Smartfon jako narzędzie pracy a cyberbezpieczeństwo

Smartfon cyberatak
Bezpieczeństwo w organizacji jest tak silne, jak jej najsłabsze ogniwo. Dlatego traktowanie służbowych smartfonów wyłącznie jako benefitu dla pracownika, może firmę lub instytucję narazić na infiltrację i poważne straty. Przemyślany dobór urządzeń oraz szkolenia z cyberbezpieczeństwa to mniejsze ryzyko.

Według raportu CBOS w 2021 roku aż 78% dorosłych Polaków korzystało ze smartfona . Podobne dane nt. użytkowników urządzeń służbowych nie są dostępne, ale trendy związane z cyfryzacją i post-pandemiczna rzeczywistość na rynku pracy oznaczają, że dla wielu osób smartfon jest obecnie co najmniej tak samo istotnym narzędziem pracy jak komputer.

O ile programy związane z ochroną służbowych komputerów są w firmach oraz instytucjach wdrażane od lat i traktowane priorytetowo, kwestia bezpieczeństwa mobilnego jest często spychana na drugi plan. Tymczasem potencjalne implikacje związane z wykradzeniem lub wyciekiem danych ze smartfonów, nie są wcale mniej groźne niż te związane z atakami na służbowe komputery.

Smartfon a bezpieczeństwo - zmiana myślenia

Polityka samodzielnego wyboru smartfonu przez pracownika jest od lat stosowana przez organizacje jako jeden z benefitów. I to pomimo zmian w trendach, która wskazują, że sami pracownicy – szczególnie w młodszej grupie wiekowej – chętniej patrzą dziś na inne świadczenia dodatkowe (np. prywatną opiekę medyczną czy elastyczny czas pracy).

Zmiany w trendach oraz ewolucja podejścia do służbowych komórek wśród samych pracowników, dają pracodawcom wyjątkową szansę na kształtowanie nowej polityki bezpieczeństwa mobilnego. Bez strat wizerunkowych można ograniczyć pulę urządzeń oferowanych pracownikom, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa wewnątrz organizacji. Decyzja o ostatecznym wyborze modeli smartfonów pozostaje wtedy w gestii działu IT, a ten zwykle kładzie nacisk na zupełnie inne cechy urządzeń – odpowiedni poziom certyfikacji pod względem bezpieczeństwa, długi cykl życia smartfonu czy wreszcie możliwość instalacji oprogramowania typu MDM (Mobile Device Management).

Smartfon a cyberatak

Istotne z perspektywy poszerzania świadomości nt. współczesnych zagrożeń cyfrowych, jest szkolenie pracowników i uświadamianie im, że to właśnie smartfony są dziś łatwiejszym celem dla hakerów.

W powszechnej świadomości to dane przechowywane na komputerze wymagają wyższego poziomu ochrony, ale często do tych samych danych (np. poprzez usługi w chmurze), pracownik ma dostęp również z poziomu służbowej komórki. W sytuacji, gdy pracownik funkcjonuje w modelu hybrydowym lub wręcz pracuje zdalnie, bardzo często może dojść od wykorzystywania służbowego smartfona do celów prywatnych. Rośnie wtedy ryzyko, że dostęp do wrażliwych danych może uzyskać osoba nieuprawniona.

O ile wśród szeregowych pracowników dużych firm i korporacji wiedza świadomość, że celem ataku hakera może być służbowa komórka jest dość rozpowszechniona, tak w sektorze MŚP oraz w administracji publicznej, takiej wiedzy (oraz narzędzi ochrony) często brakuje.

Smartfony o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa

Osoby posiadające w ramach organizacji dostęp do danych szczególnie wrażliwych powinny mieć świadomość, że w ich wypadku istnieje możliwość używania smartfonów spełniających bardzo wyśrubowane standardy bezpieczeństwa (oferujących choćby szyfrowaną komunikację E2EE oraz możliwość błyskawicznego i nieodwracalnego wymazania danych). Dotyczy to osób na stanowiskach decyzyjnych – zarówno w biznesie jak i w administracji publicznej.

Tego typu rozwiązania chronią dane i zabezpieczają komunikację nie tylko na poziomie software, ale także na poziomie sprzętowym – pozwalają więc uniknąć infiltracji nawet wyrafinowanym oprogramowaniem szpiegowskim, takim jak Pegasus. Co istotne, w przypadku kradzieży smartfonu, wrażliwe dane są praktycznie niemożliwe do pozyskania przez osoby niedysponujące fizycznym tokenem (kluczem sprzętowym U2F).

Autor: Anton Gyllenberg, Manager w Bittium

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...