Meble biurowe narzędziem pracy

Dagmara Szwaj
rozwiń więcej
inforCMS
Wyposażenie stanowiska pracy miesięcznie kosztuje często mniej niż umycie samochodu. Jednak właśnie tu szuka się oszczędności.

Meble biurowe, a szerzej: wyposażenie biura wraz z jego architekturą, stanowią narzędzie pracy, tak samo jak komputer, telefon, samochód. Bez nich nasza praca byłaby zdecydowanie utrudniona. W związku z tym również od ich jakości zależy nasza produktywność. Co więcej, te kwestie są na tyle istotne, że zajmuje się nimi oddzielna nauka - ergonomia, a minimalne wymogi dotyczące mebli biurowych są określone w przepisach prawa.

To się opłaca

Podniesie standardu stanowisk pracy i poprawa jakości szeroko rozumianego środowiska pracy ma wymierne przełożenie na motywację pracownika, a ta z kolei na jego efektywność. Potwierdzają to badania prowadzone przez American Journal of Preventive Medicine. Pracodawcy inwestujący w poprawę warunków pracy otrzymują zwrot 3-6 USD z każdego zainwestowanego dolara w ciągu 2-5 lat. Udokumentowane oszczędności dotyczą kosztów opieki zdrowotnej, absencji, odszkodowań dla pracowników, krótkoterminowej niezdolności do pracy oraz nieefektywnej obecności pracownika spowodowanej złym samopoczuciem (zjawisko presenteeismu). Okazuje się więc, że bardziej opłaca się zainwestować w lepsze stanowisko pracy, niż ponosić ukryte koszty.

Niestety, w praktyce najmniej poświęca się im uwagi i pieniędzy. Przygotowaliśmy zatem porównanie kilku wybranych narzędzi pracy pod kątem kosztów, jakie powodują, ich efektywności i rotacji w czasie oraz wpływu na efektywność pracy.

Komputer

To standard dla każdego pracownika. Przyjmijmy dla uproszczenia, że każdy zatrudniony używa takiego samego podstawowego zestawu - komputer, monitor, software. Dodatkowo, musimy doliczyć koszty eksploatacji drukarek, tonerów, papieru, konserwacji itp.

Wydatek podstawowy (średni) PC + Monitor + akcesoria: 4000 zł netto.

Oprogramowanie: 500 zł netto (licencje) rocznie.

Średni okres użytkowania: od 3 do 5 lat.

Koszty eksploatacji w ciągu 5 lat: 6500 zł netto.

Koszty eksploatacji miesięcznej: ok. 110 zł na osobę.

Po doliczeniu kosztów drukowania, napraw itp. koszty eksploatacji miesięcznej wzrosną minimum do 170 zł na osobę.

Efektywność między innymi zależy od warunków i narzędzi oddanych pracownikowi. Jeśli chodzi o sprzęt, z powodu degradacji technicznej zmniejsza się ona w czasie, w szczególnie po 2-3 latach eksploatacji - komputer się zawiesza, pracuje wolniej, bo w tym czasie zostały zainstalowane programy wymagające wydajniejszych parametrów. Z tego powodu duża część firm wymienia sprzęt po 3 latach (koszty miesięczne w takim przypadku to minimum 150 zł miesięcznie na osobę, bez napraw, druku itp.).

Telefon komórkowy

Trudno bez niego żyć, a w przypadku działów sprzedaży czy logistyki to nieodzowne narzędzie pracy. Zdecydowanie ułatwia kontakt z klientem, pozwala podnieść efektywność pracy poprzez zwiększenie mobilności i dostępności dla i do poszczególnych osób. Choć nie wszyscy w jednakowym stopniu go wykorzystują, średnio co drugi zatrudniony ma telefon komórkowy na wyposażeniu. W tym przypadku, ze względu na specyfikę rynku, koszt miesięczny jest związany z intensywnością rozmów, SMS-ów, pocztą elektroniczną etc. Ze względu na różne formy promocji poszczególnych sieci wartość zakupu jest nieistotna, ale istotne są koszty eksploatacji.

