PKO BP: widzimy zapaść na rynku kredytów hipotecznych, może się to zmienić, jeśli stopy spadną

PKO BP: widzimy zapaść na rynku kredytów hipotecznych, może się to zmienić, jeśli stopy spadną

Widzimy sporą zapaść na rynku kredytów hipotecznych, to lekko odbije, jeśli stopy procentowe będą rzeczywiście dość szybko spadać - powiedział w piątek wiceprezes PKO Banku Polskiego Piotr Mazur

PKO BP: widzimy zapaść na rynku kredytów hipotecznych, może się to zmienić, jeśli stopy spadną

W piątek bank poinformował o wynikach grupy kapitałowej za 2022 r.

"Mamy solidny wynik na poziomie 3,3 mld zł, przy dobrym ROE 9,7 proc." - przekazał podczas piątkowej konferencji prasowej wiceprezes PKO BP kierujący pracami zarządu Paweł Gruza.

 

Wskazał na dwucyfrowy wzrost dochodów z działalności podstawowej, "wysoki poziom efektywności kosztowej, z wyłączeniem kosztów innych niż regulacyjne - 8,09 proc. rdr, zdecydowanie poniżej poziomu inflacji".

 

Gruza zwrócił też uwagę na "niski koszt ryzyk na poziomie 53 pkt bazowych, wysoki poziom pokrycia rezerwami oraz solidną bazę kapitałową TIR 1 na poziomie 16,65 proc.".

"Mamy stabilną pozycję, tak aby kontynuować finansowanie Polek i Polaków, polskiej gospodarki" - zaznaczył.

Zysk grupy PKO Banku Polskiego w 2022 r. wyniósł ponad 3,3 mld zł, a rentowność mierzona zwrotem z kapitału (ROE) osiągnęła poziom 9,7 proc. - poinformował w piątkowym komunikacie bank.

 

Zdaniem wiceprezesa PKO BP Piotra Mazura, "dynamika kredytów na pewno w tym roku będzie różna w różnych segmentach". "Widzimy sporą zapaść na rynku kredytów hipotecznych, pewnie to lekko odbije, jeśli stopy procentowe będą rzeczywiście dość szybko spadać" - powiedział na konferencji Mazur.

Jak dodał, jeśli chodzi o biznes, to bank do tej pory obserwował "istotny wzrost portfela". "Myślę, że w 2023 roku takich wzrostów już nie będzie" - ocenił.

W segmencie detalicznym wolumen kredytów PKO BP pod koniec 2022 roku wyniósł 137,8 mld zł, czyli spadł 4,7 proc. rdr i 0,1 proc. kdk.

 

Sprzedaż kredytów hipotecznych w PKO BP

W IV kwartale nowa sprzedaż kredytów mieszkaniowych wyniosła 2,2 mld zł, podczas gdy rok wcześniej była na poziomie 4,3 mld zł, a w III kwartale 2022 roku wynosiła 1,5 mld zł.

Nowa sprzedaż kredytów całego segmentu detalicznego PKO BP w IV kwartale 2022 roku wzrosła 6,8 proc. kdk do 5,9 mld zł.

PKO BP spodziewa się, że kredyty ogółem w sektorze w 2023 roku wzrosną o 2,7 proc., w tym kredyty hipoteczne spadną o 0,7 proc., kredyty konsumpcyjne wzrosną o 3,2 proc., a kredyty dla niefinansowych podmiotów gospodarczych wzrosną o 4,2 proc.

W 2022 r. aktywa wyniosły 431 mld zł, dochód z działalności podstawowej wzrósł o 17,5 proc. Bank poinformował, że ma 11,7 mln klientów.

 

Bank podał, że na koniec 2022 r. sieć jego oddziałów obejmowała 967 placówek własnych (w tym oddziały, biura i centra) oraz 349 agencji. Na koniec ubiegłego roku zatrudnienie w grupie wynosiło 25 tys. etatów. Skarb Państwa ma 29,43 proc. akcji PKO BP.(PAP)

 

autor: Aneta Oksiuta

aop/ seb/ amac/

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...