Podpis elektroniczny chroni przed fałszerzami

Izabela Adamska
rozwiń więcej
inforCMS
Bezpieczny podpis elektroniczny jest najskuteczniejszym mechanizmem zabezpieczającym przed fałszerstwami, z którymi coraz częściej mamy do czynienia w elektronicznym obrocie gospodarczym.

Bezpieczny podpis elektroniczny, czyli dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służy do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Bezpieczny podpis elektroniczny jest przyporządkowany wyłącznie do osoby fizycznej, która go składa. Do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego służy klucz prywatny zapisany na karcie kryptograficznej (tylko jej posiadacz może składać podpis przy jej użyciu). Karta jest chroniona hasłem lub danymi biometrycznymi, a liczba nieudanych prób dostępu jest ograniczona. Skutecznie uniemożliwia to fałszowanie podpisów pod dokumentami elektronicznymi, co w przypadku dokumentów tradycyjnych jest dość proste.

Łatwa identyfikacja

Weryfikacja bezpiecznego podpisu elektronicznego pozwala na jednoznaczną identyfikację osoby składającej podpis elektroniczny oraz pozwala stwierdzić, czy dane opatrzone podpisem nie zostały zmienione po złożeniu podpisu elektronicznego. Dodatkowo, oprogramowanie weryfikujące sprawdza, czy dany certyfikat nie został umieszczony na tzw. liście zawieszonych lub unieważnionych certyfikatów, która jest na bieżąco uaktualniana i publikowana przez kwalifikowane centra certyfikacji.

Szczególne wymagania

Dodatkowym zabezpieczeniem są szczególne wymagania, jakie musi spełniać kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne. Przepisy prawa precyzyjnie określają zasady wydawania certyfikatów kwalifikowanych oraz wymagania techniczne i prawne użycia podpisu elektronicznego. Określają między innymi:

- algorytmy kryptograficzne stosowane do generowania certyfikatów kwalifikowanych oraz bezpiecznych podpisów elektronicznych,

- długości kluczy stosowanych w celu uniemożliwienia odtworzenia klucza prywatnego odpowiadającego certyfikatowi kwalifikowanemu w czasie jego ważności,

- parametry bezpiecznego urządzenia do składania oraz weryfikacji podpisów elektronicznych.

JAK TO ZROBIĆ...

Jak uzyskać bezpieczny podpis elektroniczny i się nim posługiwać?

PROBLEM: Czytelnik chce posługiwać się e-podpisem, ale nie wie, jak i gdzie go zdobyć. Co trzeba zrobić?

ROZWIĄZANIE: Zgodnie z ustawą, korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego wymaga uzyskania kwalifikowanego certyfikatu, co wiąże się z zawarciem umowy z podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne. Kwalifikowany certyfikat stanowi część e-podpisu i jest elektronicznym zaświadczeniem zawierającym dane niezbędne do weryfikacji podpisu. Kwalifikowany certyfikat może być wydany osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Na polskim rynku funkcjonują trzy podmioty, które świadczą usługi certyfikacyjne:

• Krajowa Izba Rozliczeniowa (www.kir.com.pl);

• Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej Sigillum (www.sigillum.pl);

• Powszechne Centrum Certyfikacji CERTUM (www.certum.pl);

Czynności niezbędne do uzyskania certyfikatu:

1. Zapoznanie się z regulaminem/informacją świadczenia usług certyfikacyjnych.

2. Podpisanie umowy na świadczenie usług certyfikacyjnych.

3. Wypełnienie wykazu subskrybentów.

4. Odebranie certyfikatu.

5. Dokonanie płatności z tytułu świadczonych usług.

Wcześniejsze zapoznanie się z ofertą (dostępną na stronach internetowych każdego centrum certyfikacji) oraz podjęcie decyzji o wyborze rodzaju certyfikatu może oszczędzić nasz czas. Warunkiem niezbędnym jest zapoznanie się z regulaminem, który dokładne określa warunki korzystania z certyfikatu, zakres i ograniczenia jego stosowania, oraz odpowiedzialność stron. Możliwe jest wysłanie danych do umowy drogą elektroniczną lub pocztową. Podpisanie umowy wraz z załącznikami następuje zwykle w siedzibie podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne.

Dla potwierdzenia tożsamości osoby fizycznej konieczny jest dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty lub paszport). W przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, konieczne jest potwierdzenie prawa do reprezentacji jednostki. Po sprawdzeniu formalnym zostaje przygotowany certyfikat, który należy odebrać osobiście. Przy odbiorze certyfikatu, odbieramy inne elementy urządzeń do składania podpisów: kartę kryptograficzną z czytnikiem, oprogramowanie umożliwiające współpracę karty z komputerem poprzez czytnik lub token oraz oprogramowanie umożliwiające współpracę komputera z tokenem.

Otrzymanie karty (lub tokena) zawierającej klucz prywatny i certyfikatu kończy procedurę wydania certyfikatu. Należy pamiętać, że oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej i wywołuje skutki prawne tożsame z oświadczeniem woli opatrzonym własnoręcznym podpisem.

IZABELA ADAMSKA

Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

Podstawa prawna

Ustawa o podpisie elektronicznym z 18 września 2001 r. (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...