Wsparcie na ochronę własności przemysłowej

Gluza Jakub
rozwiń więcej
inforCMS
22 sierpnia br. rozpoczął się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu pilotażowego Wsparcie na ochronę własności przemysłowej. Wnioski można składać do 31 października 2007 r. do godziny 16.00. Instytucją odpowiedzialną za zarządzanie programem, opracowanie dokumentacji, przyjęcie i rozpatrzenie wniosków, zawarcie umów o dofinansowanie oraz ich rozliczenie i monitoring jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.


Bezzwrotne wsparcie finansowe na uzyskanie ochrony praw własności przemysłowej skierowane jest do sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, posiadających siedzibę na terytorium RP, i ma przyczynić się do podniesienia ich konkurencyjności oraz wesprzeć działalność innowacyjną. Wsparcie udzielane jest w formie refundacji poniesionych kosztów, które trzeba udokumentować.

 


Wysokość wsparcia


Budżet programu wynosi 500 000 zł, a kwota wsparcia przypadająca na jeden wniosek nie może być niższa niż 4000 zł. Natomiast wielkość wsparcia nie może przekroczyć 80 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.


Pomoc na ochronę własności przemysłowej przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych ze zgłoszeniem do właściwego organu: wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego lub znaku towarowego, w celu uzyskania ochrony krajowych, regionalnych lub międzynarodowych organów ochrony praw własności przemysłowej. Wyjątkiem jest to, że wsparciem nie może być objęte zgłoszenie do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.


Dofinansowanie realizowane jest na zasadzie pomocy de minimis i może zostać udzielone przedsiębiorcy w przypadku, gdy wartość brutto tej pomocy - razem z wartością innej pomocy de minimis przekazanej w bieżącym roku i dwóch poprzednich latach podatkowych - nie przekracza równowartości 200 000 euro (w przypadku działalności w zakresie transportu międzynarodowego - 100 000 euro).


Przedsiębiorca w zakresie omawianego programu nie może uzyskać pomocy, jeżeli zaistnieją łącznie dwa warunki: po pierwsze - otrzymał pomoc publiczną inną niż de minimis na wydatki kwalifikujące się do wsparcia, po drugie - łączna kwota pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej kwoty wsparcia określonej w przepisach dotyczących pomocy innej niż de minimis.


Ponadto, pomoc nie może zostać udzielona na działalność: 1) w sektorze rybołówstwa i akwakultury, 2) w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych, 3) w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, 4) związaną z eksportem do państw Unii Europejskiej oraz 5) w sektorze węglowym.


Wydatki kwalifikujące się do wsparcia


Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem na ochronę własności przemysłowej obejmują opłaty poniesione przez wnioskodawcę najwcześniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wsparcie do dnia złożenia wniosku. Obejmują one wyłącznie koszty związane z:

- opłatami urzędowymi za zgłoszenie wynalazku lub wzoru użytkowego na podstawie Układu o współpracy patentowej sporządzonego w Waszyngtonie 19 czerwca 1970 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 70, poz. 303 z późn.zm.),

- opłatami za zgłoszenie wynalazku w procedurze międzynarodowej na podstawie Konwencji o udzieleniu patentów europejskich, sporządzonej w Monachium 5 października 1973 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 79, poz. 737 z późn.zm.),

- opłatami za zgłoszenie wynalazku, znaku towarowego, wzoru przemysłowego lub wzoru użytkowego w krajowych, regionalnych lub międzynarodowych organach ochrony praw własności przemysłowej,

- opłatami za zgłoszenie znaku towarowego na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94 z 20 grudnia 1993 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz.Urz. WE L 11 z 14.01.1994, str. 1 z późn.zm.),

- opłatami za zgłoszenie znaku towarowego na podstawie Porozumienia madryckiego o międzynarodowej rejestracji znaków z 14 kwietnia 1891 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 116, poz. 514 z późn.zm.) oraz Protokołu do Porozumienia madryckiego o międzynarodowej rejestracji znaków, sporządzonego w Madrycie 27 czerwca 1989 r. (Dz.U. z 2003 r. Nr 13, poz. 129),

- opłatami za zgłoszenie wzoru przemysłowego na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 z 12 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów wspólnotowych (Dz.Urz. WE L 3 z 5.01.2002, str. 1).


Sposób składania wniosków


Wnioski o udzielenie wsparcia mogą dotyczyć tylko jednego przedmiotu zgłoszenia. Istnieje natomiast możliwość ujęcia w jednym wniosku większej ilości zgłoszeń - czyli jeden wniosek może zawierać dowolną liczbę zgłoszeń tego samego przedmiotu do właściwych organów własności przemysłowej. Nie stworzono również ograniczeń odnośnie liczby wniosków składanych przez jednego przedsiębiorcę, pod warunkiem że każdy wniosek dotyczy innych wydatków kwalifikowanych lub innego przedmiotu zgłoszenia oraz spełnia kryteria programu.


Wnioski należy składać na formularzu właściwym dla programu, który - wraz z instrukcją wypełniania wniosku oraz listą niezbędnych załączników, znajduje się na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: www.parp.gov.pl.


