opisy oferty, jak i artykuły na firmowym blogu powinny być aktualne. Wpisy blogowe warto więc co jakiś czas odświeżać.

Specjaliści SEO przeprowadzają szczegółową analizę tekstów na stronie internetowej i je optymalizują. Dbają tutaj o:

•             odpowiednie słowa kluczowe – powinny one być dopasowane do danej branży. Należy je umieszczać w tekstach na stronie, czyli m.in. w nagłówkach, artykułach, nazwach i opisach produktów itd. Popularność słów kluczowych można sprawdzić przy pomocy różnych narzędzi, takich jak np. Senuto,

•             prawidłowe meta dane – meta title i meta description to tytuł i opis strony, które wyświetlają się internautom w wynikach wyszukiwania. Określają tematykę i zawartość strony. Powinny być napisane tak, aby zachęcać do kliknięcia i odwiedzenia witryny. Warto umieszczać w nich atrakcyjne CTA (wezwania do działania) oraz słowa kluczowe. Meta title jest bardzo istotny ze względu na roboty wyszukiwarki, meta description informuje zaś użytkowników, co znajdą na stronie, dlatego powinien on być ciekawy i zachęcać do podjęcia działania,

•             uporządkowaną strukturę tekstu – teksty powinny być przejrzyste i uporządkowane. Należy dzielić je na czytelne, logiczne akapity oraz stosować nagłówki H1, H2 i H3, które pomagają określić strukturę treści i lepiej zrozumieć algorytmom ich hierarchię. Dobrą praktyką jest też używanie pogrubień oraz list wypunktowanych i numerowanych. Elementy te sprawiają, że teksty są atrakcyjne i łatwiejsze w odbiorze dla internautów, ale też wartościowe dla robotów Google,

•             linkowanie wewnętrzne – chodzi tu o linki, które odsyłają użytkowników do innych miejsc w obrębie witryny. Odnośniki do podstron ułatwiają poruszanie się po stronie oraz są pomocne dla algorytmów.

Optymalizacja techniczna

Skuteczna strona internetowa powinna być też zoptymalizowana pod kątem technicznym. Specjaliści dbają w tym celu o prawidłową strukturę witryny, naprawiają różnego rodzaju błędy techniczne, utrudniające lub uniemożliwiające indeksację strony i pozbywają się technik, które są nieprzyjazne SEO. Do ważnych działań optymalizacyjnych, które podejmują, należy zadbanie o:

•             optymalizację grafik – wszystkie zdjęcia i grafiki powinny być opisane za pomocą odpowiednich opisów alternatywnych. Opisy te mają informować algorytmy, co konkretnie znajduje się na danej grafice,

•             przyjazne adresy URL – adresy URL powinny dokładnie opisywać zawartość witryny oraz być przejrzyste, krótkie i czytelne. Nie powinny natomiast zawierać polskich znaków, cyfr i znaków specjalnych,

•             responsywny design – strona ma być responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. Powinna wyświetlać się poprawnie na każdym ekranie, niezależnie od jego wielkości,

•             szybkość ładowania strony – witryna powinna ładować się jak najszybciej i działać sprawnie. Jest to ważne dla internautów, którzy nie lubią czekać. Doceniają to jednak też roboty Google,

•             bezpieczeństwo, czyli certyfikat SSL – bezpieczna strona zawiera certyfikat SSL, który szyfruje przesyłane dane i umożliwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń internetowych. Nie może go zabraknąć – bezpieczeństwo to absolutna podstawa,

•             działające linki i prawidłowe przekierowania – wszelkie linki w obrębie witryny muszą odpowiednio działać i kierować do podstron, na których nie ma błędów ani pustej zawartości. W sytuacji, gdy jakaś podstrona zostanie usunięta, bezwzględnie trzeba ustawić przekierowanie 301 na nowy, poprawny adres.

Pozycjonowanie stron WWW polega nie tylko na zadbaniu o wysokiej jakości treści i optymalizację strony pod kątem technicznym. Trzeba wziąć pod uwagę także działania off-site, czyli te prowadzone poza stroną. Ważny jest tutaj link building, a więc budowanie profilu linkowego. Specjaliści SEO dbają o wartościowe linki zewnętrzne, a więc linki znajdujące się na innych serwisach, które będą kierować do optymalizowanej strony i pomogą zdobyć dodatkowy ruch. Oto co robią:

•             piszą i publikują artykuły z linkowaniem do oferty na wartościowych stronach,

•             zakładają unikalne wizytówki w katalogach firm,

•             zakładają wizytówkę w Google Moja Firma i zajmują się dodawaniem wpisów,

•             tworzą i prowadzą firmowy profil w mediach społecznościowych.

Jakie efekty przynosi pozycjonowanie?

Poprzez dopasowane i umiejętnie wdrożone działania optymalizacyjne można:

•             poprawić widoczność witryny w wyszukiwarkach,

•             zwiększyć ruch na stronie,

•             wyprzedzić konkurencję,

•             zdobyć więcej klientów.

Źródło: WeNet

Moja firma
Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?
16 maja 2024

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument
16 maja 2024

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

Czy własny bank pozytywnych zasobów pomaga w pracy?
14 maja 2024

Praca często generuje stres, a z nim każdy radzi sobie na swój sposób. Niejednokrotnie jest to spadek zaangażowania czy motywacji do pracy. Czym jest PsyCap? Zagadnienie analizowały badaczki Uniwersytetu SWPS.

Nowa wersja GPT-4o dostępna dla wszystkich. Asystent głosowy + rozpoznawanie i nazywanie emocji na podstawie obserwacji twarzy przez kamerę
14 maja 2024

W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna. 

Czy wkrótce już nie będzie nas stać na czekoladę?
13 maja 2024

Cena tony kakao w połowie kwietnia wynosiła na giełdach ponad 11 tys. dolarów. Eksperci są zdania, że to nie jest koniec podwyżek. Czy wkrótce nie będziemy mogli sobie pozwolić na czekoladę? 

Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?
10 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?
09 maja 2024

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?
09 maja 2024

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować
09 maja 2024

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

pokaż więcej
Proszę czekać...