Wartość eksportu polskiej żywności systematycznie rośnie

Pole kukurydzy w województwie mazowieckim / Konrad Żelazowski / dziennik.pl
Eksport produktów rolno-spożywczych systematycznie rośnie. W 2020 roku wartość eksportu polskiej żywności wyniosła 34,3 mld euro, co było najlepszym wynikiem w historii polskiego handlu tymi produktami - poinformował wiceminister rolnictwa Norbert Kaczmarczyk.

Eksport żywności do Niemiec na poziomie 25 proc.

Od lat głównym odbiorcą produktów rolno-spożywczych z Polski są Niemcy. Wartość eksportu żywności na rynek niemiecki osiągnęła wartość ponad 8,6 mld euro, co oznaczało udział na poziomie 25 proc. w całej zagranicznej sprzedaży żywności - przypomniał wiceminister podczas środowego posiedzenia prezydenckiej Rady ds. Rolnictwa i Obszarów Wiejskich.

Saldo w obrotach artykułami rolno-spożywczymi jest dodatnie. W ubiegłym roku osiągnęło ono poziom 11,6 mld euro i w porównaniu z 2015 rokiem wzrosło o blisko 50 proc. (7,8 mld euro) - podkreślił cytowany w czwartkowym komunikacie resortu Kaczmarczyk.

Konkurencyjne ceny polskiej żywności

Wiceminister zwrócił uwagę, że na tak dobre wyniki polskiego eksportu ma wpływ wiele czynników. Do najważniejszych z nich zaliczył: konkurencyjne ceny polskiej żywności w stosunku do rynków zagranicznych związane z niższymi kosztami produkcji i jej efektywnością, stosowanie nowoczesnych technologii przetwórczych, wykorzystanie wysokiej jakości surowców rolnych, coraz dłuższa lista uznanych za granicą polskich wyrobów tradycyjnych.

W ciągu ostatnich 10 lat polski eksport rolno-spożywczy wzrósł blisko 2,5-krotnie. W rezultacie, Polska zajmuje siódme miejsce wśród największych eksporterów żywności w Unii Europejskiej. Wartość salda w handlu zagranicznym żywnością na poziomie ponad 11,6 mld euro daje nam 3. miejsce wśród 10 krajów Unii Europejskiej posiadających dodatnie saldo tej wymiany (pozostałe kraje są importerami netto żywności).

Zdaniem Kaczmarczyka "o dobrej pozycji naszego sektora rolno-żywnościowego świadczy również rosnący udział eksportu tej grupy produktów w polskim eksporcie ogółem, który wzrósł z 11 proc. w roku 2010 do ponad 14 proc. w roku 2020".

"W najbliższej perspektywie Polska powinna utrzymać przewagę kosztowo-cenową w produkcji większości artykułów rolno-spożywczych. Mam nadzieję, że również w kolejnych latach eksport polskiej żywności będzie rozwijał się co najmniej tak samo dynamicznie jak do tej pory" – podsumował wiceminister rolnictwa.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...