Miesięczny koszt eksploatacji (średni): ok. 250 zł netto na użytkownika.

Miesięczny koszt na pracownika (połowa korzysta): ok. 125 zł netto.

 

Samochód służbowy

Poza menedżmentem wyższego i średniego szczebla, dla którego samochód służbowy jest najczęściej dodatkowym bonusem do pensji, firmowe auto jest narzędziem pracy handlowców. Można założyć, że średnio jest używany przez około 25% pracowników. Dla naszych wyliczeń przyjmijmy pewne uproszczone wartości (każdy używa ten sam model).

Koszt zakupu: 40 000 zł.

Okres użytkowania: 3-5 lat (przyjmujemy 5 lat).

Utrata wartości w okresie 5-letnim: 65% ceny podstawowej.

Koszty paliwa miesięcznie: 500 zł.

Koszty eksploatacji (przeglądy itp.): 2000 zł rocznie.

Ubezpieczenia: 2000 zł rocznie.

Inne (mycie, parkingi itp.): 50 zł miesięcznie.

Łącznie koszty w ciągu 5 lat: ok. 80 000 zł.

Łączne koszty miesięczne: 1330 zł na użytkownika.

Koszt miesięczny przypadający na pracownika to 333 zł (przyjęliśmy, że 1/4 pracowników użytkuje samochód służbowy).

Powierzchnia biurowa

Podajemy minimalną powierzchnię użytkowa biurową, przeznaczaną na jednego zatrudnionego, aby wymowniej pokazać różnicę pomiędzy kosztami utrzymania biura a kosztami jego wyposażenia.

Średnia cena za 1 mkw: 100 zł (stawki dużych aglomeracji).

Minimalna powierzchnia na pracownika: 10 mkw (łącznie z komunikacją, salami konferencyjnymi itp.).

Koszt miesięczny wynajmu: 1000 zł na pracownika.

Meble biurowe

Dla uproszczenia wyliczeń przyjmujemy wartość biurka, kontenera, szafy, fotela obrotowego w tym samym standardzie dla wszystkich pracowników.

Wartość zakupu - średnia cena rynkowa: 2500 zł.

Okres eksploatacji: minimum 5-7 lat (przyjmiemy minimalną 5 lat) z tym, że jakość mebli zdecydowanie wpływa na ich czas eksploatacji (około 10-12 lat).

Wartość miesięczna: 41 zł na osobę.

Wnioski

Powyższe wyliczenie pokazuje, że miesięczny koszt wyposażenia stanowiska pracy jest często mniejszy niż umycie samochodu. Zysk wynikający z komfortu pracy jest ogromny.

Podaliśmy, że meble amortyzują się przez 60 miesięcy. W tym czasie firma wydaje średnio ok. 41 zł miesięcznie na jednego zatrudnionego. To jednak minimalne koszty, za które nie uzyska w pełni satysfakcjonującego rozwiązania. Gdyby zwiększyła budżet na stanowisko pracy choćby o 10-20 zł miesięcznie, istotnie poprawiłaby jakość wyposażenia, ergonomię, czyli wygodę i komfort pracy. Porównując ten przydatek do wzrostu pensji, można powiedzieć, że taka podwyżka 7-14 zł miesięcznie (po odliczeniu składek i podatków) nie zostałaby w ogóle przez pracownika zauważona. Natomiast zmiana standardu stanowiska pracy, przy którym każdy spędza znaczną część aktywnego zawodowo życia, bez wątpienia będzie widoczna i wpłynie na zaangażowanie, motywację do pracy i przywiązanie do pracodawcy. Do tego możemy również dodać jego mniejsze zmęczenie czy ogólnie wyższą sprawność psychofizyczną.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dagmara Szwaj

Marketing & PR Manager Martela

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...