Od mleczarni do kawiarni. Komu faktor przychylniejszy?

Dagmara Kałdunek
rozwiń więcej
Factoring jest coraz popularniejszą w kraju formą finansowania przedsiębiorstw skierowaną do wszystkich firm. Z oferty może skorzystać większość przedsiębiorstw, spełniających określone warunki. Czy branża w której działa firma ma dla faktora znaczenie?

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy jego firma może skorzystać z usług faktora. Wbrew ogólnemu przekonaniu, branża w której działa firma nie ma tak wielkiego znaczenia jak by się wydawało. Według definicji Ottawskiej (1988), do zadań firmy factoringowej należy przede wszystkim:

- wykup i finansowanie należności,

- prowadzenie sprawozdań i kont dłużników,

- egzekwowanie należności oraz

- przejmowanie ryzyka wypłacalności dłużników.

Natomiast typowa firma korzystająca z factoringu to przedsiębiorstwo, które prowadzi sprzedaż z odroczoną płatnością, potrzebuje elastycznego finansowania, stale współpracuje z odbiorcami, ma problemy z uzyskaniem kredytu, którego sprzedaż charakteryzuje się sezonowością. Z definicji absolutnie nie wynika, czy i jaki wpływ na umowę faktoringową ma branża w której firma prosperuje.


Dowodem na to jest ogólny przekrój firm, którzy są ich klientami. Głównym warunkiem charakteryzującym firmy obsługiwane przez faktorów są przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą z odroczonymi płatnościami, które nie chcą brać kredytu lub/i potrzebują alternatywnego źródła finansowania.


Decyzję o podpisaniu umowy factoringowej podejmuje się ze względu na powyższe warunki. Oczywiście są branże którym ten sposób finansowania jest po prostu nie potrzebny. Jak wynika z przeglądu klientów największych firm factoringowych w Polsce, z formalnego punktu widzenia nie obsługuje się firm z branż zajmujących się sprzedażą detaliczną, komisową i gotówkową. Nie znajdzie się również wśród klientów firm z branży jubilerskiej oraz zabawkarskiej. Wszystko jednak zależy od negocjacji umowy z faktorem.


Są również branże, które zdecydowanie chętniej korzystają z usług factoringowych niż inne. Tu najczęściej wymienia się przedsiębiorstwa działające w branży chemicznej, meblowej czy energetycznej, ale jak już wspominano nie ma tu reguły. To od indywidualnego charakteru firmy, jej oczekiwań i możliwości a przede wszystkim potrzeb, uzależniona jest możliwość tego rodzaju finansowania. Faktor ocenia jaka jest sytuacja finansowo-ekonomiczna dłużnika, w szczególności sprawdzając bezpieczeństwo takich transakcji. To od tych czynników będzie zależała zgoda na nawiązanie współpracy.


Jak widać specyfika rynku faktorów nie uściśla jakie branże powinny korzystać z tego typu usług, jakie natomiast absolutnie nie. Większość firm factoringowych bardzo indywidualnie rozpatruje wszystkie wnioski. Firmy potrzebujące tego typu finansowania, muszą przede wszystkim przeanalizować swoje zamierzenia oraz aktualną sytuacje dłużników i kontrahentów. W tym przypadku będzie to czynnik determinujący.


Dagmara Kałdunek

 

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...