Katarzyna Urbańska: Wśród frankowiczów rośnie świadomość możliwości działania [PODCAST]

Szymon Glonek
rozwiń więcej
Wśród frankowiczów rośnie świadomość możliwości działania / ShutterStock
Czy sytuacja frankowiczów w Polsce zmieniła się w ostatnich latach? W jaki sposób tzw. kredyty frankowe trafiły do Polski?

Według danych za III kwartał 2021 roku w Sądzie Okręgowym w Warszawie, w tzw. wydziale frankowym, toczy się ponad 30 tysięcy spraw, dotyczących kredytów frankowych, z których tylko pięć dotyczy pozwów banków wobec klientów o wynagrodzenie za korzystanie z kapitału.

Czy sytuacja frankowiczów w Polsce zmieniła się w ostatnich latach? W jaki sposób tzw. kredyty frankowe trafiły do Polski? Dlaczego powstał film dokumentalny "Przekręt Na Fanka"?

Gościem Szymona Glonka (Infor.pl) w najnowszym odcinku podcastu "DGPtalk: Z pierwszej strony" jest Katarzyna Urbańska, reżyserka filmu "Przekręt Na Franka". Zapraszamy do wysłuchania podcastu!

Dlaczego powstał film dokumentalny "Przekręt Na Fanka"?

Społeczność "Życie bez kredytu" poprosiła Zofię Karaszewską i mnie o próbę podjęcia tematu tzw. kredytów frankowych w filmie dokumentalnym. Celem była próba wytłumaczenia tego problemu.

Jeśli chodzi o realizację, zaczęłyśmy tworzyć ten film w połowie 2021 roku. Jednak same przygotowania trwały znacznie dłużej, bo od końca 2020 roku. Wtedy odbyły się pierwsze rozmowy o filmie, który premierę miał w grudniu 2021 – wyjaśnia Katarzyna Urbańska.

Czy sytuacja frankowiczów w Polsce zmieniła się w ostatnich latach?

Tak, sytuacja frankowiczów zmieniła się, ponieważ coraz więcej osób, mając już większą wiedzę, odważnie decyduje się pójść do sądu i walczyć o swoje prawa.

Ale, co ciekawe, sytuacja prawna frankowiczów była dokładanie taka sama, jak jest dzisiaj, już piętnaście lat temu. Przepisy i prawo nie zmieniły się w tym zakresie.

To frankowicze zauważyli możliwości, które postanowili teraz wykorzystać. To możliwości, które mieli już wcześniej, jednak nie posiadali ich świadomości – podkreśla Urbańska.

W jaki sposób tzw. kredyty frankowe trafiły do Polski?

To jest bardzo dobre pytanie i kwestia, która według mnie dostatecznie w Polsce nie wybrzmiała. Tak naprawdę, tzw. kredyty frankowe – kredyty denominowane, indeksowane do waluty obcej, to nie jest wymysł polskiego rynku.

Jest to produkt, który w latach 80., znany był na rynku australijskim i stamtąd "przypłynął" do Europy. W Australii bardzo szybko okazało się jednak, że ten produkt jest nieuczciwy i nielegalny. Stało się to za sprawą afery Westpack letters.

W związku z tym, produkt został bardzo szybko usunięty z rynku, a bank poniósł gigantyczne konsekwencje. Zresztą do dziś mierzy się on z konsekwencjami wizerunkowymi tej afery – opowiada Katarzyna Urbańska.  

Katarzyna Urbańska – reżyserka i producentka, prowadząca program "Okiem byłej frankowiczki" w serwisie YouTube.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...