Komplet dokumentów należy złożyć do PARP w zaklejonej kopercie, na której trzeba umieścić nazwę programu oraz pełną nazwę i adres siedziby wnioskodawcy. Wnioski można składać osobiście w siedzibie PARP od godz. 9.00-16.00 lub przesłać pocztą na adres:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

ul. Pańska 81/83

00-834 Warszawa

„Wsparcie na ochronę własności przemysłowej”


Wniosek powinien być złożony w oryginale wraz z wersją elektroniczną (na płycie CD lub dyskietce w formacie MS Word). Do wniosku trzeba dołączyć potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (dokument ten musi być wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku).


Drugi załącznik to kopia zaświadczeń o otrzymanej przez wnioskodawcę pomocy de minimis w okresie bieżącego roku i dwóch poprzednich lat podatkowych. Trzecim załącznikiem jest oryginał pełnomocnictwa upoważniającego wskazaną osobę do podpisania wniosku o udzielenie wsparcia - dotyczy to sytuacji, gdy wniosek został podpisany przez osobę inną niż wskazana w dokumentach rejestrowych. Pełnomocnictwo to powinno być wystawione przez osobę upoważnioną do reprezentowania przedsiębiorcy, powinno być sporządzone pismem maszynowym oraz zawierać pełną nazwę programu i czytelne podpisy. Natomiast jeżeli umowa o udzielenie wsparcia będzie podpisana przez pełnomocnika, konieczne będzie dostarczenie oryginału pełnomocnictwa uprawniającego wskazaną osobę do podpisania umowy o udzieleniu wsparcia, które wystawiane jest w formie notarialnej.


Kolejnym załącznikiem jest sporządzone według wzoru dostępnego na stronie internetowej PARP oświadczenie o spełnianiu kryteriów MSP. Niezbędne jest też złożenie deklaracji wnioskodawcy o niekaralności (również według wzoru ze strony internetowej PARP). Jeśli wnioskodawca nie jest osobą fizyczną, wymagana jest oddzielna deklaracja każdego członka organu zarządzającego lub każdego wspólnika wnioskodawcy. Należy również dołączyć oryginał zaświadczenia banku o posiadanym przez wnioskodawcę rachunku bankowym.


Jeśli wnioskodawcą jest spółka cywilna, w formie załącznika trzeba złożyć kopie aktualnych dokumentów rejestrowych wszystkich wspólników, kopię umowy spółki cywilnej oraz kopię decyzji o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej.

Ponadto, do wniosku należy dołączyć:

- kopię zgłoszenia o objęcie ochroną wynalazku, wzoru użytkowego, znaku towarowego lub wzoru przemysłowego, złożonego do właściwego organu w celu uzyskania ochrony praw własności przemysłowej,

- kopie faktur lub innych dokumentów, na których wyszczególniono kwoty poszczególnych rodzajów opłat dla danego zgłoszenia,

- kopię dokumentu potwierdzającego wniesienie przez wnioskodawcę pełnej opłaty za dokonanie zgłoszenia, w której powinien być wskazany rodzaj opłaty, data wpłaty, wysokość opłat urzędowych i numer zgłoszenia, którego dotyczy wpłata,

- jeśli opłata została wniesiona przez pełnomocnika w walucie innej niż koszty przedstawione przez niego do rozliczenia z wnioskodawcą - należy złożyć kopię dokumentu informującego o podstawie zastosowania przez pełnomocnika danego kursu przeliczeniowego.


Ocena wniosku i podpisanie umowy


Po złożeniu i rejestracji wniosek podlega trzyetapowej ocenie: ocenie administracyjnej, ocenie zgodności z kryteriami programu i ocenie dokumentacji rozliczeniowej. Procedura oceny wniosków powinna się zakończyć w terminie ok. 20 dni od daty złożenia wniosku.


Jeżeli wniosek zawiera uchybienia formalne, wnioskodawca - po otrzymaniu pisemnego zawiadomienia - jest zobowiązany do dokonania właściwych uzupełnień w terminie nieprzekraczającym 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia. Poprawiony wniosek podlega ponownej ocenie w terminie 20 dni od dnia złożenia.


Wnioski, które uzyskały ocenę pozytywną, wpisywane są na listę wniosków rekomendowanych do wsparcia, aż do wyczerpania środków przeznaczonych dla programu. Następnie wniosek podlega zatwierdzeniu przez prezesa PARP, co powinno mieć miejsce w terminie ok. 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku. Informacje na ten temat będą publikowane na stronie internetowej PARP.


Kolejnym etapem (po rekomendacji i zatwierdzeniu wniosku) jest sporządzenie oraz podpisanie umowy o udzieleniu wsparcia przez uprawnionego przedstawiciela PARP i wnioskodawcę. Wypłata wsparcia następuje po dostarczeniu do PARP podpisanego egzemplarza umowy wraz z załącznikami. Środki są przekazywane na rachunek bankowy podany przez wnioskodawcę we wniosku o udzielenie wsparcia.


Jakub Gluza
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...