Wiarygodność trzeba budować od początku firmy

MM
rozwiń więcej
inforCMS
Jak przekonać kontrahentów, że mają do czynienia z solidną firmą? Jak wejść na rynek z opinią rzetelnego płatnika? Przedsiębiorca, który poważnie myśli o rozwoju swojej firmy, powinien już dziś zadbać o budowanie wiarygodności i pozytywnej historii finansowej.

Właściciele firm nie ukrywają, że najwygodniejszą dla nich formą finansowania transakcji jest kredyt kupiecki. Z pewnością jest to dobre rozwiązanie dla kupującego, jednak dla drugiej strony umowy wiąże się z dużym ryzykiem - co stanie się, jeśli kontrahent okaże się nierzetelny i fakturę ureguluje z dużym opóźnieniem lub nie zapłaci jej wcale? Jeśli nawet przedsiębiorcy zdecydują na odraczenie płatności, to w przypadku krótkiej współpracy zazwyczaj termin płatności nie jest dłuższy niż siedem dni.

Wizytówka płatności

Jednym ze sposobów, by partnerzy handlowi od początku traktowali daną firmę jako wiarygodną, jest prezentacja jej zachowań przy realizowaniu dotychczasowych płatności.

- Najlepiej samemu zadbać o swoją pozytywną historię finansową. Takie możliwości dają biura informacji gospodarczej, które gromadzą dane nie tylko o dłużnikach, ale także o rzetelnych płatnikach. Umieszczenie danych w BIG nie tylko może ułatwić uzyskanie znacznie dłuższych terminów płatności, ale także pomoże wynegocjować lepsze warunki udzielenia kredytów w banku, czy korzystniejsze zasady korzystania z usług, na przykład telekomunikacyjnych - wyjaśnia Iwona Janeczek, prezes Europejskiego Rejestru Informacji Finansowej BIG.

Prosty scenariusz

Scenariusz budowania swojej wiarygodności nie jest skomplikowany. Firma, która terminowo spłaca swoje zobowiązania, może zwrócić się do wierzyciela - innej firmy będącej jej kontrahentem, banku czy firmy leasingowej - o przekazanie do BIG informacji o uregulowaniu należności.

Dla przykładu - jeśli przedsiębiorca bez opóźnień spłacał wszystkie raty kredytu, może poprosić bank, aby umieścił w biurze informacji gospodarczej zapis, że terminowo uregulował swoje zobowiązanie. Bank wpisze wtedy tę informację do rejestru. Europejski Rejestr Informacji Finansowej BIG (jedno z trzech działających w Polsce biur informacji gospodarczej) nie pobiera za tą usługę żadnych opłat. Potem w każdej chwili taki przedsiębiorca będzie mógł poprosić ERIF, aby wystawił zaświadczenie, że jest on solidnym płatnikiem. Zgodnie z ustawą regulującą funkcjonowanie BIG takie zaświadczenie można dwa razy w roku otrzymać za darmo.

Aby uzyskać informacje na temat procedury związanej z umieszczeniem danych w BIG najlepiej skontaktować się z jednym z biur działających w Polsce (ERIF BIG, InfoMonitor BIG, KRD BIG). Na wniosek przedsiębiorcy wierzyciel umieści dane o spłacie w systemie BIG i zacznie on budować swoją pozytywną historię finansową.

Dzięki temu znacznie szybciej i łatwiej może on otrzymać kredyt lub pożyczkę. Instytucje finansowe mogą na przykład zrezygnować z dodatkowych zabezpieczeń. Dostawcy usług mogą premiować rzetelnych płatników niższymi cenami lub przykładowo rezygnacją z pobierania kaucji. Warto więc budować swoją pozytywną historię płatniczą.

(MM)

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...